عصر خودرو

بررسی روند معاملات بازار آتی سکه طی هفته گذشته؛

تغییر فاز در حجم معاملات بازار فیوچرز

عصر بازار- شوک رحلت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی طی هفته گذشته و همچنین اعلام یک روز عزای عمومی در روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه حجم معاملات در بازار آتی سکه را کاهش داد؛ به‌طوری‌که این رخداد منجر به کاهش ۱۰۰ هزار تایی در حجم معاملات شد.

تغییر فاز در حجم معاملات بازار فیوچرز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته معاملات آتی سکه با ثبت حجم 155 هزار تایی دو هفته ایده‌آل افزایشی را که در کانال 200 هزار تایی در حجم معاملات ثبت شد با تغییر جهت مواجه کرد و مجددا به سمت کانال 100 هزار تایی بازگرداند. پیش از هفته گذشته حجم معاملات با تثبیت رکوردی چهارساله و وارد شدن به کانال 200 هزارتایی رقم 255 هزار و 154 معامله را ثبت کرده بود.طی هفته گذشته سررسیدهای مختلف در بازار آتی سکه با افزایش قیمت مواجه شدند، به‌طوری‌که در این رابطه باید گفت سررسید تازه‌نفس آبان 96 با افزایش هفتگی 28/ 4 درصدی در قیمت مواجه شد تا بیشترین افزایش قیمتی در این سررسید ثبت شود، در پایان هفته قیمت در این سررسید به رقم یک میلیون و 388 هزار تومان رسید.

اما سررسید دی‌ماه به‌عنوان کهنه‌کارترین سررسید و با نزدیک شدن به هفته آخر معاملاتی خود کمترین میزان تغییرات هفتگی قیمت را با رقم 93/ 1 ثبت کرد؛ قیمت در این سررسید در پایان هفته به رقم یک میلیون و 206 هزار تومان رسید. طی هفته گذشته حجم معاملات در بازار آتی سکه هر چند تحت تاثیر تعطیلی یک روزه فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با ریزش 100 هزار تایی در اندازه معاملات مواجه شد، اما باید به تاثیر چند عامل دیگر که موجب کاهش حجم معاملات در این بازار شد هم اشاره کرد؛ باز شدن سررسید تازه‌نفس آبان 96 در هفته گذشته یکی از مواردی بود که بازار را کمی با طمانینه رفتاری مواجه ساخت. در این رابطه این روند که موسوم به جابه‌جا‌یی و دست به دست شدن موقعیت‌ها است موجب روند کاهشی در حجم معاملات شد که با بستن موقعیت‌ها در سررسیدهای نزدیک و باز کردن موقعیت‌های جدید در سررسید دورتر یعنی آبان 96 همراه بود.

 

کاهش حجم معاملات

طی هفته گذشته نماد شهریور 96 که پیش از باز شدن نماد تازه‌کار آبان 96 به‌عنوان مبدأ معاملاتی فعالان بازار آتی سکه محسوب می‌شد دچار یکسری تغییرات رفتاری در روند معاملاتی این سررسید شد. در این رابطه فرزان سهرابی تکنیکالیست بازار طلای جهانی و بازارهای آتی داخلی بر این باور است که افزایش‌ها و کاهش‌های تعداد موقعیت‌های باز در نماد شهریور گویای چند نکته است که با انطباق بر روند نوسان قیمت حاوی مطالب قابل توجهی است که سال‌ها است در بورس جاری و حاکم است و باید در 3 مرحله آن را مورد بررسی قرار داد.

1- کاهش حدود 3 هزار واحدی این نماگر با افزایش قیمت همراه بوده و این کاهش تعداد موقعیت‌های باز نتیجه کاهش فشار فروش بر افزایش قیمت است.

2- سپس اندکی موقعیت‌های باز تا نزدیک 13 هزار قرارداد افزایش پیدا کرد و مجددا فشار فروش بیشتر شد که نشان از آغاز فروش‌های جدید است که متعاقبا باعث کاهش قیمت شد.

3-حال تعداد موقعیت‌ها کاهش پیدا کرده که نشان از بستن موقعیت‌های فروش قبلی است؛ مضاف بر اینکه احتمال سوئیچ کردن در موقعیت‌های جدید نیز وجود دارد.

وی با طرح این سوال که حال نقش نوسانات دلار و طلا در این بررسی کوتاه‌مدت کجا است، دو موضوع را در این رابطه توضیح داد:

1- قیمت دلار تقریبا در محدوده 3900 تا 3950 ثابت بوده است.

2- قیمت طلا با روندی ثابت در حال افزایش است.

این دو متغیر تعیین‌کننده روند بازار آتی در هفته گذشته و هفته‌های پیش رو هستند.

 

روند تکنیکال قیمت شهریور

وی در ادامه و در توضیح روند تکنیکال قیمت سررسید شهریور می‌گوید: از نظر تکنیکال نوسانات در چنگال اندروی در این سررسید بررسی شده است که در این راستا قیمت در باند پایینی چنگال در حال نوسان است، اما اگر بخواهیم برای این نماد کانالی را بر اساس تکنیک فیبوناتچی ترسیم کنیم به این نتیجه می‌رسیم که قیمت در حال حاضر زیر تراز 8/ 161 درصد توقف کرده که قیمتی معادل یک میلیون و 354 هزار تومان را شامل می‌شود. اما به شرط عبور از تراز 8/ 161 قیمت به کانال 8/ 261 که رقمی معادل یک میلیون و 425 هزار تومان است وارد خواهد شد.

تثبیت کاهش شاخص دلار

سهرابی در ادامه می‌افزاید: طبق پیش‌بینی‌ها طی هفته‌های گذشته داشته است، شاخص دلار به دلیل فاکتورهای اقتصادی و نزدیک شدن به زمان تحویل دادن دولت از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به رئیس‌جمهور منتخب مردم دچار کاهش شده، در واقع در حال حاضر هم شاخص دلار روند نزولی را ادامه داده و همچنان در این مسیر قرار دارد و طبیعتا پیرو این کاهش بازار طلا هم تحت تاثیر کاهش شاخص دلار قرار گرفته است. وی می‌گوید: در فاصله واگذاری دولت به دونالد ترامپ و خلأ سیاست شفاف اقتصادی در فاصله زمانی این روند که باعث مطلع بودن فعالان بازارهای جهانی می‌شود بازار طلا و کامودیتی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شده است.افزایش قیمت در بازار طلا و کامودیتی‌ها را باید تحت تاثیر پیش‌بینی‌های افزایشی تورم در آمریکا دانست. با توجه به احتمالات عنوان شده بازار منتظر افزایش شاخص قیمت کالا است و در این راستا احتمال افزایش قیمت‌ها پررنگ‌تر شده است. در این بین بازار داخلی طلا طبق تحلیل‌های تکنیکال همچنان منتظر افزایش قیمت است و افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد یافت. در عین حال با پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در هفته‌های گذشته و در آغاز سال میلادی جدید بازار آتی با کاهش قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف مواجه و این موضوع سبب‌ساز تغییر موقعیت فعالان بازار آتی از موقعیت خرید به موقعیت فروش شد. در واقع پیرو این روند، قیمت‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرده و افزایش یافتند، بنابراین کاهش حجم معاملات در آن برهه نوعی واکنش با عنوان «توقف ضرر از سوی سرمایه‌گذاران» نامیده می‌شود و اگر مجددا قیمت‌ها به سطوح قبل برسند، حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی کاهشی شاخص دلار

وی درخصوص روند قیمتی طلای جهانی می‌گوید: افزایش قیمت طلای جهانی در واقع تحت تاثیر کاهش شاخص دلار رخ داده است که دلایل مختلفی را در خود پنهان دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون اشتغال‌زایی ضعیف در بخش کشاورزی و صنعتی آمریکا اشاره کرد، افزایش مدعیان بیکاری، افزایش 1/ 0 درصدی نرخ بیکاری و نگرانی بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش تورم موارد دیگری است که باعث کاهش ارزش دلار شده است.سخنرانی روز پنج‌شنبه جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز نشان از نگرانی این بانک نسبت به افزایش تورم دارد، بنابراین روند پیش‌بینی افزایشی تورم روی قیمت طلای جهانی تاثیر گذاشته و این پیش‌بینی موجب کاهش دنباله‌دار شاخص دلار شده است.

 

برچسب ها