عصر خودرو

سکه از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کرد

رقابت بازها و کبوترها در بازار ارز

عصر بازار- روز پنجشنبه، دلار چهارمین رشد متوالی را تجربه کرد تا بازدهی این ارز در یک هفته مانده به پایان دی‌ماه به نزدیک یک درصد برسد. دلار که۲ هفته پیش ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در آخرین روز هفته گذشته با ۱۷ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۹۸۵ تومان رسید.

رقابت بازها و کبوترها در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با رشد روز آخر، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته به 9 دهم درصد رسید و روند کاهشی دلار ادامه نیافت. به گفته فعالان، افزایش ششمین روز هفته بیش از هر چیزی ناشی از جوسازی معامله‌گران پیرامون اخبار بیرونی و بالا رفتن نرخ حواله درهم بود.

پس از مثبت شدن روند دلار در هفته گذشته، دیدگاه‌های دوگانه‌ای در بازار شکل گرفته است. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، این روند افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد، حال آنکه دسته دیگری در انتظار بازگشت قیمت به محدوده‌های پایین‌تر هستند. می‌توان دسته‌ای که نگاه بدبینانه‌ای به روند قیمت دارند را بازهای بازار دانست و در مقابل دسته دوم را که بیشتر بر آرامش بازار تاکید می‌کنند به کبوتر تشبیه کرد. خاستگاه بازها اتکا به اخبار سیاسی و بیرونی است، حال آنکه کبوترها به روندهای داخلی بازار توجه دارند. به‌طور کلی کبوتر نماد آرامش است، حال آنکه باز را می‌توان نشانه‌ای از صعود دانست. به گفته فعالان، بازها بیشتر به اتفاقات بیرونی و اخبار خارجی تکیه می‌کنند و بیشتر به نیمه خالی لیوان توجه دارند. آنها سعی می‌کنند با استفاده از این اخبار نوسان‌گیری کنند. این در حالی است که کبوترها بیشتر معادلات درونی بازار را در نظر دارند و معتقدند پس از عبور بازار از تقاضای فصلی ژانویه و نزدیک شدن به انتهای سال 95، نیروی افزایشی خاصی در بازار وجود نخواهد داشت.

در هفته‌ای که دلار نزدیک به یک درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی روزهای هیجانی‌تری را پشت‌سر گذاشت و سهم آن افزایش 7/ 2 درصدی بود. روز پنج‌شنبه یکی از هیجانی‌ترین روزهای بازار سکه بود، جایی که با 9 هزار تومان افزایش از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان رسید. این قیمت بیشترین نرخ فروش فلز گرانبهای داخلی از 8 دی‌ماه بود و موجب شد انتظارات معامله‌گران بازار کمی افزایشی‌تر شود. مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز کانال‌شکنی روز پنج‌شنبه شد، عبور اونس جهانی از مرز هزار و 200 دلار در بازارهای جهانی بود. تغییر روند بهای اونس در بازارهای جهانی، تعداد زیادی از معامله‌گران سکه را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است.

نگاه سیاسی

در روزهای اخیر توجه تعدادی از معامله‌گران ارزی به اخبار سیاسی افزایش یافته است. در آخرین تحولات، در ساعات انتهایی روز چهارشنبه شماری از معامله‌گران غیررسمی سعی کردند با جوسازی پیرامون سخنرانی ترامپ قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند. در 2 روز انتهایی هفته گذشته استراتژی این گروه آن بود که پس از خروج بازیگران بازارساز از بازار و کاهش عرضه ارز، با جوسازی و خریدهای خود زمینه افزایش قیمت را فراهم کنند. به گفته فعالان، این دسته بیشتر در خبرهای خارجی بیشتر به نیمه خالی لیوان توجه می‌کنند و انتظار دارند با آغاز به کار ترامپ شرایط تغییر محسوسی کند. در این وضعیت، آنها بیشتر به اخبار بیرونی تکیه می‌کنند که تایید‌کننده دیدگاه آنهاست و سعی دارند با جوسازی پیرامون این اخبار و افزایش خریدهای خود بازار را دچار نوسان کنند. به گفته فعالان، این معامله‌گران به احتمال زیاد روز شنبه سعی خواهند کرد برخی اظهارات در آمریکا و خبر کاهش صادرات میعانات گازی ایران را برجسته کنند. در انتهای هفته گذشته، رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران صادرات میعانات گازی را برای 5ماه پیش رو کاهش خواهد داد. در روزهای گذشته اظهاراتی نیز در آمریکا مطرح شده است که کمی در تقابل با روند پیشین قرار دارد و معامله‌گران بسیار سعی می‌کنند پیرامون آن جوسازی کنند. این اظهارات در شرایطی ممکن است برجسته شود که در مقابل در انتهای هفته گذشته «جیمز ماتیس» گزینه وزارت دفاع دونالد ترامپ تاکید کرد کشورش باید به برجام ولو آنکه در آن نواقصی وجود داشته باشد، احترام بگذارد. می‌توان گفت با وجود چربش خبرهای مثبت بر دیگر خبرها، معامله‌گران غیررسمی بیشتر سعی می‌کنند برای نوسان‌گیری نیمه خالی لیوان را برجسته کنند. البته در این میان معامله‌گرانی نیز هستند که بیشتر از بازار داخلی به بازارهای جهانی توجه دارند و معتقدند نوساناتی که تحت‌تاثیر تصمیمات ترامپ در بازارهای جهانی صورت خواهد گرفت، به‌طور قطع بازار تهران را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

 

نگاه بازاری

به گفته فعالان، در شرایطی که برخی معامله‌گران به اخبار سیاسی توجه می‌کنند، شماری از بازیگران ارزی بیشتر متغیرهای بازار را ملاک قرار می‌دهند. این دسته باور دارند به‌طور سنتی پس از پایان تقاضای فصلی ژانویه، میزان تقاضا در بازار کاهش پیدا می‌کند. در کنار این، کاهشی‌های بازار باور دارند هر چقدر به روزهای انتهایی سال نزدیک شویم، میزان عرضه دلار در بازار بالا خواهد رفت. به گفته آنها، شرکت‌های داخلی در انتهای سال برای پرداخت تعهدات ریالی خود سعی می‌کنند بخشی از دارایی‌های ارزی خود را به فروش برسانند. در کنار این، آنها معتقدند در صورتی که تقاضا در بازار افزایش پیدا کند، بازیگران بازارساز با عرضه خود مانع از نوسانی شدن بازار خواهند شد، کما اینکه در دو هفته گذشته دامنه نوسانات را مدیریت کرده‌اند. در 2 هفته گذشته، دلار نه‌تنها از مرز 4 هزار و 100 تومان پایین رفت؛ بلکه مرز 4 هزار تومان را در هفته گذشته تجربه نکرد.

هفته رشد

دلار که 2 هفته پیش 2 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در یک هفته مانده به پایان دی‌ماه یک درصد از ارزش خود را بازیافت. هفته صعودی دلار با یک کاهش قیمت آغاز شد، روز شنبه، شاخص ارزی با 2تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 948 تومان رسید. با این وجود بازار از روز یکشنبه در جاده افزایشی قرار گرفت که تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت و نتیجه آن ثبت حدود 35 تومان رشد در یک هفته بود. در دومین روز هفته، دلار با 4 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 952 تومان رسید. روز دوشنبه بازار روز پرهیجان‌تری را پشت‌سر گذاشت و با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 967 تومان رسید. روز دوشنبه بازار ارز با عوامل متفاوتی روبه‌رو بود؛ از رحلت آیت‌الله هاشمی تا فاصله قیمتی در برخی مناطق مرزی که بازار را تحت‌الشعاع قرار داده بود. پیوند فوت آیت‌الله هاشمی با تحولات بازار ارز به ذهنیت برخی از معامله‌گران برمی‌گشت. به گفته شماری از فعالان، آیت‌الله هاشمی به میانه‌روی چهره بود و به‌واسطه کسوت و مسوولیت‌های گذشته، روزهای بدون او برای بازار غریب می‌نمود. دیگر اثری که واقعه غیرمنتظره مرگ آیت‌الله هاشمی در بازار داشت، تعطیلی زودتر از معمول برخی از صرافی‌های ارزی بود که زمینه را برای تحرک دلالان فراهم کرد. در چنین فضایی بازیگران غیر‌رسمی از فرصت استفاده کردند و با افزایش تحرکات، قیمت دلار را تا 3 هزار و 967 تومان بالا بردند. بالا بودن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و فاصله‌گیری این ارز از میانه کانال دو عامل دیگری بود که در رشد قیمت اثر داشت. روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار به روند افزایش ادامه داد. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز با افزایش تک تومانی به قیمت 3 هزار و 968 تومان و روز پنج‌شنبه با رشد 17 تومانی به قیمت 3 هزار و 985 تومان رسید.

برچسب ها