عصر خودرو

آغاز مناقشه گازی بین روسیه و ترکیه

عصر بازار- شرکت گازپروم که بخش عمده سهام آن متعلق به دولت روسیه است به علت اختلاف بر سر بهای گاز صادراتی به ترکیه از شرکت های خصوصی این کشور به دادگاه داوری استکهلم شکایت می کند.

آغاز مناقشه گازی بین روسیه و ترکیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، شرکت گازپروم اکسپورت اعلام کرده است که شکایت نامه ای را علیه شرکت های خصوصی گاز ترکیه تنظیم کرده و به دادگاه داوری استکهلم تسلیم می کند.
شرکت گازپروم روسیه سال 2016 هر هزار مترمکعب گاز را به بهای 260 دلار به ترکیه صادر می کرد، اما شرکت های گاز خصوصی این کشور خواستار تخفیف بیشتر هستند و چند دور مذاکره برای سال 2017 نیز بی نتیجه بوده است.
روزنامه کامرسانت چاپ مسکو نوشت: در شرایطی که روابط روسیه و ترکیه رو به بهبودی گذاشته، گازپروم روسیه علیه شرکت های گاز ترکیه ای به دادگاه استکهلم شکایت می کند.
به نوشته این روزنامه، گازپروم اکسپورت زیر مجموعه گازپروم، شکایت نامه خود را علیه شرکت های «آکفل گاز» ،«انرکو انرژی»، «آوراسیا گاز»، «بسفرس گاز» ، «شل»، «باتی هاتی» و «کیبار انرجی» ترکیه تنظیم کرده است.
گازپروم از خط لوله گاز بالکان سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز در اختیار این شرکت ها قرار می دهد.
شرکت گازپروم همچنین سالانه بیش از 17 میلیارد مترمکعب گاز به شرکت دولتی بوتاس گاز ترکیه تحویل می دهد.
به نوشته روزنامه روسی، گازپروم علیه این شرکت دولتی ترکیه نیز شکایت کرده و دو طرف اختلافات خود را در باره بهای گاز صادراتی در دادگاه مطرح کرده اند.
ترکیه پس از آلمان بزرگترین وارد کننده گاز از روسیه است.
بر اساس آمارها، ترکیه سالانه حدود 30 میلیارد متر مکعب از مجموع 50 هزار متر مکعب گاز مورد نیاز سالانه خود را از روسیه وارد می کند.

برچسب ها