عصر خودرو

صادرات میعانات ایران ۱۷ درصد کاهش می‌یابد

عصر بازار- به دلیل کاهش خرید کره جنوبی، صادرات میعانات ایران در ماه جاری میلادی با ۱۷ درصد کاهش به پایین ترین رقم در ۵ ماه اخیر خواهد رسید.

صادرات میعانات ایران ۱۷ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، یک منبع مطلع از برنامه اولیه بارگیری تانکرهای ایران گفت، صادرات میعانات ایران در ماه جاری میلادی با 17 درصد کاهش به پایین ترین رقم در 5 ماه اخیر خواهد رسید. این کاهش در شرایطی اتفاق می افتد که کره جنوبی، خریدار اصلی میعانات از ایران، خرید خود از این کشور را تقریبا به نصف کاهش داده و میعانات بیشتری از قطر خریداری می کند.
بر اساس این گزارش، میزان بارگیری میعانات ایران در ماه ژانویه به 385 هزار بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که این رقم برای ماه دسامبر 462 هزار بشکه برآورده شده بود.
صادرات میعانات نفتی ایران پس از رسیدن به بالاترین رقم سال 2016 در ماه اکتبر (560 هزار بشکه در روز) رو به کاهش گذاشته است.
به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، عامل اصلی کاهش مورد انتظار در میزان صادرات میعانات ایران کاهش خرید کره جنوبی است که قرار است واردات میعانات خود از ایران را به پایین ترین رقم 6 ماه اخیر یعنی 111 هزار بشکه در روز برساند. این رقم تقریبا نیمی از 201 هزار بشکه ای است که کره جنوبی در ماه دسامبر از ایران وارد کرده است.
به گفته تجار، کره جنوبی خرید میعانات از قطر را افزایش داده است. ایران و قطر بزرگترین صادر کنندگان میعانات در جهان به شمار می روند.
سال گذشته، افزایش تقاضای کره جنوبی به رشد میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران و رسیدن آن به بالاترین رقم 5 سال گذشته در ماه سپتامبر کمک کرد.
صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه گذشته میلادی به حدود 2.34 میلیون بشکه در روز رسید که با 4 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به پایین ترین رقم 5 ماه گذشته رسید.

برچسب ها