عصر خودرو

هفته گذشته به ثبت رسید

معامله بیش از هزار میلیارد ریال سهام در صنایع فرابورس ایران

عصر بازار- فرابورس ایران هفته گذشته را با عرضه اولیه سهام دو شرکت از گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» و «حمل و نقل» که برای نخستین بار در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش (Book Building) انجام شد پشت سر گذاشت.

معامله بیش از هزار میلیارد ریال سهام در صنایع فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 24 دی ماه 10 درصد از سهام شرکت‌های پاکدیس و ریل سیر کوثر در بازار دوم عرضه اولیه شدند که به‌ترتیب با کشف قیمت 2310 و 2090 ریال از روش ثبت سفارش به جای روش حراج در فرایند عرضه آنها استفاده شد.
در این میان معامله 986 میلیون ورقه در 191 هزار دفعه در بازارهای فرابورس ایران، ارزش دادوستدها را در 4 روز معاملاتی هفته به 6587 میلیارد ریال رساند که اگرچه حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته پیشین با افت همراه شد، اما تعداد دفعات دادوستد اوراق رشد 171 درصدی را تجربه کرد.
رصد معاملات بازار سهام فرابورس ایران نشان می‌دهد بازار دوم با معامله 579 میلیون سهم به ارزش 1501 میلیارد ریال بهترین عملکرد هفتگی را در مقایسه با بازار اول و پایه ثبت کرد. در این بازار به‌ترتیب حجم و ارزش معاملات با افزایش 189 و 50 درصدی روبه‌رو شدند.
بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز که کمتر از یک ماه از آغاز معاملات در این بازار می‌گذرد در حالی خرید و فروش یک میلیون و 400 هزار سهم به ارزش 43 میلیارد ریال را به ثبت رساند که نسبت به هفته پیشین با افزایش بیش از 500 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه شد. یکشنبه هفته آینده دومین شرکت به نام گز سکه در تابلوی دانش‌بنیان این بازار عرضه اولیه می‌شود.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 19 میلیون ورقه به ارزش 4309 میلیارد ریال نقل و انتقال یافت که عمده ارزش آن به معاملات اوراق بدهی به میزان 3968 میلیارد ریال اختصاص داشت. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب دادوستد 14 میلیون ورقه بهادار و 200 هزار ورقه تسه را به ارزش 157 و 184 میلیارد ریال تجربه کردند.
صنایع پیشرو معاملات
هفته گذشته همچنین 1378 میلیارد ریال سهام در صنایع مختلف فرابورسی معامله شد که بیشترین سهم از ارزش معاملات را به میزان 33 درصد گروه فلزات اساسی در اختیار گرفت. در این صنعت 454 میلیارد ریال سهم معامله شد. پس از آن گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با معامله 218 میلیارد ریال و سهم 16 رصدی در رده دوم قرار گرفت. گروه حمل و نقل نیز با خرید و فروش 125 میلیارد ریال سهم 9 درصدی را به خود اختصاص داد و در جایگاه سوم صنایع پیشرو بازار سهام فرابورس ایستاد.
در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل فرابورس نیز افت 1.7 درصدی را تجربه کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته نشانگر عدد 830.5 واحد شد. ارزش بازار نیز روز چهارشنبه رقم 957 هزار و 791 میلیارد ریال را ثبت کرد
در همین حال بیشترین حجم معاملات روزانه فرابورس به روز دوشنبه 20 دی ماه با معامله 326 میلیون ورقه تعلق گرفت و روز شنبه هجدهم این ماه نیز ارزش معاملات به میزان 202 میلیارد ریال بود که از سایر روزهای معاملاتی هفته رقم بالاتری را نشان می‌داد.

برچسب ها