عصر خودرو

اوپک و چین باعث افزایش قیمت نفت شدند

عصر بازار- امروز در بازارهای جهانی، قیمت نفت دو دلیل اجرای توافق کشورهای عضو اوپک و غیراوپک و نیز پیش‌بینی ثبت رکود جدید تقاضا در کشور چین عامل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

اوپک و چین باعث افزایش قیمت نفت شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با رشد 76 سنتی مواجه شد و بشکه‌ای 55 دلار و 86 سنت در لحظه انتشار خبر به فروش رفت.
همچنین قیمت نفت آمریکا هم رشد 62 سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای 52 دلار و 87 سنت خرید و فروش شد.
براساس گزارش بلومبرگ در گروه فرآورده‌های نفتی هم نفت کوره افزایش 2.3 دلار و بنزین 2.1 دلار و گازوئیل 7.5 دلار افزایش داشت.
خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشت: اجرای توافق کشورهای اوپک مبنی بر کاهش قیمت نفت و همچنین پیش‌بینی افزایش تقاضا در چین 2 عامل مهم برای بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه نوامبر توافق کردند که 1.2 میلیون بشکه در روز از ابتدای سال جدید میلادی به مدت شش ماه تولید خود را کاهش دهند،‌همچنین کشورهای غیراوپک نیز 600 هزار بشکه تولید خود را کاهش خواهند داد.
طی روزهای گذشته شواهدی است مبنی بر اینکه این کشورها به تعهدات خودشان عمل می‌کنند.
بژانر شلدروف رئیس تحلیلگران کالا در بازار SEB در اسلو گفت: همه پیش بینی ها اکنون بر روی اجرای توافق اوپک متمرکز است که به نظر می‌رسد آنها دارند به این توافق عمل می‌کنند.
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان امروز پنج‌شنبه، گفت: توافق اوپک، عدم توازن در بازار نفت را از بین می‌برد و قیمت هم به این توازن عرضه و تقاضا اواخر امسال پاسخ خواهد داد.
فالح در کنفرانس خبری در ابوظبی اعلام کرد: تقاضای جهانی برای نفت در سال 2017 یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و طی دو سه سال آینده، تقاضا خیلی بیشتر خواهد شد.
اسام المرزوق وزیر نفت کویت هم در این کنفرانس خبری اعلام کرد: کاهش تولید توسط این کشور بیش از آنچه که در توافق اوپک قول داده بود اجرا شده است.
جبار علی اللعیبی وزیر نفت عراق هم به خبرنگاران گفت: این کشور امیدوار به قیمت بهتری است. عراق تا 170 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده و طی این هفته 40 هزار بشکه نیز کاهش خواهد داد.
مؤسسه تحقیقاتی BMI اعلام کرد:«اجرای توافق کشورهای اوپک و غیراوپک مبنی بر کاهش تولید نفت عملی می‌شود و نتیجه مثبتی هم بر بازار دارد. اجرای تعهدات آنها را محاسبه می‌کنیم که 73 درصد عملی شده است».
تحلیلگران می‌گویند در سال آینده تقاضای نفت از سوی چین افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت، آنها مستندات این تحلیل را افزایش 13.7 درصدی تعداد وسایل نقلیه به فروش رفته در چین عنوان می‌کنند.
به گفته آنها، فروش وسایل نقلیه در فاصله سال‌های 2015 و 2016 در این کشور 13.7 درصد رشد داشته و به 28 میلیون وسیله نقلیه رسیده است.
شرکت ملی نفت چین معتقد است تأثیر این افزایش فروش خودرو در چین، میزان واردات این کشور را در سال 2017، 5.3 درصد افزایش خواهد داد.
شرکت ملی نفت چین همچنین اعلام کرده است که تقاضا در این کشور در سال 2017 با رقم 12 میلیون بشکه در روز رکود جدیدی را ثبت خواهد کرد.

برچسب ها