عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز عرضه گندم صادراتی در بورس کالا گفت:  پس از صدور مجوز ستاد تنظیم بازار برای صادرات گندم مازاد از بورس کالا، صادرات این محصول استراتژیک با عرضه به قیمت پایه کیلویی 710 تومان در این بورس آغاز شده است.

علی قنبری افزود: هفته گذشته ٣٧ هزار تن گندم صادراتی در بورس کالا معامله شد که این روند در هفته های آتی ادامه خواهد یافت.

تالار داخلی میزبان عرضه سنگ آهن

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران یکشنبه گذشته در چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران به مهم ترین برنامه های بورس کالا در راستای توسعه و ارتقای صنعت سنگ آهن اشاره کرد.

حامد سلطانی نژاد گفت: پیاده سازی تبصره 2 آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، تسهیل شرایط فروش عرضه مازاد تالار داخلی در رینگ صادراتی همراه با توسعه بازارهای صادراتی سنگ آهن و افزایش سهم بخش خصوصی از جمله برنامه های بورس کالا در این زمینه به شمار می رود.

وی ادامه داد: راه اندازی معاملات کلیه محصولات موجود در زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور و امکان بکارگیری ابزارهای تأمین مالی برای معادن سنگ آهن به همراه راه اندازی معاملات ابزارهای پوشش ریسک از مهمترین برنامه های آینده شرکت بورس کالای ایران در این راستا است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، تولیدکنندگان سنگ آهن می توانند با استفاده از ابزارهای بورس کالا از جمله معاملات سلف، محصولاتشان را قبل از تولید به فروش برسانند که این اتفاقی، رویدادی مهم و راهگشا برای این صنعت خواهد بود.

سلطانی نژاد به اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اشاره کرد و گفت: این ماده به دولت اجازه داده است تا برای فرآوری مواد خام و تبدیل کالاهای با ارزش افزوده پایین داخلی و وارداتی به کالاهای با ارزش افزوده بالا از انواع مشوق های لازم همچون ظرفیت های بورس کالای ایران استفاده کند.

توسعه تجارت الکترونیک با دنیا

معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد به راه اندازی تالارهای نمایندگی کارگزاران بورس کالا و همچنین انبارهای تحت کلید این بورس در برخی مناطق آزاد گفت: یکی از اهداف ایجاد بازار بورس در مناطق آزاد تسهیل در روند صادرات و واردات همچنین در راستای نزدیک شدن ارتباط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با یکدیگر است.

جعفر آهنگران در ادامه افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده، تالارهای بورس در مناطق آزاد در تلاش هستند تا شکل فناورانه به خود بگیرند و به نوعی شاهد توسعه تجارت الکترونیک با کشورهای دیگر از این طریق باشیم.

امکان مدیریت ریسک بهای طلا

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان هفته گذشته در رابطه با راه اندازی و توسعه ابزارهای مالی جدید گفت:ابزارهای مالی مدرن  همانند معاملات اختیار یا همان آپشن که جزیی از ابزار مشتقات در بازار سرمایه هستند، به عنوان یکی از نیازهای اساسی مدیریت ریسک محسوب می شوند.

محمودرضا خواجه نصیری در ادامه به راه اندازی معاملات آتی سکه که از سال 87 در بورس کالا اشاره کرد و گفت: قرارداد اختیار معامله نیز مانند معاملات آتی به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد تا قادر به پوشش دادن ریسک نوسانات قیمت طلا در بازار سرمایه باشند که با وجود همزمان معاملات قراردادهای آتی و آپشن و همچنین گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا، سبد مدیریت ریسک طلا در این بورس کامل شده است.

آمادگی فنی و عملیاتی برای راه اندازی بازار آتی ارز

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران معتقد است، از مدت‌ها قبل بورس کالا با آماده سازی بسترهای موجود آمادگی خود را برای راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اعلام کرده و این در حالی است که با توجه به راه اندازی مکانیزم معاملات اختیار معامله زمینه مناسب برای عملیاتی شدن این بازار افزایش یافته است.

علیرضا ناصر پور با بیان اینکه معاملات اختیار معامله بر روی ذرت و جو در حال بررسی است، گفت: بورس کالا از نظر زیرساخت فنی و عملیاتی آماده راه اندازی بازار آتی ارز است.

معامله نخستین محموله اموال تملیکی

چهارشنبه گذشته نخستین محموله سازمان اموال تملیکی امروز در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

روز چهارشنبه 22دی ماه بیش یک هزار و 600 تن ورق فولادی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با قیمت پایه یک هزار و 500 تومان در هر کیلو عرضه شد که در رقابت خریداران با نرخ یک هزار و 575 تومان به فروش رسید. همچنین ورق های معامله شده از کره جنوبی وارد شده و با تقاضای 4 هزار 800 تنی در بورس کالا روبه رو شد.

آتی و آپشن، تغییرات قیمتی را بیمه می کند

دبیر کل کانون کارگزاران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای مختلف نیاز به پوشش ریسک در مقابل تغییرات نرخ دارند، عنوان کرد: بازارهای جدید در اقتصاد ما یعنی معاملات آپشن و آتی ابزاری هستند که فعالان اقتصادی می‌توانند با بهره گرفتن از آن، فعالیت خود را در مقابل تغییرات نرخ پوشش دهند و به عبارتی سرمایه خود را بیمه کنند.

روح الله میرصانعی ادامه داد: در حال حاضر معاملات آتی سکه نمونه موفقی از ایجاد بازار آتی در بورس کالاست و وقت ورود سایر کالاها به قراردادهای آتی نیز فرارسیده است؛ در بورس‌های کالایی معتبر دنیا عمده حجم معاملات در بازارهای مالی و مشتقه انجام می شود و در بورس کالای ما نیز با توجه به تثبت معاملات فیزیکی، توسعه بازار مالی در اولویت برنامه ها قرار دارد.

برچسب ها