عصر خودرو

صادرات نفت ایران به هند رکورد ۱۵ ساله را شکست

عصر بازار- در حالی که برخی پالایشگاه‌های هندی پس از لغو تحریم‌ها خرید خود از ایران را از سر گرفته‌اند، آمارهای ردگیری تانکرها و گزارش مؤسسه تامسون رویترز نشان می‌دهد که واردات سالانه نفت هند از ایران در سال۲۰۱۶ د افزایشی بی‌سابقه را تجربه کرده است.

صادرات نفت ایران به هند رکورد ۱۵ ساله را شکست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که برخی پالایشگاه‌های هندی پس از لغو تحریم‌ها خرید خود از ایران را از سر گرفته‌اند، آمارهای ردگیری تانکرها و گزارش مؤسسه تامسون رویترز نشان می‌دهد که واردات سالانه نفت هند از ایران در سال 2016 افزایشی بی‌سابقه را تجربه کرده است.

این افزایش قابل توجه خرید از ایران موجب شده تا این کشور در سال 2016 به چهارمین تأمین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شود، در حالی که رتبه ایران در سال 2015، پنجم بود. ایران قبل از تحریم‌ها دومین تأمین کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شد.

این گزارش حاکی است، در سال 2016 میلادی، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان روزانه حدود 473 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده، در حالی که این رقم در سال 2015، 208 هزار و 300 بشکه در روز بوده است.

در ماه دسامبر، واردات نفت هند از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شد و به حدود 546 هزار و 600 بشکه در روز رسید. پالایشگاه‌های هندی در سال 2015 به‌دلیل تحریم‌های غرب و مشکلات بیمه‌ای، خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.

شرکت‌های پالایشگاهی رلاینس اینداستریز، هندوستان پترولیوم، بهارات پترولیوم و میتال انرژی در سال گذشته تحت تأثیر تخفیف‌های ارائه شده از سوی تهران، خرید نفت از این کشور را از سر گرفتند.

احسان الحق، تحلیلگر ارشد مؤسسه کی‌بی‌سی انرژی در لندن گفت: «در اکثر ماه‌های سال 2016 رقابتی بین تولید کنندگان نفت در منطقه خلیج فارس بر سر سهم بیشتر از بازار در جریان بود، و لغو تحریم‌های ایران این رقابت را تشدید کرد».

در بازه زمانی آوریل تا دسامبر، صادرات نفت ایران به هند به‌طور متوسط به رقم بی‌سابقه 530 هزار و 300 بشکه در روز رسید که بالاتر از حدود 400 هزار بشکه‌ای بود که ایران قبل از تشدید تحریم‌ها  به هند صادر می‌کرد.

آمارهای دولتی نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به هند در سال 2016 بالاترین رقم از سال مالی 02ــ2001 تاکنون بوده است.

هند در مجموع در سال گذشته 4.3 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد که 7.4 درصد بالاتر از سال گذشته بود.

برچسب ها