عصر خودرو

یک مقام سازمان بورس خبر داد:

استقراض شرکت های بورسی از خارج به جای مراجعه به بانک‌های داخلی

عصر بازار- معاون امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «پروژه بزرگی در دست داریم تا به شرکت های بورسی یا حتی خود دولت کمک کنیم تا در سایر کشورها اوراق قرضه منتشر کنند. اولین کشور کره است.»

استقراض شرکت های بورسی از خارج به جای مراجعه به بانک‌های داخلی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مقامات ایرانی که علاقمند به پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران خارجی هستند، در حال انجام تمهیداتی برای کمک به شرکت های داخلی جهت فروش اوراق قرضه در خارج از کشور هستند و موسسات غربی مدیریت سرمایه نیز علاقمند به خرید این اوراق هستند.

در حالی که ممکن است با روی کار آمدن دولت ترامپ در واشنگتن موانعی بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی توسط ایران پدید آید، تهران یک زمینه مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می رود. بانک جهانی، این کشور 77 میلیون نفری را یک کشور با درآمد متوسط به بالا طبقه بندی کرده است. پیش بینی شده که اقتصاد 425 میلیارد دلاری ایران در بازه زمانی 2016 تا 2018 رشد 4.5 درصدی را تجربه کند. این کشور دارای صنایع متنوع و زیرساخت های توسعه یافته است.
سرمایه گذاران مشتاق ورود به ایران هستند، اما با گذشت بیش از یک سال از زمان لغو تحریم ها ریسک تبعیت از تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا برای شرکت های خارجی همچنان باقی است.
سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در حال تشویق شرکت های داخلی است تا به جای استقراض از بانک های داخلی که نرخ سود آنها بالای 20 درصد است، به بررسی جایگزین های دیگر بپردازند.
بهادر بیژنی، معاون امور بین الملل و سرمایه گذاری خارجی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «پروژه بزرگی در دست داریم تا به شرکت های بورسی یا حتی خود دولت کمک کنیم تا در سایر کشورها اوراق قرضه منتشر کنند. اولین کشور کره است.»
وی افزود: «همچنین سازمان بورس در حال تسهیل فرآیند انتشار اوراق قرضه توسط شرکت های بورسی در بازارهای بین المللی نظیر لندن است.»
ایران عملا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر دهه 1970  اقدام به انتشار اوراق قرضه بین المللی نکرده است. اکنون انتشار اوراق قرضه در خارج از کشور می تواند به این کشور کمک کند که مشکل دیگری را نیز حل کند. آن مشکل نبود تخصص در زمینه  سازماندهی انتشار اوراق قرضه به ارز خارجی پس از حدود 2 دهه عدم حضور در بازارهای سرمایه بین المللی است. هرچند هنوز بسیاری از بانک های خارجی نگران تحریم های پابرجای دولت آمریکا هستند و ممکن است همچنان از دور نظاره گر فعالیت های مالی و جذب سرمایه ایران باشند.
سال گذشته، سازمان بورس و اوراق بهادار مقررات مربوط به موسسات اعتبار سنجی را به تصویب رساند و اولین مجوز را برای تشکیل چنین موسساتی صادر کرد. به گفته بیژنی این سازمان آمادگی صدور مجوزهای بیشتر به ویژه برای موسسات بزرگ اعتبار سنجی بین المللی را دارد.
وی افزود، بانک مرکزی و سازمان بورس در حال کار بر روی ابزارهای مصون سازی ارزی هستند تا از قراردادهای استقراض در آن سوی مرز ها حمایت کنند.
«فضا آماده است، اما هنوز برخی از مسئولان تمایل بیشتری دارند که این ابزار را در فضای پس از یکسان شدن نرخ ارز به کار بگیرند.»
در ماه دسامبر، بانک مرکزی گام هایی را برای یکسانن سازی نرخ ارز برداشت و به برخی از بانک ها اجازه داد تا در بازار آزاد، ارز خرید و فروش کنند. این اقدام شکاف بین نرخ ارز آزاد و ارز رسمی را کاهش داد.
تهران همچنین در حال انجام اقداماتی برای به روز رسانی رگولاتورهای مالی است. در ماه آوریل، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار که یک نهاد ناظر بین المللی است پیوست. از ماه سپتامبر تاکنون، سازمان بورس ایران با رگولاتورهای کشورهای مختلف نظیر سوئیس، کره جنوبی، هند و آلمان نشست هایی را برگزار کرده است. همچنین بیمه مرکزی ایران، به عنوان رگولاتور بخش بیمه آماده رایزنی با مقاماتی از بیمه لویدز لندن در اواخر سال جاری است. روسای این دو شرکت در ماه نوامبر با یکدیگر دیدار داشته انند.

برچسب ها