عصر خودرو

معرفی ۵ منطقه جدید برای اکتشاف چاه‌های نفتی و گازی

عصر بازار- مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت یکی از اهداف استراتژیک وزیر نفت را بی‌نیازی از واردات گاز از کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: مناطق دارای اولویت برای اکتشاف کپه‌داغ در شمال شرق کشور، دشت آبادان، میادین مشترک نفتی در خلیج فارس و دزفول شمالی و جنوبی هستند.

معرفی ۵ منطقه جدید برای اکتشاف چاه‌های نفتی و گازی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هندی از نگاه مدیریت اکتشاف به سراسر کشور برای کشف میادین و مخازن جدید خبر داد و گفت: مجبور شدیم به لحاظ محدودیت منابع مالی کل پهنه ایران را به لحاظ ریسک اکتشافی و براساس پارامترهای فنی و غیرفنی (امنیتی، اقتصادی) اولویت‌بندی کنیم. اخیرا وزیر نفت استراتژی جدیدی برای مدیریت اکتشاف تعیین کرده که براساس آن اکتشاف باید در چاه هایی که نیاز بیشتری وجود دارد، عملیات انجام دهد و نباید به فکر بالابردن آمار بود چون میدان اکتشاف شده زیادی وجود دارد که شانس توسعه پیدا نکرده اند، بلکه ایشان به درستی عقیده دارند نفت و گاز در چاه‌هایی که نیاز استراتژیک است باید کشف شود.

وی یکی از اهداف استراتژیک وزیر نفت را بی‌نیازی از واردات گاز از کشورهای دیگر عنوان کرد و افزود: مناطق دارای اولویت شامل کپه‌داغ در شمال شرق کشور، دشت آبادان، میادین مشترک نفتی در خلیج فارس و دزفول شمالی و جنوبی هستند که هرچند ریسک بالایی دارد، اما باید انجام شود. البته فعالیت جمع آوری داده های مورد نیاز و انجام مطالعات پایه در سایر مناطق نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: از حدود 15 حوضه رسوبی که در کشور تعیین شده در 10 منطقه فقط کار مطالعاتی انجام می دهیم که احتیاجی به منابع مالی زیادی ندارد و در پنج منطقه دیگر علاوه بر مطالعات کار حفاری هم انجام می‌شود چون تقریبا 80 درصد هزینه اکتشاف متعلق به حفاری است. از امسال مدیریت پورتفلیو و طرح و پروژه با اولویت‌بندی حوضه های رسوبی، با هدف بهینه‌سازی استفاده از منابع، برنامه‌ریزی شده است و سعی می‌شود این پنج منطقه با منابع داخلی پیش رود.

برچسب ها