عصر خودرو

رئیس انجمن سنگ‌آهن خبر داد:

سنگ‌آهن تا دهه فجر در بورس کالا عرضه می‌شود

عصر بازار- مدت‌ها از مطرح شدن زمزمه‌های عرضه سنگ آهن به بورس کالا می‌گذرد، حال به گفته رئیس انجمن سنگ آهن، این محصول تا دهه فجر در بورس کالا عرضه خواهد شد.

سنگ‌آهن تا دهه فجر در بورس کالا عرضه می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قدیر قیافه  با اشاره به آخرین وضعیت عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا گفت: بورس کالا به عنوان ابزاری که باعث شفاف‌سازی معاملات تعیین قیمت پایه و همچنین ضمانت بازگشت ارزش کالای فروخته شده در همه دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما نیز از آن بهره خواهیم برد تا بتوانیم از طریق آن حداقل زمان بازگشت ارزش کالای فروخته شده را کاهش دهیم و امیدواریم تا دهه فجر عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا صورت گیرد.

وی همچنین درباره پیش‌بینی که دولت استرالیا از بازار آینده سنگ‌آهن ارئه کرده است و بر اساس آن قیمت سنگ‌آهن حدود 50 درصد (معادل 44.1 دلار) افت خواهد داشت که در پی آن سهام برخی شرکت های بزرگ معدنی این کشور کاهش یافت، عنوان کرد: لزوماً همه پیش‌بینی‌ها به وقوع نخواهد پیوست و پیش‌بینی‌های مختلفی در حوزه بازارهای جهانی صورت می‌گیرد. مانند پیش‌بینی‌ که سال گذشته برای قیمت سنگ‌آهن مطرح شد و گفتند که قیمت این محصول مجدداً به محدوده 25 تا 30 دلار برمی‌گردد در حالی که در واقعیت اتفاق معکوس افتاد و تا انتهای سال،  قیمت سنگ‌آهن به بالای 55 دلار و بعد هم به بیش از 80 دلار رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در ادامه افزود: بازارهای جهانی بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا کار می‌کنند و دولت‌ها نمی‌توانند برای آن تعیین تکلیف کنند. ولی حالا می‌بینیم که دولت استرالیا به عنوان یکی از غول‌های بزرگ تولید سنگ‌آهن جهان پیش‌بینی خود را مبنی بر افت قیمت سنگ‌آهن ارائه کرده که باز هم قطعی نیست که حتماً این پیش‌بینی اتفاق بیفتد.

وی ضمن رد این ادعا که ممکن است استرالیا برای تاثیر روانی بر بازار این پیش‌بینی را ارائه کرده باشد، گفت: شرکت‌های بزرگ و با پشتوانه و دولت‌هایی مانند استرالیا واقع‌بین‌تر از آن هستند که بخواهند چنین تحلیل‌هایی را از بازار ارائه کنند اما این پیش‌بینی می‌تواند حاوی پیام‌هایی برای ما باشد.

قیافه با تشریح نظر خود از پیش‌بینی‌ که توسط دولت استرالیا در خصوص قیمت سنگ‌آهن در سال‌های آینده صورت گرفته است، اظهار کرد: پیامی که این تحلیل‌ها می‌تواند برای ما داشته باشد، این است که دوستانی که در ایران به دنبال سخت کردن چارچوب‌ها و محدود کردن تولیدکنندگان سنگ‌آهن بودند، مسیر صحیحی را انتخاب نکردند و فشار بر تولیدکنندگان مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن که حدود 60 درصد از کل تولیدات مواد معدنی کشور را تشکیل داده و در کشور ایجاد ارزش افزوده می‌کند. 

وی در همین رابطه اضافه کرد: پیام دیگر این وضعیت برای ما به عنوان بخش خصوصی و تولیدکننده نیز این است که باید به دنبال حداکثرسازی بهره‌وری از معادن سنگ‌آهن باشیم تا بتوانیم سود حاصل از درآمدی که ایجاد می‌شود را به صورت پایدار حفظ کنیم.

حمل و نقل هنوز اصلی ترین مشکل معادن است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با اشاره به مشکلات اساسی که پیش روی سنگ‌آهن است، تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکلی که پیش روی تولیدکنندگان سنگ‌آهن و دیگر معدن‌کاران وجود دارد و قبلا هم به آن بارها اشاره شده، موضوع هزینه‌های تولید نیست بلکه زیرساخت‌های موجود و مسئله راه‌ است، چرا که وضعیت حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل ریلی، اسکله‌ها ورودی و خروجی که به اندازه کافی تجهیز نشده‌اند و سال‌هاست که در توسعه بنادر کار خاصی انجام ندادیم که باعث می‌شود قیمت تمام شده نسبت به قیمت‌های رقابتی بالاتر باشد.

تولید کنندگان از افزاتیش تقاضای داخلی استقبال می‌کنند

وی درباره بازار سنگ‌آهن در داخل که می‌تواند بخشی از عرضه سنگ‌آهن را طلب کند، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که دولت انجام داده است، بازار مصرف آن بر اساس طرح‌هایی که در دست اجراست، تغییر خواهد کرد و میزان مصرف داخلی افزایش خواهد یافت که اینها می‌توانند مقداری آرامش را برای تولیدکنندگان به همراه بیاورد اما تمام اینها منوط به این است که این اهداف محقق شود و پروژه‌هایی که برخی 10 درصد و برخی بیشتر پیشرفت کرده‌اند، تمام شده و به بهره‌برداری برسند، چراکه به هر حال هر تولیدکننده سنگ‌آهنی از این موضوع که سنگ‌آهن تولیدی خود را به صنایع داخلی بفروشد و در داخل ایران به مصرف برسد، به شدت استقبال می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهبود اوضاع فولادسازان گفت: مسئله دیگری که نباید آن را از قلم انداخت این است که امیدواریم تا وضعیت فولادکاران کشور بهبود پیدا کند و وضعیت پرداختی‌های آنها نیز به معادن وضعیت مناسبی به خود ببیند، چرا که گاهی می‌بینیم پول محصولی که به فولاد داده شده تا بیش از یک سال با تاخیر پرداخت می‌شود و این یعنی بار مشکلات برخی فولادسازان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن روی دوش معادن افتاده است که این رویه صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه لزوما تمام تقصیر در این باره متوجه فولادسازان نیست، اظهار کرد: لزوماً این طور نیست که یک فولادساز نخواهد پولی را پرداخت کند بلکه به خاطر مشکل رکود حاکم بر کشور و بحران نقدینگی که با آن روبرو هستیم، باعث نبود تقاضای موثر در بازار می‌شود که جدای از مشکلات حاکم بر بازار جهانی به این وضعیت فولادسازان دامن می‌زند.

برچسب ها