عصر خودرو

دستاوردهای برجام برای وزارت نیرو؛ صدور مجوز اجرای ۱۵میلیارد یورو طرح

عصر بازار- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: در ۲ سال گذشته پس از اجرای برجام، مجوز اجرای طرح هایی به ارزش ۱۵ میلیارد یورو در وزارت نیرو از سوی شورای اقتصاد صادر شد که به نتیجه رسیدن آنها زمانبر است.

دستاوردهای برجام برای وزارت نیرو؛ صدور مجوز اجرای ۱۵میلیارد یورو طرح
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

در همین پیوند، «علیرضا دائمی» معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو  یادآوری کرد: در سال های گذشته، تحریم ها موجب تقویت ساختارهای تولیدی و صنعتی صنایع آب و برق شد.

** خوداتکایی 95 درصدی ایران در صنایع آب و برق
به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، این وزارتخانه بارها حتی پیش از اجرای برجام اعلام کرده بود توان ساخت نیروگاه ها، تصفیه خانه ها و سدهای بزرگ در کشور را دارد.
وی تصریح کرد: تحریم ها سبب شد ایران به سازنده نیروگاه تبدیل و یکی از 10 کشور پیشرو جهان در این زمینه تبدیل شود و در زمره سه کشور نخست سازنده تاسیسات آبی قرار گیرد.
دائمی اضافه کرد: ایران در دوران تحریم ها موفق به حضور و مشارکت در اجرای طرح های آب و برق بیش از 40 کشور جهان شد.
وی اعلام کرد: در پایان سال 2015 زمانی که هنوز برجام اجرا نشده بود، خوداتکایی ایران در صنایع آب و برق به 95 درصد رسید و فقط در برخی تاسیسات آبی و تجهیزات نیروگاهی وابسته به خارج کشور بودیم.

** دستیابی به فناوری های روز جهان و تامین سرمایه طرحها
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو درباره دستاوردهای برجام برای وزارت نیرو گفت: دستیابی به فناوری های روز جهان، ارتقای بهره وری و کاهش مصرف آب و انرژی و تامین سرمایه برای اجرای طرح ها، موضوعاتی بودند که اجرای برجام دستیابی به آنها را میسر کرد.
وی درباره تامین سرمایه های مورد نیاز صنایع آب و برق از اعتبارات صندوق توسعه ملی، اضافه کرد: کشور از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی برخوردار است و در صورت تامین سرمایه گذاری های مورد نیاز، حتی توان تامین برق اتحادیه اروپا از این طریق وجود دارد.
دائمی یادآوری کرد: هنوز مدت زمان زیادی از اجرای برجام نگذشته بود که درگاه های انتقال فناوری و سرمایه گذاری به روی کشور باز شد؛ به طور نمونه در یک سال گذشته دهها سرمایه گذار خارجی در زمینه انرژی های نو وارد کشور شدند و ماهیانه چندین مجوز طرح های انرژی فتوولتائیک با سرمایه گذاری خارجی ها صادر می شود که بزرگ ترین این قراردادها بین گروه مپنا و شرکت آلمانی زیمنس امضا شد.
وی اضافه کرد: در این زمینه شرکت هایی از ژاپن و کره جنوبی که پیش از برجام کمتر به سرمایه گذاری در ایران مایل بودند، به توسعه هرچه بیشتر روابط خود با کشور ما پرداختند.
این مسوول وزارت نیرو گفت: وارد کردن توربین های گازی کلاس اف (F) به کشور از دستاوردهای برجام بود که کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی را به دنبال دارد.
وی افزود: در صورت اشاعه این موضوع به بخش آب و در اختیار گیری دانش فنی لازم در بخش های صنایع و کشاورزی، تولید انرژی بیشتر با مصرف آب کمتر میسر شده و بتدریج می توان این مهم را به سایر عرصه ها تعمیم داد.

** امکان تزریق 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی
معاون وزیر نیرو ادامه داد: اینک شاهد ورود سیستم های سرمایشی و گرمایشی با بازده و کارایی بهتر و سایر تجهیزات کم مصرف آب و برق به کشور هستیم.
وی اعلام کرد: ایجاد شرکت های همکار مشترک در داخل کشور با مشارکت خارجی ها و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم هایی بین شرکت های ایرانی و خارجی در داخل کشور برای صادرات خدمات آب و برق در دستور کار قرار دارد.
دائمی گفت: اینک امکان تزریق و بکارگیری فاینانس و سرمایه گذاری خارجی به میزان 50 میلیارد دلار در سطح کشور وجود دارد که بخشی از آن به صنایع آب و برق مربوط می شود اما به نتیجه رسیدن آنها منوط به انجام فرآیندهای طولانی و زمانبر است.
وی افزود: در دو سال گذشته با پیگیری های انجام شده از سوی وزارت نیرو، مجوز اجرای طرح هایی با سرمایه گذاری خارجی به ارزش 15 میلیارد یورو کسب شده است.

** صادرات خدمات آب و برق
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو یادآوری کرد: آب و برق خدماتی هستند که آحاد مردم جامعه در همه زمان ها و مکان ها برای پیشبرد امور روزانه خود به آنها نیاز دارند.
وی انرژی و آب را دو عامل اصلی توسعه هر کشور توصیف و تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی و تحریم ها، وزارت نیرو باید به طور بی وقفه خدمات آب و برق ارایه می کرد؛ بر این اساس ساختار وزارت نیرو به گونه ای سامان یافت تا تامین لحظه ای این خدمات فراهم شود.
دائمی اضافه کرد: اجبار به تامین خدمات آب و برق و ایجاد زیرساخت ها و ابزارهای لازم در دهه های گذشته برای تحقق این مهم همراه با وجود نیروی انسانی توانمند و تحصیلکرده سبب شد امروز کشور از زیرساخت هایی بهره مند باشد که حتی برخی کشورهای اروپایی نیز از آن برخوردار نیستند.
وی اعلام کرد: اگر روزی تحریم ها به طور کامل برداشته و امکان انتقال پولی و مالی از کشور به درستی میسر شود، ایران می تواند صادرکننده بزرگ خدمات آب و برق در منطقه لقب بگیرد.
این مسوول یادآوری کرد: امروز با وجود تحریم ها و مشکلات، ایران برای توسعه خدمات آب و برق در سریلانکا، اندونزی، کشورهای آسیای میانه، عربی، آفریقا و همسایگان خود همکاری خوبی داشته است.
وی درباره حضور ایران در بازسازی عراق، سوریه و افغانستان که در جنگ ها آسیب های فراوانی دیده اند، تصریح کرد: صنایع آب و برق کشور مدعی اند می توانند در بازسازی این کشورها نقشی پر رنگ داشته باشند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر نیرو اعلام کرد: لغو تحریم ها، امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت آب و برق کشور را که در یک دهه گذنشته به طور مطلق امکانپذیر نبود، فراهم کرده و فاینانس (تامین مالی) طرح ها با انتخاب وزارت نیرو میسر شده است.
«حمید چیت چیان» اضافه کرد: تامین مالی اجرای طرح ها در سال های گذشته فقط از طریق شرکت های چینی انجام می شد اما امروز با اجرای برجام در این زمینه از اروپا، روسیه، کره جنوبی، چین، ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایتالیا درخواست های متعددی داریم و وزارت نیرو کشورها و شرکت هایی را که بهترین شرایط را داشته باشند، گزینش می کند.
چیت چیان یادآوری کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات، صادرات برق و... در سال های گذشته با مشکل اساسی انتقال درآمدها به داخل کشور روبرو بود که امروز، راه برای انتقال منابع و تجهیزات پیمانکاران به خارج و ورود درآمدهای صادراتی باز شده است.

برچسب ها