عصر خودرو

تحلیل اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بازار نفت در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ منتشر شد;

نفت ۶۰ دلاری؟ شاید وقتی دیگر ...

عصر بازار- درحالی که اکثر پیش بینی ها از عبور قیمت نفت از مرز ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۷ به دلیل کاهش تولید اوپک خبر می دهند، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در یک تحلیل متفاوت موضوع نفت ۶۰ دلاری را در سال ۲۰۱۷ منتفی دانسته و میانگین قیمت طلای سیاه را ۵۳ دلار عنوان کرده است. یعنی قیمتی که هم اکنون هم در بازارهای جهانی داد و ستد می شود.

نفت ۶۰ دلاری؟ شاید وقتی دیگر ...
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اقتصادنیوز ، این پیش‌بینی از آنجا ناشی می‌شود که اداره اطلاعات انرژی آمریکا برخلاف برخی دیگر از موسسات از جمله آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور نیست که بازار نفت امسال به تعادل خواهد رسید و پیش‌بینی می‌کند موجودی ذخایر نفتی هرچند با سرعت کمتری اما به رشد خود در سال جاری ادامه خواهند داد. بر اساس این گزارش نشانه‌های تعادل در بازار نفت میانه‌های سال 2018 ظهور خواهد کرد، به‌طوری‌که قیمت نفت را در پایان سال 2018 به حدود 59 دلار خواهد رساند.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، قیمت نفت برنت در سال 2016 به میانگین 44 دلار رسید که نسبت به میانگین 52 دلار در سال 2015 کاهش قابل توجهی داشت. با این حال در پایان سال 2016 به دنبال توافق کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش عرضه، قیمت‎ها افزایش یافت، به طوری‌که در ماه دسامبر(آخرین ماه سال میلادی) به متوسط 53 دلار رسید. هر چند در این توافق اوپک متعهد شد تولید خود را 2/ 1 میلیون بشکه در نیمه اول سال 2017 نسبت به سطح تولید ماه اکتبر کاهش دهد، اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد قیمت نفت در سال 2017 نزدیک به سطوح دسامبر 2016 باقی بماند به طوری‌که به طور متوسط در این سال 53 دلار بر بشکه معامله شود. افزایش موجودی انبارهای نفتی و واکنشی که تولید نفت سبک آمریکا در پایان سال 2016 به رشد قیمت نفت داشت(افزایش تولید نفت و فعالیت‌های حفاری) به عنوان دو عاملی که از رشد قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند، معرفی شده است.

در این گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای اولین بار به پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2018 پرداخته است. بر اساس این گزارش، نفت برنت در سال 2018 به طور متوسط 58 دلار بر بشکه معامله خواهد شد و به دنبال متعادل شدن سمت عرضه و تقاضا در میانه‌های این سال، در نیمه دوم سال 2018 شاهد افزایش قیمت نفت و رسیدن قیمت‌ها به 59 دلار در پایان سال خواهیم بود. همچنین پیش‌بینی شده که قیمت نفت خام آمریکا به طور متوسط یک دلار کمتر از بهای نفت برنت باشد. در این میان EIA بر این باور است که موجودی انبارهای نفتی افزایش خواهد یافت و مانع از رشد قیمت نفت خواهد شد. بر اساس این گزارش، حجم موجودی انبارهای نفتی جهان در سال 2016 به طور متوسط روزانه 900 هزار بشکه افزایش یافته است که سومین سال متوالی افزایش موجودی انبارهای نفتی از سال 2014 محسوب می‌شود.

این سازمان پیش‌بینی کرده هر چند سرعت افزایش موجودی انبارها امسال کاهش قابل توجهی می‌یابد اما همچنان روزانه 300 هزار بشکه در سال جاری به آنها افزوده خواهد شد. بر اساس این گزارش، حجم موجودی انبارهای نفتی در نیمه اول سال رشد 400 هزار بشکه‌ای خواهد داشت. در سال 2018 نیز به طور متوسط موجودی انبارهای آمریکا 100 هزار بشکه افزایش خواهد یافت، هرچند در نیمه دوم این سال روزانه 100 هزار بشکه از حجم این انبارها کاسته خواهد شد. تداوم افزایش موجودی انبارهای نفتی آمریکا بر قیمت نفت فشار خواهد آورد و مانع از افزایش قیمت‌ نفت به سطوح بالای 60 دلار خواهد شد.

برچسب ها