عصر خودرو

سکه به آستانه مرز یک‌میلیون و۲۰۰هزار تومان رسید

تقابل معامله‌گران در محدوده ۳۹۷۰

عصر بازار- روز چهارشنبه، بازار ارز صحنه تقابل معامله‌گران افزایشی و کاهشی دلار در آستانه محدوده ۳هزار و ۹۷۰ تومان بود. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار تا نزدیکی محدوده یاد شده بالا رفت ولی تا ساعت ۳ بعداز‌ظهر نتوانست از آن عبور کند و در نهایت با قیمت ۳ هزار و ۹۶۸ تومان به کار خود پایان داد.

تقابل معامله‌گران در محدوده ۳۹۷۰
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که شاخص ارزی تحت‌تاثیر 3 عامل افزایشی رشد نرخ حواله درهم، بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هیجانات روانی دلالان پیرامون سخنرانی ترامپ قرار داشت. برخی بازیگران بازار اعتقاد داشتند نوسانات احتمالی بازارهای جهانی تحت‌تاثیر سخنرانی ترامپ ممکن است روز پنج‌شنبه به بازار داخلی نیز سرایت کند، در نتیجه سعی داشتند به استقبال آن بروند. با این وجود، حجم ارز مناسب موجود در بازار مهم‌ترین عاملی بود که در برابر نیروهای افزایشی ایستادگی کرد. احتیاط معامله‌گران در نقاط انتهایی محدوده 3 هزار و 960 تومان دیگر عامل مقاوم در برابر افزایش نوسانات بود. دامنه نوسانات شاخص ارزی در حالی در روزهای اخیر کاهش یافته که در روزهای ابتدایی ماه، تغییرات قیمت در مقاطعی به بالای 70 تومان رسیده و در آذر نیز نوسانات بیشتری تجربه شده بود.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی در گزارشی ریشه افزایش نوسانات دلار در آذر را بررسی کرده و عواملی مانند افزایش جهانی ارزش دلار، انتخابات آمریکا و افزایش فصلی تقاضای ارز تجاری و مسافرتی و عرضه نشدن بخشی از ارز غیرنفتی در فصل پایانی سال میلادی را در بالا رفتن دامنه نوسانات موثر دانسته است. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی روز افزایشی را تجربه کرد که نتیجه آن ورود به کانال یک میلیون و 190 هزار تومان بود. روز چهارشنبه، سکه با 12 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 195 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و رسیدن به آستانه محدوده هزار و 190 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز رشد بهای فلز گرانبهای داخلی بود.

 

رشد انتهای وقت

در ابتدای پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با شیب تندی در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی در ادامه روز توانست از کف ابتدایی فاصله بگیرد. روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 970 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. با وجود رشد ابتدایی، قیمت دلار تنها برای لحظات کوتاهی در محدوده3 هزار و 970 تومان نوسان کرد و به سرعت راه کاهشی را در پیش گرفت که تا ابتدای محدوده 3 هزار و 950 تومان ادامه یافت. پس از رسیدن دلار به این محدوده، افزایشی‌های بازار وارد عمل شدند و با بالا بردن میزان تقاضا، قیمت این ارز را تا نقطه 3 هزار و 968 تومان بالا آوردند. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم، بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هیجانات روانی دلالان پیرامون سخنرانی ترامپ سه عاملی بودند که بیشترین تاثیر را در افزایش تقاضا داشتند. در پنجمین روز هفته، دلالان بازار ارز سعی داشتند با جوسازی پیرامون سخنرانی ترامپ که قرار بود شب گذشته برگزار شود، قیمت دلار را دچار نوسان کنند. رشد نرخ حواله درهم تا آستانه مرز هزار و 100 تومان یکی از مهم‌ترین عواملی بود که افزایشی‌های بازار را جهت بالا بردن هیجان یاری می‌کرد. با تمام این تفاسیر، روز چهارشنبه میزان حجم ارز موجود در بازار به اندازه‌ای بود که راه را بر قدرت نمایی دلالان بست. البته در ساعات انتهایی روز و پس از تعطیلی صرافی‌های بانکی، دلالان تحرکات خود را بالا بردند و در مقاطعی توانستند قیمت را وارد محدوده 3 هزار و 980 تومان کنند.

برچسب ها