عصر خودرو

مدیر کل اوراق دولتی و اوراق بهادار:

دیوان محاسبات دستگاه‌ها را ملزم به ارایه اطلاعات دارایی‌های دولت کند

عصر بازار- مدیر کل اوراق دولتی و اوراق بهادار با تاکید بر ضرورت شفافیت در زمینه دارایی‌های دولت گفت: دیوان محاسبات بنا بر قانون از دستگاه‌ها بخواهد اطلاعات خود در زمینه دارایی‌های دولت را در سامانه سادا ثبت کنند.

دیوان محاسبات دستگاه‌ها را ملزم به ارایه اطلاعات دارایی‌های دولت کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، فریدون قربان‌پور مدیرکل اوراق دولتی و اوراق بهادار در همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی که ٢٢ دی ماه در مرکز همایش های بین المللی برگزار شد، بیان کرد: در ایران وزارتخانه، موسسات و شرکتهای عمومی داریم که هر کدام انجام وظیفه می‌کنند و هر کدام اموالی دارند که باید بررسی شود اموال هر کدام چقدر است؟

وی افزود: از بین دستگاه های اجرایی در بخش دارایی وزارت اقتصاد و دارایی، این موضوع باید بررسی شود که دارایی‌های دستگاه های اجرایی هر کدام چقدر است؟ چند دسته می‌شود؟ چه استفاده ای از آن ها می شود؟ و ... در واقع باید وزارت دارایی درباره دارایی های دستگاه های اجرایی کشور پاسخگو باشد، قانون گذار هم این پاسخگویی را از آن خواسته است.

وی ادامه داد: ولی باید در نظر داشت برای اینکه وزارت اقتصاد پاسخگو باشد باید زیرساخت اجرایی و ساختار مناسبی وجود داشته باشد. بر این مبنا و برای ایجاد بسترهای لازم اکنون وزارت اقتصاد یک بانک اطلاعاتی تشکیل داده و انتظار بر این است که وزارت اقتصاد به عنوان دستگاه پاسخگو بتواند اطلاعات مورد نیاز را ارایه کند.

قربان‌پور همچنین گفت: باید این نکته را در نظر داشت که به طور کلی دولت دو دسته اموال دارد، حوزه اموال غیر منقول و حوزه اموال منقول. در گذشته متاسفانه آمار جامع و متناسبی درباره اموال دولت در این دو بخش در اختیار وزارت اقتصاد نبوده است. وزارت اقتصاد در سال‌های گذشته بانک اطلاعاتی اموال غیر منقول را تعیین کرد و در شرایطی که فقط ٨۰۰۰ اطلاعات درباره اموال غیر منقول وجود داشت با راه اندازی بانک جامع توانستیم ٣۰۰ هزار اطلاعات جمع آوری کنیم.

وی افزود: اکنون نیاز داریم که دستگاه ها مشارکت کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند تا ابتدا اطلاعات اموال دولتی، سپس شرکت های دولتی و بعد نهادهای غیر دولتی جمع آوری شود تاکنون نزدیک به ٣۰۰ هزار اطلاعات از دستگاه های اجرایی استانی و ملی رسیده که باید این میزان به بالای یک میلیون برسد. در این زمینه گام اول بحث شناسایی و کمی است که باید در هر صورت از طریق دستگاه های ذی ربط اطلاعات در اختیار دستگاه های اجرایی قرار بگیرد. این موضوع همکاری مضاعف بین دستگاه های اجرایی را می طلبد تا اموال شناسایی، مستندسازی، ثبت در سیستم و ارزش گذاری شود.

وی همچنین بیان کرد: در قانون بودجه سال جاری تصویب شده و ضمانت اجرایی برای دستگاه ها گذاشته که مکلف باشند در سامانه سادا اطلاعات خود را پر کنند. همچنین طبق مصوبه شورای عالی اداری و در برنامه ششم هم گنجانده شده است تا بتوانیم به شفافیت رسیده و به اطلاعات دستگاه های اجرایی پی ببریم.

وی گفت: درخواست من از دیوان محاسبات این است که مساعدت کرده و از دستگاه های اجرایی عملکرد مصوبه شورای عالی اداری را درخواست کنند، از دستگاه ها بپرسند کجای کار هستند؟ کدام دستگاه ها انجام نداده اند؟ اگر اطلاعات لازم به سادا بیاید کار بزرگی برای مستندسازی اموال دولت انجام شده است.

او دریاره اموال عیر منقول وزارت خانه ها و موسسات و شرکت‌های دولتی اظهار کرد: برآورد قیمت های مربوط به اموال غیر منقول نشان می دهد که با احتساب حداقل قیمت برای برخی اموال قیمت اموال منقول از رقم کل بودجه کشور عبور کرده است. اگر این اطلاعات در تراز مالی دستگاه های اجرایی بنشیند، دستگاه های اجرایی نیاز به تزریق منابع عمومی قطره چکانی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: شفافیت و پاسخگویی در دل دستگاه های اجرایی است. باید دستگاه ها پالایش شوند تا دیده شود چقدر اموال دارد. اکنون ٤۰۰ دستگاه اجرایی مستأجرند و هر ساله رقم اضافه بابت أجاره آنها پرداخت می کنیم. در حالتی که برآورد از اموال دولت داشته باشیم نیاز به پرداخت اجاره نداریم.

برچسب ها