عصر خودرو

در نشست مشترک با پیمانکاران خصوصی بررسی شد؛

سازوکار عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران

عصر بازار- مبلغ اسمی این اوراق در سررسید پرداخت خواهد شد و در صورت نبود اعتبار مصوب، از محل درآمد عمومی همان سال قابل پرداخت است ؛ ضمن آنکه مبلغ اوراق در سررسید، به حسابی که پیمانکار به کارگزاری معرفی کرده واریز می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی نیست

سازوکار عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه (سنا) ، در پی برگزاری جلسات هماهنگی با مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه و مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت برای تبیین دستورالعمل نحوه انجام معاملات و پذیرش اسناد خزانه اسلامی  بررسی شد.

    نشست توجیهی «آشنایی با سازوکار عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی» به تازگی با حضور مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از پیمانکاران بخش خصوصی برگزار شد.

    امیرهامونی در ابتدای این نشست به تلاش سه ساله دولت برای ایجاد یک راهکار جدید به منظور تصفیه بدهی‌های خود به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: فرابورس ایران در کنار وزارت اقتصاد، خزانه‌داری کل کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی نقش مشورتی در کارگروه تخصصی داشت که در نهایت این جلسات منجر به مصوبه هیات وزیران شد.

    مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: آیین‌نامه اجرایی اسناد خزانه اسلامی ذیل تبصره بودجه گنجانده شده که بر این اساس، بخشی از بدهی دولت از طریق اعطای اسناد خزانه اسلامی به پیمانکاران پرداخت می‌شود.

    وی در خصوص پرداخت مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در سررسید اظهار داشت: تاکید ما از ابتدا بر این بود که مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی حتما در سررسید به دارندگان نهایی پرداخت شود؛ بنابراین در همین راستا مکاتباتی با دولت انجام شد که در نهایت هیات وزیران، اعتبار اسناد خزانه را بالا برد و پرداخت مبلغ اسمی آن را هم‌ردیف با پرداخت حقوق کارکنان دولت قرار داد.

    هامونی همچنین به فرایند تصویب اسناد خزانه اسلامی در شورای عالی بورس و کمیته فقهی سازمان بورس به عنوان یک ابزار مالی قابل معامله اشاره کرد و گفت: در مورد بعد فقهی اسناد خزانه در کمیته فقهی جلسات متعددی برگزار شد که بر اساس آن مقرر شد این اوراق بدون پذیره‌نویسی و با پشتوانه پروژه‌ قبلی، انتشار یابد و پیمانکار در صورت نیاز به پول قبل از سررسید، آن را در بازار فرابورس ایران به کمتر از مبلغ اسمی به فروش برساند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر، پذیرش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام شده و در مرحله کشف قیمت قرار داریم، تاکید کرد: مسئله نرخ سود برای بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده بازار پول و همچنین برای فرابورس به عنوان ناظر بازار اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین اگر پیمانکاران منسجم عمل کنند می‌توانیم کشف قیمت را در شرایط مناسبی انجام دهیم.

    هامونی، تنظیم جریان نقدینگی در کشور را از دیگر مزایای انتشار اسناد خزانه اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد : با آغاز معاملات ثانویه این اوراق در فرابورس ایران شاهد رضایتمندی پیمانکاران باشیم.

    در ادامه این نشست، علیرضا توکلی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، اسناد خزانه اسلامی را نوعی اوراق بدهی بانام به قیمت اسمی یک میلیون ریال معرفی کرد و افزود: با توجه به انتشار این اوراق در 23 اسفند سال گذشته، هم‌اکنون حدود 6 ماه تا سررسید این اوراق زمان باقی است.

    وی در مورد ضمانت اسناد خزانه اسلامی گفت: مبلغ اسمی این اوراق در سررسید پرداخت خواهد شد و در صورت نبود اعتبار مصوب، از محل درآمد عمومی همان سال قابل پرداخت است ؛ ضمن آنکه مبلغ اوراق در سررسید، به حسابی که پیمانکار به کارگزاری معرفی کرده واریز می‌شود و نیازی به حضور فیزیکی نیست.

    توکلی با بیان این مطلب که کارمزد معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی کمتر از یک در هزار است، ابراز داشت: علاوه بر این، مبلغ معاملات ثانویه یک روز کاری بعد از فروش به حساب فروشنده واریز می‌شود.
    گفتنی است: با آغاز معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در آینده نزدیک، دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید و فروش این اوراق کنند.

    برچسب ها