عصر خودرو

معاون وزیر نفت اعلام کرد

جزئیات مشارکت نفتی ایران و عراق در ۲ میدان مشترک

عصر بازار- معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت در تشریح جزئیات توافق جدید نفتی ایران و عراق از امضای دو تفاهمنامه مشترک نفتی خبر داد و گفت: ایران و عراق در توسعه میدان‌های مشترک پرویز و خرمشهر بایکدیگر همکاری می کنند.

جزئیات مشارکت نفتی ایران و عراق در ۲ میدان مشترک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، چندی قبل از سفر قریب الوقوع هیئت ایرانی به بغداد به منظور مذاکره با مقامات صنعت نفت عراق خبر داده شده بود.

بر این اساس در روزهای اخیر معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت به همراه تیم کارشناسی به نیابت از وزیر نفت به بغداد سفر کرده است.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت در تشریح جزئیات توافق جدید نفتی ایران و عراق از امضای دو تفاهم نامه مشترک نفتی خبر داده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در این سفر تفاهم‌نامه نخست ٢ کشور درباره همکاری در توسعه میدان‌های مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و دیگری‌ خرمشهر (سندباد یا سیبه) است، تصریح کرد: تفاهم نامه دوم  در بقیه بخش‌های صنعت نفت از جمله نفت خام، ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق از سوی بخش خصوصی ایران و آموزش امضا شده است.

وی همچنین در خصوص زمان بندی از سرگیری صادرات گاز به عراق هم توضیح داد: ایران هم اکنون آماده صادرات گاز به بغداد و این کشور نیز آماده دریافت گاز است.

زمانی نیا با بیان اینکه هم اکنون خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد از گاز پر است اما اعتبار اسنادی (ال سی) این طرح هنوز باز نشده و به محض حل مسائل مالی، گاز ایران به بغداد می‌رود، تاکید کرد: اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با بیان این که ال سی صادرات گاز ایران به عراق نیز به زودی و همزمان با سفر هیئت عراقی به تهران و در بانک مورد نظر ایران، گشایش می‌یابد، یادآور شد: «یونس صالح» معاون وزیرنفت عراق در این سفر اعلام کرده در دولت این کشور برای پیش پرداخت اولیه این طرح مبلغ مورد نظر تخصیص داده شده است.

زمانی نیا محور دیگر تفاهم‌نامه دوم با عراق را خط لوله نفت خام و فرآورده بصره - آبادان - بصره عنوان کرد و افزود: در سفری به بغداد، نمایندگان شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و رئیس دفتر نمایندگی وزارت نفت حضور داشتند.

برچسب ها