عصر خودرو

وضعیت اقتصاد در نیمه دوم سال بررسی شد؛

بازگشت سهم نفت ایران از بازار جهانی

عصر بازار- معاون اقتصادی بانک مرکزی از رشد بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: سهم ایران از بازار نفت در حال بازگشت است.

بازگشت سهم نفت ایران از بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، پیمان قربانی با بیان اینکه معاونت اقتصادی در بانک مرکزی سیاست‌گذاری در حوزه‌های پولی، اعتباری و ارزی را انجام می‌دهد، بیان کرد: همچنین تولید آمارهای اقتصادی از جمله شاخص تورم، بودجه خانوار، حساب‌های ملی و تولید ناخالص داخلی در این بخش انجام می‌شود.به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: همچنین ایجاد اطلاعات لازم به منظور پایش عملکرد اقتصاد نیز دنبال می‌شود. بانک مرکزی در خصوص اقتصاد مقاومتی که در خردادماه سال 89 از سوی مقام معظم رهبری مطرح و سپس در بهمن ماه از سوی ایشان ابلاغ شد، اقداماتی را انجام داده است.

قربانی خاطرنشان کرد: به صورت کلی در بانک مرکزی 11 سیاست در زمینه اقتصاد مقاومتی تدوین و دنبال شد و امروز روند کارها مناسب است. در مقطعی بانک مرکزی دچار انفعال در سیاست گذاری شده بود که تحولات بازار ارز و پیش فروش سکه و ... رخ داد.

وی ادامه داد: در آن مقطع نرخ تورم بالای 40 درصد و کاهش ارزش پول ملی به یک سوم و همچنین رشد منفی 6.8 درصد اقتصادی در سال 91 اتفاق افتاد. در عین حال، رشد سرمایه گذاری منفی 23 درصد بود و افراد جویای شغل امکان ورود به بازار کار را پیدا نمی‌کردند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: در سال گذشته قیمت هر بشکه نفت از بالای 100 دلار به 25 دلار کاهش یافت، اما ثبات اقتصادی کشور حفظ شد؛ در حالی‌که برخی کشورها با وجود نداشتن تحریم دچار نرخ تورم بالا و افت ارزش پول ملی شدند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: حالا در دوران بعد از برجام هنوز برخی محدودیت‌ها وجود دارد ولی رشد اقتصادی کشور جهش کرد و اتفاقا این رشد در حوزه غیرنفتی نیز است.

به گفته قربانی، برخی می‌گویند چرا رشد اقتصادی کشور نفتی است که در پاسخ باید گفت چون سهم ایران از بازار نفت دنیا که در گذشته غصب شده در حال بازپس گیری است؛ بنابراین اقتصاد ایران رشد یافته است.

وی همچنین به افزایش سهم خدمات، کشاورزی و صنعت در رشد اقتصادی در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و افزود: این بخش‌ها به سمت رشد مثبت رفته‌اند.

برچسب ها