عصر خودرو

هامونی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «عصربازار» خبر داد:

اختیار خرید و اختیار فروش همزمان در فرابورس

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران از احتمال راه اندازی معاملات "اختیار خرید" و معاملات "اختیار فروش" به صورت همزمان در این بورس خبر داد و گفت: با توجه به درخواست‌های زیادی که شرکت‌های تامین سرمایه برای استفاده از این ابزار دارند، امیدواریم معاملات "اختیار معامله" برای بازار بدهی هم راه اندازی شود.

اختیار خرید و اختیار فروش همزمان در فرابورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، امیر هامونی با بیان اینکه یک سامانه معاملاتی مناسب، می‌تواند وضعیت معاملات "اختیار معامله" را بهبود ببخشد، افزود: فرابورس برای شروع به کار معاملات "اختیار معامله"، روی سیستم معاملات خود سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده است و در چند روز آینده این سیستم راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی معاملات "اختیار معامله" حاصل انسجام مناسب میان تمام ارکان بازار سرمایه است، ادامه داد: موفقیت و فراگیری معاملات "اختیار معامله" وابستگی زیادی به تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا دارد و نگاه فعالان بازار در خصوص این ابزار به سامانه معاملاتی بورس‌ها است.

مدیرعامل فرابورس ایران، سیستم معاملاتی "اختیار معامله" فرابورس را با سیستم‌های معاملات "اختیار معامله" دیگر بورس‌ها متفاوت دانست و در تشریح این تفاوت بیان کرد: سیستم معاملاتی فرابورس برای این ابزار، به شکلی است که می‌توانیم روی سیستم، علاوه بر معاملات "اختیار خرید"، معاملات "اختیار فروش" را هم اجرا کنیم. بنابراین، این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک، فرابورس معاملات "اختیار خرید" و "اختیار فروش" را هم‌زمان با هم اجرایی کند. به این ترتیب، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا هر چه زودتر این سیستم را اجرا کنیم.

به گفته هامونی، این ابزار نیازمند آموزش است و باید تمام فعالان از جمله کارگزاری‌ها به فکر تربیت نیروهای متخصص برای بهره‌گیری از این ابزار باشند.

"اختیار معامله" در بازار بدهی

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری، به درخواست شرکت‌های تامین سرمایه برای استفاده از معاملات "اختیار معامله" در بازار بدهی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به درخواست‌های زیادی که شرکت‌های تامین سرمایه برای استفاده از این ابزار دارند، امیدواریم معاملات "اختیار معامله" برای بازار بدهی هم راه اندازی شود.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال این هستیم که مشابه آنچه که در معاملات "اختیار معامله" برای سهام انجام شده است، برای بازار بدهی و اوراق موجود در این بازار نیز به همین صورت عمل شود. این در حالی است که راه‌اندازی معاملات "اختیار معامله" برای بازار بدهی مشکلات بازار سهام را ندارد. به طوری که در بازار سهام، سود توزیع می‌شود و بحث‌های افزایش سرمایه مطرح است که این مسائل برای بازار بدهی وجود ندارد و بهره‌برداری از معاملات "اختیار معامله" در این بازار آسان‌تر انجام می‌شود.

به گفته هامونی، در این روش، شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند روی اوراقی که در بازار بدهی منتشر کرده‌اند، معاملات "اختیار معامله" را هم راه‌اندازی کنند. همچنین تامین سرمایه‌ها می‌توانند روی بازارگردانی "اختیار معامله" این اوراق نیز  وارد عمل شوند.

اسناد خزانه جدید در راه

مدیرعامل فرابورس ایران در پایان از انتشار اسناد خزانه جدید خبر داد و گفت: تا پایان سال، با توجه به میزان اسناد خزانه‌ای که سررسید می‌شود و اسناد جدیدی که منتشر می‌شود، در مجموع 7 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه باز، وارد سال 96 می‌شود. همچنین، در حال حاضر از میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه که قرار بود در سال 95 منتشر شود، گذر کرده‌ایم و از ابتدای امسال تا به حال بیش از این مقدار اسناد خزانه در بازار منتشر شده است.

برچسب ها