عصر خودرو

گزارشی از توافق جدید تهران-ورشو؛

بزرگترین شرکت نفت لهستان در راه ایران

عصر بازار- پس از امضای قرارداد فروش نفت با ۲ پالایشگاه لهستانی، هیاتی متشکل از مدیران ارشد بزرگترین شرکت‌ نفتی لهستان برای امضای قرارداد توسعه میادین نفتی ایران تا چند روز آینده به تهران سفر می‌کند.

بزرگترین شرکت نفت لهستان در راه ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، لهستانی ها در دو محور توسعه تجارت نفت و همکاری ها به منظور سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران همکاری‌های جدیدی را با ایران در دوران پسا برجام آغاز کرده اند.

بر این اساس پس از آنکه شرکت ملی نفت ایران با دو شرکت بزرگ پالایشگر لهستانی شامل «لوتوس» و «پی کی ان اورلن» قرارداد تک محموله فروش نفت خام امضا کرد، مذاکره با یک شرکت بزرگ دیگر لهستانی برای سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز کشور را آغاز کرده است.

همزمان با آب شدن یخ روابط شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های لهستانی، به زودی هیاتی متشکل از مدیران ارشد یکی از بزرگترین شرکت های نفتی این کشور اروپایی برای نهایی کردن قرارداد توسعه یک میدان نفتی به تهران سفر می‌کنند.

«بیژن عالی‌پور» مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به مذاکرات انجام شده با یک شرکت لهستانی برای اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ضریب بازیافت نفت در حوزه نفت‌خیز جنوب، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان ژانویه سال 2017 (احتمالا اواسط بهمن ماه 95) مقامات ارشد یک شرکت نفت و گاز لهستان برای نهایی کردن مذاکرات به ایران سفر کند.

از سوی دیگر در لیست شرکت‌های صاحب صلاحیت نفت و گاز خارجی که هفته گذشته توسط شرکت ملی نفت ایران منتشر شد، نام شرکت «پی جی نیگ» لهستان هم در کنار نام شرکت‌هایی همچون توتال، شل، انی، اینپکس، پتروناس و ... به چشم می‌خورد.

علاوه بر این اخیرا شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتی «پی جی نیگ» (PGNiG) لهستان هم تفاهم نامه‌ای برای توسعه میدان نفتی سومار در غرب کشور امضا کرده‌اند.

در همین حال غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در تشریح توافق انجام شده با لهستانی‌ها در میدان سومار، گفته است: شرکت «پی جی نیگ»  به مدت 6 ماه به مطالعه میدان سومار خواهد پرداخت و پس از آن با ارائه طرح پیشنهاد (پروپوزال) و در نهایت با توافق دو طرف قرارداد توسعه مخزن به امضا می‌رسد.

«پیوتر وزنیاک» مدیرعامل شرکت «پی جی نیگ» با اشاره به سابقه همکاری میان ایران و لهستان، تاکید کرده است: با تاخیری 6 ساله برای همکاری با ایران بازگشتیم و با توجه به سوابق درخشان خود به ویژه در پاکستان و در دریای شمال (نروژ) امیدواریم به خوبی از پس توسعه میدان سومار برآییم.

بر اساس این گزارش، شرکت پی جی نیگ لهستان از سال 1386 تا 1390 مذاکرات متعددی با شرکت نفت فلات قاره ایران برای توسعه میدان گازی لاوان در خلیج فارس انجام داد و در نهایت پس سال‌ها وقت‌کشی به بهانه تحریم حاضر به همکاری با شرکت ملی نفت ایران نشد.

میدان نفتی سومار یکی از میدانی نفتی واقع  در استان کرمانشاه و در شرق میدان نفت شهر و شمال غرب میدان گازی تنگه بیجار است.

برچسب ها