عصر خودرو

رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد:

۴۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن در یک سال گذشته کشف شد

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: براساس فعالیت های اکتشافی مشترک سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی در یک سال گذشته ۴۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن در شرق کشور کشف شده است.

۴۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن در یک سال گذشته کشف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهدی کرباسیان در چهارمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: موضوع دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام در افق 1404 باید از سوی فعالان این عرصه با اصرار دنبال شود، زیرا تحقق اشتغال لازم و رشد اقتصادی هشت درصدی در چارچوب برنامه ششم توسعه ضامن منافع عمومی است.

وی واگذاری 6 معدن مس، سنگ آهن و طلا را به عنوان یکی از برنامه های جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) مطرح کرد و گفت: این مساله براساس سیاست واگذاری تصدی گری امور صورت می گیرد و بزودی آگهی فراخوان شرکت های فعال و معتبر در این ارتباط در رسانه ها منتشر می شود .

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: بهره برداری از سرمایه گذاری جدید در منطقه جلال آباد (زرند – کرمان ) با استفاده از سنگ آهن کم عیار به ظرفیت 600 هزار تن کنسانتره بزودی به شکل رسمی صورت می گیرد .

کرباسیان خاطرنشان کرد، سیاست دولت بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در معادن است و هنگامی که فعالیت اکتشافی با ریسک بالا همراه است، ایمیدرو وارد عمل می شود و پس از دستیابی به ذخیره لازم، عرصه به بخش خصوصی واگذارمی شود.

وی موضوع تجمیع معادن کوچک و متوسط سنگ آهن را مهم دانست و گفت: این موضوع رخ نداده و تحقق آن در قیمت تمام شده تولیدات، بازارهای مربوطه، حمل ونقل، فروش و صادرات نقش موثر خواهد داشت و در واقع پاسخگوی دغدغه های زیرساختی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته مساله تجمیع معادن کوچک و متوسط به عنوان یک کار اساسی مطرح شد و یکی از دستاوردهای مهم آن کاهش هزینه های ثابت است که تاکنون صورت نگرفته است .

وی حضور فعال در بازارهای رقابتی ، تامین آب، قیمت تمام شده تولیدات ، رعایت مسایل زیست محیطی و ...را از نکاتی دانست که باید اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره آن به وحدت نظر برسند .

کرباسیان تاکید کرد: ایمیدرو به عنوان یک وظیفه از همکاری با بخش خصوصی در برطرف ساختن موانع و مشکلات استقبال می کند.

وی، وجود ذخایر غنی گاز در کشور، نیروی انسانی توانمند و ذخایر معدنی را از وجوه برجسته ایران برای تولید فولاد عنوان کرد و افزود: بنابراین دست اندرکاران سنگ آهن با رشد تولیدات خود می توانند نقش موثری در پیمودن نقشه راه براساس سند چشم انداز داشته باشند .

رییس هیات عامل ایمیدرو پیشنهاد داد: امروز برای خروج از رکود و ایجاد رونق، می توان بخش ساختمان و مسکن را هدف قرار داد، در عین حال ممکن است مساله تورم مطرح شود که از رقم 40 درصد که اکنون به یک رقمی رسیده است، بار دیگر مخدوش شود. بنابراین اقتصاددانان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می توانند در این زمینه ابعاد موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از 68 نوع ماده معدنی در شمار 10 کشور شاخص جهان در این بخش معرفی شده و با شناسایی 57 میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود 37 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است در رده پانزدهم جهان جای گرفته است.

براساس این گزارش، ذخایر اکتشافی سنگ آهن کشور به میزان 5.1 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم حدود سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

در چهارمین همایش بین المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران به موضوعاتی از قبیل تحلیل راهبردهای خروج از بحران تولید سنگ آهن ایران، الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست گذاری تولید سنگ آهن ایران، راهبردهای توانمندسازی معادن کوچک و متوسط، مدل بهینه حکمرانی زنجیره ارزش سنگ آهن ایران و آسیب شناسی نظام حکمرانی بخش معدن ایران پرداخته شد.

برچسب ها