عصر خودرو

بورس و دلار ۴۰۰۰ تومانی

عصر بازار- "عبور دلار از قله ۴۰۰۰ تومانی"؛ اتفاقی که چند وقتی است در بازار پول و اقتصاد کشور رخ داده است، و البته این رکوردشکنی قابل پیش‌بینی هم بود.

بورس و دلار ۴۰۰۰ تومانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بر این اساس باید گفت، در حالی که این روزها سایه‌ سنگین رکود بر اقتصاد و سایر بازارها ادامه دارد، شاید تنها بازاری که پتانسیل رشد و تحرکش قدری منطقی به نظر می‌رسد، بازار ارز و قد کشیدن نرخ دلار در آن باشد. از این رو برخی بر این باورند که با توجه به تورم آرام و پیوسته در اقتصاد کشور در سالجاری، زودتر از اینها انتظار رکوردشکنی و بالانشینی دلار تصور می‌شد و در مقابل برخی دیگر معتقدند افزایش نرخ دلار در ماه‌های پایانی سال نشان از دخالت دوباره دولت در بازار ارز برای جمع‌آوری نقدینگی از این بازار دارد و برخی دیگر هم از آغاز سفرهای سال نو میلادی به عنوان یکی دیگر از بهانه‌های افزایش قیمت دلار یاد می‌کنند.

همچنین برخی، یکی دیگر از دلایل تغییرات ارزش دلار در مقابل سایر ارزها را به سیاست‌های رئیس جمهوری جدید آمریکا برای تغییرات نرخ بهره در این کشور نسبت می‌دهند که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، ارزش دلار نسبت به سایر ارزها با افزایش روبه‌رو شود که این عامل در بازار ایران نیز تاثیراتی داشته است.

به‌علاوه این که به طور معمول بخشی از ارز کشور از طریق فروش شرکت‌های پتروشیمی حاصل می‌شود و به دلیل اینکه این شرکت‌ها در پایان سال علاقه دارند منابع خود را برای پرداخت‌های سود سهام به کار بگیرند، بنابراین از عرضه دلار وارداتی به بازار اجتناب می‌کنند که این موضوع هم در برهم خوردن تعادل بازار ارز موثر است.

بر این اساس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم معتقد است که دست‌هایی برای افزایش نرخ ارز در کار است که ریشه آن به رانت برمی‌گردد و در روزهای اخیر ارزش پول ملی کشور حدود 17 درصد کاهش یافته است.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی در حالی در روزهای گذشته مذاکراتی با رئیس بانک مرکزی در خصوص نوسانات بازار ارز انجام و توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با افزایش نرخ دلار شنیده شده است، اما اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز کافی نیست و با توجه به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در خصوص بررسی نوسانات بازار ارز برگزار خواهد شد تا به دولت کمک شود التهاب ایجاد شده در بازار ارز مدیریت شود.
از این رو در حالی برخی کارشناسان، مسائل روانی و سفته بازی را مهم‌ترین دلایل رشد نرخ ارز در این روزها می‌دانند، مقامات دولتی می‌گویند با مدیریت بانک مرکزی در روزهای آینده قصد دارند قیمت ارز را کاهش دهند.

به هر حال دلیل افزایش نرخ ارز در این روزها هر چه هست و دولتی‌ها نیز هر اقدامی با تاخیر در این زمینه انجام دهند یا ندهند، یکی از موضوعات قابل توجه در خصوص افزایش نرخ دلار، تاثیر این مولفه بر بازار سرمایه است که بر این اساس برخی از کارشناسان می‌گویند: سرمایه‌گذاران در بازار سهام در حال ارزیابی دوباره شرایط با توجه به افزایش نرخ ارز هستند؛ چرا که از یک‌سو نمودارهای تحلیل تکنیکال نشان می‌دهند قیمت دلار در مرز رقم 4 هزار و 160 تومان احتمالا با یک سقف مقاومت محکم برخورد خواهد کرد و دست‌کم روند فعلی رشد قیمت دلار متوقف خواهد شد و در ادامه حتی احتمال اصلاح قیمت تا زیر 4 هزار تومان هم وجود دارد. از این رو تقویت این نوع تحلیل‌ها باعث شده موضوع خروج نقدینگی از بورس به سمت بازار ارز منتفی شود.

افزون بر این، در حالی یکی از پیش فرض‌های این روزهای بازار سرمایه احتمال کوچ نقدینگی از بورس به سمت بازار ارز است که در این زمینه برخی معتقدند ماهیت سفته‌بازی در بورس با ماهیت سفته‌بازی در بازار ارز متفاوت است. از این‌رو انتظار برای حرکت نوسان گیران بازار سهام به سمت بازار ارز یا سکه بعید و غیرمنطقی است. به‌علاوه این که با توجه به بودجه سال آینده دولت، نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز در محدوده‌ای منطقی قرار دارد و نوسانات بیش از 4000 تومان منطقی نیست، بنابراین این موضوع نمی‌تواند به عنوان جذابیتی برای حرکت نقدینگی از بورس به بازار ارز مطرح باشد.

همچنین به گفته برخی دیگر از کارشناسان، فعالان بازار سرمایه به ماندگاری نرخ‌های جدید ارز اطمینان ندارند و همین امر موجب شده تا این روزها سرمایه‌گذاران برای کوچ نقدینگی خود به بازار ارز دست نگه دارند. به‌علاوه این که هر چند افزایش نرخ ارز به سودآوری شرکت‌های صادر‌کننده کالا کمک خواهد کرد، اما فعالان بازار مدتی است در برخورد با این موضوع محتاطانه برخورد می‌کنند که مجموعه این عوامل موجب شده تا بازار سهام این روزها وارد یک فاز اصلاحی شود.

از طرفی دیگر فعالان بازار سرمایه بر این باورند که راه‌اندازی بورس ارز می‌تواند اقتصاد و بازار سرمایه را از تکانه‌های نوسانات بازار ارز مصون کند؛ تا جایی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تازگی‌ها از بانک مرکزی خواسته برای ایجاد آرامش و تعادل در اقتصاد، مصوبه پارسال شورای بورس در مورد تاسیس بورس آتی ارز را اجرا کند؛ چرا با تاسیس بورس ارز بخشی از تقاضاهای فیزیکی و سوداگرانه برای دلار به بازار آتی ارز و ابزارهای مالی قابل عرضه در آن سوق داده می‌شود و از التهاب بازار نقدی می‌کاهد که البته به نظر می‌رسد در شرایط کنونی خواب راه‌اندازی بورس ارز کماکان بی‌تعبیر بماند.

از نگاهی دیگر، بالانشینی این روزهای نرخ ارز موجب می‌شود تا با توجه به افزایش فاصله ارز دولتی و بازار آزاد، "تک نرخی شدن ارز" موضوعیت خود را از دست بدهد. 

بر این اساس باید اذعان داشت "ارز تک نرخی" در کنار موضوعات دیگری همچون آزادسازی اقتصادی، توجه به بخش خصوصی، کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی، شفافیت اطلاعات، خصوصی سازی واقعی، شرایط ورود سرمایه خارجی و موارد مختلف دیگر از جمله معماها و مشکلات دیرینه و کهنه پیش‌روی اقتصاد و بازار سرمایه کشور است که در شرایط پساتحریم و اجرایی شدن برجام که صحبت از ورود سرمایه خارجی به اقتصاد و بورس می‌شود، باید قدری با تامل بیشتر به این موضوعات نگریست و برای حل این معماها اقدام جدی انجام داد.

با این وجود باید گفت ایجاد بورس ارز به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده سلامت این بازار باشد؛ چرا که در اقتصادهای نفتی به دلیل این که دولت‌ها اصلی‌ترین عرضه کننده ارز در بازار هستند، باید مکانیسم‌هایی تعریف کرد تا دولت یا برخی مجموعه‌های دیگر نتوانند ارز را برای تامین کسری بودجه یا عناوینی از این دست به کار گیرند.

به‌علاوه همانگونه که اشاره شد، در شرایط فعلی اقتصاد کشور هر چند ضرورت و مزایای تک‌نرخی شدن ارز بر کسی پوشیده نیست اما بدون بسترسازی و ایجاد شرایط با ثبات، تک‌نرخی شدن ارز نیز اجرایی نخواهد شد.

نویسنده: مهدی حاجی‌وند
برچسب ها