عصر خودرو

رئیس استصنا مطرح کرد:

بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری برای سازندگان تجهیزات نفتی ایران

عصر بازار- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به ایجاد مرکز توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری استصنا بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری برای سازندگان تجهیزات نفتی ایران پیش‌بینی کرد.

بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری برای سازندگان تجهیزات نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، رضا خیامیان در حاشیه این نمایشگاه درباره رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: ایشان یکی از پشتیبانان اصلی بخش خصوصی بودند که بخش خصوصی ایشان را از دست داد.

    وی همچنین از ایجاد مرکزی به عنوان مرکز توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری استصنا (انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران) در کیش خبر داد و گفت: این مرکز بر اساس مدل یونیدو بوده و در تمام دنیا سازمان یونیدو این دفاتر را در کشورهای مختلف ایجاد کرده است. ما هم مذاکره کردیم که البته هنوز به طور کامل زیر نظر یونیدو نیستیم، چون مبالغی را که باید پرداخت کنیم سنگین است و بخش خصوصی در این زمینه مشکل دارد و به دنبال این هستیم که بتوانیم این منابع را جذب کنیم.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد ظرفیت تولیدکنندگان ما خالی است در صورتی که می توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: مذاکرات خوبی با ایتالیایی‌ها و هلندی‌ها داشتیم که امیدواریم به نتیجه برسد و راهی نداریم جز اینکه شرکت‌های ایرانی و خارجی با همدیگر سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند تا به سمت انتقال فناوری و صادرات برویم.

    خیامیان با بیان اینکه ایران می‌تواند هاب صادرات تجهیزات حوزه انرژی باشد، گفت: چند وقت پیش نمایشگاه آذربایجان بود و بزرگ‌ترین شرکت آذربایجان آمد تا جنس از ایران بخرد، اما وقتی عملا کار خواست انجام شود گفتند هولوگرام استاندارد ندارید و لغو شد که این به دلیل مسائل تحریم بود، بنابراین اگر با خارجی‌ها جوینت شویم از برند آن‌ها می‌توانیم برای صادرات استفاده کنیم.

    وی درباره دلیل سرمایه‌گذاری در کیش نیز، اظهارکرد: کیش امکانات خوبی دارد و سرمایه‌گذار به راحتی می‌تواند رفت‌وآمد و گردشگری داشته باشد، از سوی دیگر، در آینده چند فاز عسلویه نیز در کیش اجرای می‌شود و کیش یک منبع عظیم گازی است که می‌تواند پروژه‌های زیادی در آن به اجرا برسد.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که ما در جذب سرمایه‌گذاری داریم، اعتقادمان در تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری است که می‌تواند به صورت آن‌شور و آف‌شور در داخل کشور و مناطق آزاد می‌توانیم اف شور ایجاد شود.

    خیامیان با بیان اینکه برای داخل کشور می‌توانیم صندوق سرمایه‌گذاری داخلی آن شور راه‌اندازی کنیم، گفت: با بانک خاورمیانه بحث کردیم که بتوانیم این صندوق‌ها را عملیاتی کنیم و بانک هم دنبال کند و مردم پول های خرد را در آن صندوق‌ها بریزند و پروژه تعریف کنیم و برای خودمان بازار کار ایجاد کنیم.

    وی با بیان بر اساس برنامه ششم توسعه 200 میلیارد دلار قرار است سرمایه‌گذاری در نفت و گاز شود، ادامه داد: ما برای خودمان تعریف کردیم که اگر 60 درصد از این رقم برای  تجهیزات باشد، 120 میلیارد دلار می‌شود که اگر نصف‌اش را از ایرانی‌ها بخرند، 60 میلیارد دلار بازار برای ما در برنامه ششم توسعه وجود دارد.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: در عراق هم سرمایه‌گذاری 300 میلیارد دلاری انجام می‌شود که 180 میلیارد دلار مربوط به تجهیزات می‌شود و اگر 20 درصد را تامین کنند 36 میلیارد دلار بازار دیگر هم ایجاد می‌شود و اگر چهار میلیارد دلار هم از بقیه کشورها بتوانیم کار بگیریم، یک بازار 100 میلیارد دلاری برای سازندگان تجهیزات نفت ایجاد می‌شود که پاسخگویی به این نیازها به سرمایه‌‌گذاری نیاز دارد.

    به گفته خیامیان، با این 100 میلیارد دلار، 200 هزار فرصت شغلی می‌توان ایجاد کرد.

    برچسب ها