عصر خودرو

معاون شرکت نفت اعلام کرد:

ارزش ۴۰۰ میلیارد دلاری ضریب بازیافت نفتی

عصر بازار- معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت از ارزش ۴۰۰ میلیارد دلاری افزایش یک درصدی ظرفیت نفتی ایران به واسطه ضریب بازیافت (ریکاوری) خبر داد.

ارزش ۴۰۰ میلیارد دلاری ضریب بازیافت نفتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، غلامرضا منوچهری در حاشیه نمایشگاه، با اشاره به مراسم خاک‌سپاری آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهارکرد: آقای هاشمی به معنای واقعی عمیقا عاشق ایران و توسعه ایران بود و بخش عمده‌ای از این اطلاعات عمیق به خاطر عشق و علاقه برای آبادانی کشور بود.

    وی افزود: اگر بگویم ایشان در عین روحانیت، یک مهندس و اقتصاددان هم بود، اغراق نکردم. برای بخش‌های مختلف فعالیت‌های توسعه‌ای کشور تصور ذهنی داشت و زمانی که در بخش آب بودم می‌دیدم که با جزییات پروژه‌ها را پیگیری می‌کردند؛ حتی تصور کنید در مورد قطع لوله، میزان پمپاژ و ... هم سوال می‌پرسیدند.

    معاون توسعه و مهندسی شکت نفت با بیان اینکه بحث‌های مفصلی درباره افت منابع آب زیرزمینی با ایشان داشتیم و در بخش نفت نیز علاقه‌مند به توسعه ذخایر نفتی و میدان پارس جنوبی بودند، گفت: آخرین باری که من ایشان را دیدم، سکو در حال ساخت بود، از لوله‌گذارها درباره ظرفیت لوله گذاری سوال کرد، بنابراین مملکت شخصیت بی‌نظیری را از دست داد و جای ایشان بسیار خالی خواهد بود.

    وی با بیان اینکه اقتصاد و توسعه ایران با نفت گره خورده و استمرار خواهد داشت، گفت: گرچه تحولات سریعی را در دنیای انرژی به ویژه در زمینه انرژی خورشیدی شاهد خواهیم بود،اما همچنان در سال‌های اخیر شاهد رشد مصرف نفت و گاز بودیم و هنوز بخش‌های عمده‌ای از آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی رشد رفاهی خواهند کرد و رشد مصرف انرژی نیز به همین دلیل ادامه پیدا می‌کند، بنابراین بیشترین اتکا به انرژی‌های هیدروکربری خواهد بود.

    منوچهری با اشاره به ضرورت محدود کردن گازهای گلخانه‌ای و نظارت بیشتر بر موارد زیست محیطی از سوی تولیدکننده‌ها، تصریح کرد: ما شاهد تحولات ژئوانرژی زیادی در دنیا هستیم به طوریکه آمریکا تبدیل به صادرکننده گاز شده و حتی در آینده ممکن است، نفت را صادر کند، چس ما باید جایگاه خودمان را در حوزه انرژی حفظ کنیم.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت با بیان اینکه ایران یک دوران طولانی استخراج ذخایر نفتی را به روش تولید متعارف و همچنین به طور محدود در برخی میادین تزریق آب و گاز را داشته است، اظهارکرد: امروز به تولیدی نزدیک چهار میلیون بشکه نفت قناعت کردیم و بسیاری از مخازن ما در حال افت تولید است، به این دلیل که ما به نیمه عمر این مخازن رسیدیم و برخی اوقات با افت‌های شدیدی مواجه می‌شویم.

    وی با اشاره به یک دوران رشد تولید و مصرف گاز در دو دهه اخیر، گفت: تمرکز پارس جنوبی اوج این کار است و رسیدن به تولید 500 میلیون متر مکعب گاز در روز و رساندن سبد انرژی ما به 70 درصد گاز باعث کاهش اتکا به نفت و حفظ قدرت صادرات نفتی ما شده است.

    منوچهری افزود: این نسبت سبد انرژی ما همچنان رو به افزایش به سود گاز است و در حال حاضر حدود 85 درصد جمعیت روستایی و شهری را زیر پوشش مستقیم گاز برده‌ایم که در دنیا بی‌نظیر است، اما باید استانداردها را در تولید و ... بالا ببریم.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت تصریح کرد: موج دیگری که در کشور از قبل از انقلاب آغاز شد، بحث پتروشیمی بوده که به زنجیره هیدرو کربری مربوط به پتروشمی برمی‌گردد و بلافاصله با به دست آوردن میعانات گازی توانستیم پشتوانه قوی برای توسعه کشور به دست بیاوریم. ما ذخایری را داریم مثل لایه خامی در خوزستان که هنوز استخراج نشده و بسیار غنی است.

    وی با بیان اینکه این روند باید در کشور ادامه داشته باشد و تا زمان زیادی جای سرمایه گذاری دراین صنعت وجود دارد، اظهارکرد: طرح‌های پایین دست پتروشیمی هم متعدد است و به نظر می‌رسد در دو دهه آینده روی توسعه پتروشیمی به ویژه های‌تک و استفاده از گاز و میعانات گازی باید کار توسعه را انجام دهیم.

    منوچهری با اشاره به اهمیت ریکاوری میادین نیز ادامه داد: ظرفیت میادین باید از 26 درصد به حدود 40 درصد برسد که این امر نیازمند 30 سال کار مستمر است که اگر کل ظرفیت خود را 800 میلیارد بشکه حساب کنیم، به میزان یک درصد یعنی هشت میلیارد بشکه ب نفع ما می‌شود که خود این مقدار رقمی در حدود 400 میلیارد دلار ارزش دارد.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت با بیان اینکه ما باید از تولید نفت ارزان یعنی زیر 10 دلار وارد نفت گران‌تر شویم، گفت: این مربوط به ریکاوری دوم است که حتما باید ریکاوری‌ها انجام شود چراکه هر اندازه بیشتر مخزن از لحاظ بالا آمدن سطح آب و تغییرات سنگ و ... آسیب می‌بیند، ظرفیت خود از دست می‌دهیم و بسیاری از این‌ها میادین مشترکی است که می‌تواند توسط همسایه‌ها نیز استفاده شود.

    وی با بیان اینکه این کار بسیار عظیم است و پیش‌بینی می‌شود که در صنایع بالادستی سالی 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، اظهارکرد: براساس برنامه ششم توسعه اگر در یک برنامه پنج ساله مجموع سرمایه گذاری به 200 میلیارد برسد، 70 درصد آن می‌تواند سهم داخلی‌ها باشد. بنابراین یک موج وسیع کاری در بدنه صنعتی و علمی کشور باید شکل پیدا کند، همچنین بسیاری از فناوری‌های جدید دانش بنیان است و ما تمایل به شرکت‌های صاحب تکنولوژی داریم، اما قطعا این کارها با مشارکت صنایع و دانشگاه‌های ما باید شکل پیدا کند.

    منوچهری با تاکید بر اینکه مهندسی ساخت تجهیزات و ... باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همه این‌ها می‌تواند بدنه صنعت ما را توسعه دهد، گفت: در استان خوزستان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید صنعت این استان را تقویت کرد تا پروژه‌های میلیوین دلاری منطقه را پشتیبانی کند، به هر حال در مسیر رسیدن به رشد اقتصادی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه موتور رشد اقتصاد، بخش انرژِی و نفت است تا بتوانیم به رشد هشت درصدی برسیم.

    معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت ادامه داد: ما در بخش بازیافت دچار عقب‌افتادگی هستیم، کشورهایی که ذخایر نفتی دارند، برخی این دوران را طی کرده‌اند و پس از آن موضوع نفت شیل هست که ما پتانسیل آن را داریم و هرچقدر تکنوژی افزایش یابد ما هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

    وی تصریح کرد: ما ذخایر هیدروکربری را با استعداد بسیار غنی داریم و آمار می‌گوید که ایران در مجموع نفت و گاز بالاترین توان هیدروکربری را در دنیا دارد. ما بیشترین پتانسیل سرمایه‌گذاری ارزان را هم داریم، البته عراق و ... هم هستند که با در نظر گرفتن شرایط، کارشناسان معتقدند که ایران بهتر است.

    منوچهری ادامه داد: چیزی که ما به ‌آن نیاز داریم، مدیریت است که بتواند این پتانسیل‌ها را به کار گیرد. در بخش تجارت و فاینانس و شرکت‌داری و بانک‌داری هم کم تجربه‌ایم که باید در کشور رشد کند و ما خودمان را مطابق با نرم‌های بین‌المللی قرار دهیم تا بتوانیم این حجم عظیم سفره کاری را پوشش داده و آینده خوبی برای کشور در بخش اقتصاد ترسیم کنیم.

    به گفته وی، ملاحظات زیست‌محیطی نیز باید اهمیت بیشتری داشته باشد و با پارادایم جامع تری باید به استقبال توسعه برویم؛ ما شرایط صادرات گاز و سواپ برای‌مان فراهم است و باید از این موقیعت مطلوب استفاده کنیم تا ایران بتواند قطب صادرات دنیا باشد؛ چیزی که اخیرا آن را از دست داده‌ایم.
     

    برچسب ها