عصر خودرو

همکاری تجاری وزیر خارجه آینده آمریکا با ایران در دوران ریاست بر اکسون موبیل

عصر بازار- شرکت آمریکایی اکسون موبیل در دوران مدیریت رکس تیلرسون، نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ از طریق یکی از شرکت های تابعه اش با ایران همکاری تجاری داشته است.

همکاری تجاری وزیر خارجه آینده آمریکا با ایران در دوران ریاست بر اکسون موبیل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اسناد ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می دهد که شرکت آمریکایی اکسون موبیل در دوران مدیریت رکس تیلرسون، نامزد تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا در دولت ترامپ از طریق یکی از شرکت های تابعه اروپایی اش با ایران، سوریه و سودان همکاری تجاری داشته است.

این ارتباط تجاری احتمالا روز چهارشنبه در نشست استماع سوابق رکس تیلرسون در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح خواهد شد.
بر اساس اسناد ارائه شده که توسط موسسه تحقیقاتی آمریکن بریج، وابسته به حزب دموکرات افشا شده، در سال های 2003، 2004 و 2005 فروش هایی از سوی سرکت اینفینیوم، که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت اکسون موبیل است، به این کشورها صورت گرفته است.
مقامات اکسون موبیل به یو اس ای تودی گفتند که این معاملات کاملا قانونی بوده زیرا مقر شرکت اینفینیوم که یک شرکت با سرمایه گذاری مشترک اکسون موبیل و شل بوده، در اروپا قرار داشته و هیچ کارمند آمریکایی ای در این معاملات ایفای نقش نکرده است.
اسناد افشا شده نشان می دهد که این شرکت 53.2 میلیون دلار به ایران فروش داشته ، 600 هزار دلار به سودان و 1.1 میلیون دلار به سوریه.
رکس تیلرسون، در اوت 2001 به سمت معاون ارشد رئیس اکسون موبیل برگزیده شده و سپس در سال 2004 به سمت رئیس و مدیر این شرکت ارتقا یافت. وزیر امور خارجه آینده آمریکا همچنین از اول ژانویه 2006 به عنوان رئیس و مدیر اجرایی اکسون موبیل برگزیده شد.
ریچارد گاتمن، از مسئولان ارشد اکسون موبیل در پاسخ به این اتهامات گفت: «ارزش ایم معاملات در مقایسه با درآمد سالیانه 371 میلیارد دلاری شرکت به هیچ وجه قابل توجه نیست.»
وی افزود: «شرکت اینفینیوم معاملات تجاری خود در این کشورها را مطابق با خط مشی و فرآیند مننطبق بر الزامات قانونی دولت آمریکا انجام داده و هیچ فرد آمریکایی ای در این معاملات دخیل نبوده است.»

برچسب ها