عصر خودرو

صادرات گندم از بورس کالا سرعت گرفت؛

معامله ۳۰هزار تن خوشه های طلایی ایران در تالار صادراتی

عصر بازار- پس از صدور مجوز ستاد تنظیم بازار در خصوص صادرات گندم مازاد کشور از طریق بورس کالای ایران که از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت، روز گذشته در آماری قابل قبول ۳۰ هزار تن گندم در تالار صادراتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

معامله ۳۰هزار تن خوشه های طلایی ایران در تالار صادراتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در جریان معاملات دیروز بورس کالا، 60 هزار تن گندم دوروم روی تابلوی تالار صادراتی رفت که در استقبال خریداران 30هزار تن از این گندم به ارزش 6 میلیون و 840 هزار دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین این مقدار گندم با قیمت 228 دلار برای صادرات به بازارهای جهانی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

همچنین معامله ٣۰ هزارتنی گندم در روز گذشته در شرایطی بود که شنبه این هفته (١٨ دی ماه) نیز 7 هزار تن گندم برای صادرات و یک هزار تن گندم برای مصارف داخلی در بورس کالا معامله شد.

براساس این گزارش، عرضه گندم به منظور صادرات به روشهای متنوعی از طریق بورس کالا صورت می پذیرد. در یک روش گندم -خوراکی و دوروم- در رینگ داخلی با اخذ ضمانتنامه تضمین صادرات و تحویل در محل انبار فروشنده تحویل می شود.

در روش دیگر، گندم -دوروم و خوراکی- به منظور صادرات مستقیم گندم در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می شود. تحویل در این نوع عرضه به دو روش FOB و ExWork انجام می گیرد که در روش ExWork نیز جهت خروج گندم از کشور ظرف مدت یک ماه، ضمانتنامه بانکی از خریدار اخذ می شود ولی در تحویل FOB نیازی به اخذ این ضمانتنامه نیست.

اشتغال و ارزآوری با تبدیل گندم به مشتقات

در همین زمینه مدیرعامل بورس کالای ایران گفت : در سال جاری سه میلیون تن مازاد گندم از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می شود به طوریکه بحث قیمت گذاری و بازاریابی این محصول در بورس کالا به نحو مطلوبی انجام می شود.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به خودکفایی در تولید گندم طی سال جاری افزود: با این اقدام گندم و مشتقات آن را به کشورهای دیگر صادر و همچنین فرصت خوبی برای تولیدکنندگان آرد و مشتقات گندم از قبیل ماکارونی فراهم می کنیم.

وی ادامه داد : کشور ما در صنایع پایین دستی آرد با ظرفیت خالی روبرو است و تبدیل گندم به مشتقات آن به اشتغال و ارزآوری کمک خواهد کرد.

عرضه در بورس به نفع خریدار و فروشنده

همچنین علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عرضه گندم در تالار صادراتی بورس کالا به رشد و سهولت صادرات این محصول منجر می شود گفت: بورس کالا بازاری رقابتی و شفاف بوده و عرضه گندم مازاد تولید کشور در این بازار به نفع عرضه کنندگان و خریداران است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان آرد می توانند گندم را با

قیمت 710 تومان در هر کیلو خریداری کنند، افزود: خریداران به محض تحویل گندم خود می‌توانند آن را به آرد تبدیل و به کشورهای مختلف صادر کنند که در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

برچسب ها