عصر خودرو

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش:

کیش آماده تبدیل شدن به مرکز بین‌المللی تجارت نفت و گاز

نیاز به ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۰

عصر بازار- علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزیره کیش آماده تبدیل شدن به مرکز بین المللی تجارت نفت و گاز است.

کیش آماده تبدیل شدن به مرکز بین‌المللی تجارت نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت وگو با خبرنگاران  ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله رفسنجانی  در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: امید است برگزاری سیزدهمین دوره این نمایشگاه در جزیره زیبای کیش به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه انرژی کشور، بتواند فصل جدیدی در برنامه‌ریزی‌های آتیدر این حوزه گشوده و راه‌های مناسب‌تری را با استفاده از تجربیات روز دنیا و فناوری‌های جدید برای همطرازی ایران با کشورهای صاحب نام در تولید و تامین انرژی فراهم نماید. تلاش و همت همه مدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت کننده در این رویداد می‌تواند، در راستای سیاست‌های کلی پیش‌بینی شده از سوی دولت تدبیر و امید و جهت دستیابی به اهداف کلان کشور در زمینه انرژی مسیر توسعه را هموارتر نماید.

وی با بیان اینکه براساس منویات رهبری معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی، اهداف و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت و گاز و افزایش سایر ظرفیت‌ها را دنبال می‌کند، افزود: هنوز به رغم توفیقات کسب شده به ظرفیت‌ها و درآمدهای نفت و گاز وابسته بوده و صنعت انرژی کشور که در چند دهه گذشته نقش لوکوموتیو اقتصاد ایران را بر عهده داشته است همچنان نقشی کلیدی در راهبری رشد اقتصاد کشور و کمک به دستیابی به اهداف چشم‌انداز را بر عهده دارد.

مونسان با اشاره به اینکه قبل از مذاکرات موفقیت آمیز هسته‌ای و به ثمر رسیدن برجام، بدلیل شرایط تحریم‌ها و فرسودگی و قدیمی بودن برخی از تاسیسات استخراج نفت، توانایی برای تولید نفت خام محدود شده و ظرفیت صادرات نفت نیز مطابق ظرفیت‌های کشور نبود، خاطر نشان ساخت: تولید نفت خام در پنج ماهه نخست سال 92، 2.7 میلیون بشکه بود اما بعد از رفع تحریم‌ها در خرداد 95 تولید نفت ایران به بیش از 3.8 میلیون بشکه رسید و صادرات نفت خام نیز از دو میلیون بشکه عبور کرده و بیش از دو برابر شد.

وی افزود: ایران سال 2016 میلادی هر چند در برخی از روزها رکورد صادرات دو میلیون و 440 هزار بشکه نفت را ثبت کرد اما متوسط صادرات نفت و میعانات گازی کشور امسال حدود دو میلیون بشکه در روز بوده است. علاوه بر این امسال ایران حدود 400 تا 480 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل، نفت کوره، گاز مایع و نفتای سبک و سنگین هم به بازار عرضه کرده است .

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: متوسط تولید نفت ایران در سال 2016 میلادی حدود سه میلیون و 500 هزار بشکه بوده که در روزهای پایانی سال (اکتبر 2016) این تولید به سه میلیون و 720 هزار بشکه در روز رسید و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از چند طرح جدید افزایش تولید نفت 100 تا 120 هزار بشکه در روز افزایش یابد بر این اساس تولید نفت ایران سال 2017 میلادی بدون احتساب میعانات گازی به حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه تا سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مونسان تصریح کرد: ایران یکی از ارزان‌ترین تولیدات نفت در جهان را داراست و هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران حدود 7 دلار است و ذخایر مجموع نفت و گاز کشور 355 میلیارد بشکه معادل نفت خام و در رتبه اول جهانی قرار دارد و هنوز نزدیک به 80 درصد بخش قابل استحصال منابع، بهره‌برداری نشده است.

وی افزود: به گفته کارشناسان، ایران تا سال 2020رقمی نزدیک به 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز دارد که کشور به لحاظ تامین این سرمایه باید در حوزه روابط اقتصادی بین‌المللی و دسترسی به بازارهای مالی جهان فعال‌تر شده و در جهت افزایش تولید نفت از همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی، دارای وجهه بین‌المللی، بهره ببرد. به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل صنعت نفت ایران، مقامات نفتی کشور در مذاکرات با مدیران ارشد برخی از این شرکت‌های نفتی براساس تامین منافع ملی و منافع مشترک، به نتایج مطلوبی دست یابند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه گاز طبیعی در 20 تا 30 سال آینده به سوخت اصلی و جایگزین زغال سنگ تبدیل خواهد شد و پس از نفت دومین سوخت مورد استفاده خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 2011 به بعد، نخستین کشور دارنده ذخایر اثبات شده گاز جهانی است و بر همین اساس تکمیل زنجیره ارزش از طریق توسعه صنایع پتروشیمی و صادرات گاز، یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. ذخایر اثبات شده گاز ایران 34 تریلیون مترمکعب است که 18 درصد ذخایر جهان است و از این لحاظ ایران رتبه اول در جهان را دارد، روسیه بعد از ما 32.5 تریلیون مترمکعب و قطر 24 تریلیون متر مکعب گاز دارد. همچنین در این بخش، ایران در سال 2014 دویست میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده که پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم جهانی از نظر تولید گاز است.

وی یاد آور شد: دولت در سال 1393 موفق شد تولید گاز کشور را بیش از 100 میلیون متر مکعب افزایش دهد و تا سال آینده این میزان تا 200 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. از طرفی در اهداف 5 ساله، تولید گاز باید از800 میلیون متر مکعب کنونی به روزانه یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب رسانده شود که در این زمینه برای بازسازی صنعت گاز کشور به 100میلیارد دلار سرمایه نیاز است و باید حداقل نیمی از آن توسط شرکت‌های خارجی تامین شود.

مونسان در خصوص مسیرهای انتقال گاز گفت: ایران، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری تولید گاز به مسیرهای انتقال نیز توجه دارد و مسئولان کشور به دنبال اتصال خطوط لوله گاز به مسیرهایی جهت انتقال گاز طبیعی به بازار اروپا در آینده هستند. مشارکت با کشورهای همسایه در جهت استفاده از مسیر زمینی انتقال خط لوله گاز و همچنین انتقال تجربیات و فناوری‌های خطوط انتقال با این کشورها از برنامه‌های اصلی توسعه صادرات گاز است. از طرفی بازار عرضه گاز طبیعی با نوعی رقابت در بین کشورهای دارای منابع گازی همراه است که خوشبختانه تاکنون سیاست گزاران این حوزه توانسته‌اند راهکارهای مناسب را برای تامین منافع ملی و حفظ بازارهای بین‌المللی بدست آورند.

وی یاد آور شد: منطقه آزاد کیش علاوه بر قابلیت‌های قابل توجهی که در زمینه جذب گردشگر و فعالیت‌های تجاری و صنعتی دارد امتیازهای منحصر بفردی نیز در زمینه توسعه فعالیت‌های نفت و گاز دارد .

مونسان ضمن اشاره به اکتشافات منابع مهم گاز در محدوده کیش،گفت: آماده‌سازی کیش برای تبدیل شدن به مرکز بین‌المللی تجارت نفت و گاز، از مهمترین رویدادهای اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود.با توجه به وجود منابع غنی گاز و اینکه هرگونه توسعه در بخش نفت و گاز گام مهمی در رونق همه جانبه کیش است . برنامه‌ریزی در این زمینه، جایگاه ویژه‌ای در اهداف سازمان منطقه آزاد کیش خواهد داشت .از این رو در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با تقویت زیرساختها در بخش امکانات بندری و اسکله در زمینه انرژی به توسعه پایدار برسیم.

وی  با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش بهره‌گیری از انرژی‌های نو را با توجه به اقلیم کیش و آفتابی بودن این جزیره در اغلب روزهای سال مورد توجه قرار داده، عنوان کرد: در این زمینه جهت روشنایی طولانی‌ترین بلوار کیش به طول 27 کیلومتر، پروژه‌ای جهت استفاده از انرژی خورشیدی به بهره‌برداری رسیده است که در حال تکمیل آن هستیم. همچنین بخش مهمی از مراکز عمومی گردشگری کیش توسط سلول‌های خورشیدی برق روشنایی خود را تامین می‌کنند و تلاش داریم تا فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی را که به وفور در این منطقه گرمسیری فراهم است در این منطقه احیاء نماییم.

مونسان خاطر نشان ساخت: کیش با توجه به موقعیت جفرافیایی مناسب وبرخوردار از تسهیلات مناطق آزاد، آماده پذیرش و میزبانی از شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در توسعه انرژی چه در حوزه نفت و گاز و چه انرژی‌های پاک می‌باشد.

  وی در پایان از خداوند متعال برای مدیران با همت و همچنین متخصصان و سایر دست اندرکاران کوشای کشورمان که بی‌وقفه و مجدانه در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برآورده ساختن آرزوی بزرگ مردم شریف کشورمان در رسیدن به بالاترین معیارهای توسعه و خودکفایی میهن عزیز اسلامی تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت کرد.

شایان ذکر است ، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی عصر روز دوشنبه 20 دی ماه آغاز به کار کرد و تا روز پنجشنبه 23 دی در جزیره کیش برپاست.

برچسب ها