عصر خودرو

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران:

افت معاملات مسکن به صعود دلار ربطی ندارد

عصر بازار- رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که افت معاملات مسکن ناشی از رکود اقتصاد کلان است، گفت: نوسانات نرخ ارز در شرایطی که بازار مسکن در خواب به سر می‌برد تاثیر چندانی در تشدید رکود یا رونق این بخش ایجاد نمی‌کند.

افت معاملات مسکن به صعود دلار ربطی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن محتشم  اظهار کرد: قضاوت درباره تاثیر نرخ ارز در بازار مسکن مقداری عجولانه است. بازار مسکن سهم 15 درصدی در اقتصاد کلان کشور دارد و طبیعتا تغییرات این بازار تابع تغییرات ناشی از اقتصاد کشور است. تا زمانی که در اقتصاد کلان رونق پیش نیاید این بخش هم نمی‌تواند به رونق برسد. ولی تفاوت بخش مسکن با سایر بخش‌ها خاصیت مولد و پیشرانی است،  زیرا اکثر صنایع تولیدی با این بخش مرتبط هستند. زمانی که بخش مسکن دچار رکود می‌شود آنها هم به تبع این مساله دچار کسری تولید می‌شوند و تبعات بیکاری در پی دارد. این تبعات باعث برجستگی نقش مسکن می‌شود.

وی افزود: اقتصاد بازار حکم می‌کند که هم‌اکنون سرمایه‌ها به بخش ارز و طلا برود. مزیت نقدشوندگی دلار از یک سو و افزایش قیمت آن از سوی دیگر باعث جذب سرمایه‌ها به این بخش شده است،  سرمایه‌هایی که قبل از آن هم در بازار مسکن وجود نداشت؛  بنابراین عامل رکود حاکم بر بخش مسکن، نوسانات نرخ ارز نیست بلکه موضوعی طبیعی است. درست است که ارز در دو - سه ماه اخیر روند صعودی داشته اما دولت اخیرا تصمیم گرفته آن را از طریق عرضه دلار در بانک‌ها مدیریت کند.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: با اقدامات موردی و تسکینی مثل پرداخت وام می‌توان کارهایی برای بخش مسکن انجام داد؛ کما این‌که در سه سال اخیر تلاش دولت این بوده که با روش‌های متفادوت تامین مالی به این بخش کمک کند. اما بخش مسکن با این تلاش‌ها از رکود کامل خارج نمی‌شود. ممکن است کاهش نرخ سود تسهیلات خانه اولی‌ها یا اوراق تسهیلات مسکن در رونق واحدهای کم‌متراژ و ارزان قیمت موثر باشد اما قطعا نسخه‌ای کامل و جامع برای تمام بخش مسکن نیست.

محتشم، تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی طبق "طرح جامع مسکن" را ضروری دانست و گفت: سالیانه حدود 700 هزار ازدواج صورت می‌گیرد اما ازدواج فقط یکی از آیتم‌هاست،  چرا که بخشی از طلاق‌های صورت گرفته نیز باعث ایجاد تقاضای مسکن می‌شود. امروزه وقتی طلاق صورت می‌گیرد یک نفر در همان خانه می‌ماند و نفر دوم اگر خانه مستقل نگیرد در صف تقاضای خانه‌دار شدن می‌ایستد.

وی ادامه داد: مورد دیگر، نوسازی خانه‌های فرسوده است. هم‌چنین باید در نظر داشت که در حال حاضر با کمبود مسکن مواجه هستیم که باید جبران شود. مجموع این عوامل باعث شده تا وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کند اگر تا سال 1404 سالیانه یک میلیون مسکن تولید کنیم به نقطه سر به سر می‌رسیم. از آن زمان به بعد باید برای کنترل بازار مسکن 10 درصد بیشتر تولید کنیم.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران خاطرنشان کرد: ما هیچ زمان در طول تاریخ و حتی در اوج تولید مسکن به عدد یک میلیون واحد نرسیدیم؛  بنابراین باید برای تولید مسکن برنامه‌ریزی کنیم تا در آینده دچار جهش قیمت نشویم.

برچسب ها