عصر خودرو

دومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش در راه است

تلاش «حسیر» برای تصاحب ۳۰ درصد از بازار حمل‌ونقل کشور

عصر بازار- پانزدهمین «نشست خبری یک دیدار، یک عرضه» با هدف تشریح ظرفیت‌های «شرکت ریل سیر کوثر» که نزدیک به ۴۸۰ میلیارد سرمایه دارد، امروز بیستم دی‌ماه در فرابورس ایران برگزار شد.

تلاش «حسیر» برای تصاحب ۳۰ درصد از بازار حمل‌ونقل کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در آغاز این نشست نایب رئیس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر به معرفی این شرکت پرداخت و گفت: ریل سیر کوثر در سال 1382 ثبت شده و در سال 1384 فعالیت حمل‌ونقل ریلی در مقوله مسافربری را با مدیریت 2 رام قطار آغاز کرده و در حال حاضر نیز دارای 4 رام قطار مسافری شامل 37 دستگاه واگن است که این قطارها در خطوط بندرعباس به مشهد و بالعکس، یزد به مشهد و بالعکس، مشهد به سیرجان و بالعکس و همچنین تهران به مشهد و بالعکس، سالیانه تا 450 هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند.

ابوالقاسم سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هر 7 نفر متقاضی سفر به یک نفر خدمات ارائه می‌دهیم افزود: ریل سیر کوثر از 600 میلیون سفر سالیانه، حدود 5 درصد یعنی 25 هزار سفر را در اختیار دارد که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم به 30 درصد افزایش یابد.

سعیدی با بیان اینکه درحال حاضر شرکت رجا 65 درصد از ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد، افزود: این درحالی است که درآمد رجا معادل با درآمد شرکت‌های بخش خصوصی این حوزه است؛ چراکه به عنوان مثال به دلیل نو بودن واگن‌های شرکت ریل سیر کوثر و امکانات رفاهی بالا برای مسافران، قیمت بلیت‌های آن از ابتدا تا کنون 8 برابر افزایش یافته که سود مناسبی را به دنبال داشته است.

به گفته وی، ریل سیر کوثر در حال حاضر 25 میلیون نفر مسافر با متوسط مسیر 600 کیلومتر و همچنین 35 میلیون بار با مسافت 700 کیلومتر جابه‌جا می‌کند که از این طریق نسبت به سایر وسایل نقلیه، 3300 میلیارد تومان در سوخت صرفه‌جویی می‌کند.سعیدی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت رشد از عوامل توسعه همه‌جانبه کشور باشد، به پیشینه این صنعت در دنیا اشاره کرد و افزود: راه آهن در دنیا 200 سال عمر دارد درحالی که در ایران با 110 سال تاخیر و با راه‌اندازی خط بین تهران و سمنان در سال 1306 تاسیس شد. وی با گریز به پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیر در راه آهن صورت گرفته، گفت: طول شبکه ریلی کشور نسبت به سال 1357 حدودا 2.8 برابر شده و در حال حاضر به 10 هزار و 500 کیلومتر رسیده است. همچنین 2200 دستگاه واگن مسافری و 25 هزار دستگاه واگن باری در کشور داریم.

قرارداد 30 ساله راه آهن با ریل سیر کوثر

سعیدی مصرف کم‌تر سوخت، سازگاری با محیط زیست، حمل انبوه مسافر و ایمنی و آسایش بسیار بالا را از مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شیوه‌های حمل‌ونقل برشمرد و گفت: مقدار مصرف سوخت در بخش ریلی در شرایط برابر، 10 درصد کم‌تر از اتوبوس، 30 درصد کم‌تر از مینی‌بوس، 75 درصد کم‌تر از اتومبیلِ سواری و 85 درصد کم‌تر از هواپیما بوده و به علاوه میزان جابه‌جایی مسافر با یک قطار معادل با 17 دستگاه اتوبوس و 3 فروند هواپیماست.

وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایران متناسب با نیاز رشد نکرده و ما در این زمینه در زمره فقیرترین‌ کشورهای دنیا هستیم افزود: در شاخصِ تعداد واگن به ازای جمعیت، در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، 22 و نیم واگن مسافری وجود دارد که این شاخص در آلمان250، ژاپن230، آفریقای جنوبی40، ترکمنستان بیش از 60 و در ترکیه 21 واگن است.

سعیدی این آمارها را نشانگر ظرفیت پایین صنعت حمل‌ونقل ریلی نسبت به میزان تقاضای سفر در کشور دانست و بیان داشت که در حال حاضر خطوط بسیار زیادی در کشور فاقد قطار بوده و یا با کمبود قطار مواجه هستند؛ به همین دلیل، سیاست‌گذارانِ صنعت حمل‌ونقل کشور یکی از اولویت‌های اساسی خود را توسعه همه جانبه کمی و کیفی قطار در کشور در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه راه آهن ایران از سال 1380 و در چارچوب برنامه سوم توسعه، خصوصی‌سازی را آغاز کرد، یادآور شد: راه آهن برای تشویق به خصوصی‌سازی با تعدادی از شرکت‌های خصوصی از جمله شرکت ریل سیر کوثر، قرارداد 30 ساله منعقد کرد که به همین دلیل نرخ اجاره لوکوموتیو برای این شرکت‌ها پایین‌تر از سایر شرکت‌هاست. به علاوه از میان همه شرکت‌‌های خصوصی، تعداد معدودی از جمله ریل سیر کوثر به صورت کاملا خصوصی فعالیت می‌کنند و صاحبان آن‌ها همگی اشخاص حقیقی‌اند؛ درحالی‌ که دیگر شرکت‌ها متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و نظامی هستند.

به گفته وی قطارهای فعلی این شرکت دارای قرارداد سیر 30 ساله با راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستند ضمن آنکه شرکت ریل سیر کوثر در سال 1392 موفق به خرید 134 دستگاه واگن مخزن‌دار مخصوص حمل ونقل مواد نفتی و روغنی شده است.

پوشش 66 درصدی EPS در شش ماهه نخست سال

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ریل سیر کوثر یکی از برنامه‌های چشم‌انداز توسعه‌ شرکت را افزایش تعداد واگن‌های باری به بیش از 500 واگن تا 3 سال آینده اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: 80 درصد مسافران راه‌آهن زیارتی بوده و 50 درصد از مسافران در محور تهران_مشهد در رفت‌وآمدند.

سعیدی در پاسخ به این سوالِ یکی از خبرنگاران که چه خدماتی شرکت شما را از رقبا متمایز می‌کند گفت: شرکت ما هم ناوگان مسافری و هم ناوگان باری دارد و همچنین دارای جدیدترین واگن‌های مسافری با کیفیت بالاست. وی به وجود مشتریان ثابت و امکان افزایش و ایجاد بازارهای جدید اشاره کرد و از انعقاد قرارداد میان این شرکت با شرکت واگن‌سازی پارس برای خرید 27 دستگاه واگن مسافری لوکس خبر داد. همچنین با یک شرکت اروپایی برای خرید همین تعداد دستگاه واگن و با سازندگان آسیای میانه نیز برای 1500 دستگاه واگن قراردادهایی منعقد شده‌است. به گفته سعیدی، ریل سیر کوثر در بخش باری نیز قرارداد 300 دستگاه واگن لبه بلند مخصوص حمل مواد معدنی با واگن‌سازی پارس دارد.

در ادامه مدیر مالی این شرکت با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم (EPS) شرکت برای سال 1395، رقم 157ریال بوده است گفت: تنها در شش ماهه نخست سال، 103 ریال از این مقدار معادل 66 درصد را پوشش داده‌ایم‌ و برای سال آتی نیز سود هر سهم معادل 200 ریال قابل پیش‌بینی است.

صادق حق‌شعار در ادامه اظهار داشت: در چشم‌انداز شرکت در نظر داریم سهم خود را از بازار حمل‌ونقل از 10 درصد به 30 درصد برسانیم و با بهبود حمل‌ونقل، مدیریت بهینه منابع سرمایه‌ای و نیروی انسانی به شرکت برتر در توسعه ناوگان مسافری و باری بدل شویم.

دومین عرضه به روش ثبت سفارش

در بخش دیگری از این نشست که امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌ها، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ریل سیر کوثر و مدیران فرابورس ایران برگزار شد، مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران با اشاره به عرضه اولیه شرکت ریل سیر کوثر به روش ثبت سفارش گفت: عرضه اولیه 10 درصد از سهام این شرکت معادل 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم در روز چهارشنبه بیست‌ و دوم دی‌ماه در بازار دوم فرابورس صورت می‌گیرد.

به گفته افسانه اروجی، دامنه قیمتی در نظرگرفته شده برای عرضه هر سهم این شرکت فرابورسی بین 1900 تا 2090 ریال و حداکثر سهام قابل خرید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی نیز 1000 سهم است. همچنین مشاور عرضه و متعهد خرید، شرکت کارگزاری ارگ هومن است که تعهد خرید 50 درصد از سهام قابل عرضه را دارد.

برچسب ها