عصر خودرو

صادرات نفت عراق رکورد شکست

عصر بازار- صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور در خلیج فارس در ماه دسامبر یعنی در آستانه آغاز اجرای طرح کاهش تولید اوپک به ارقامی بی سابقه رسیده است.

صادرات نفت عراق رکورد شکست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی این کشور در خلیج فارس در ماه دسامبر یعنی در آستانه آغاز اجرای طرح کاهش تولید اوپک به ارقامی بی سابقه رسیده است.

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق گفت، صادرات نفت این کشور از بنادر جنوبی در استان بصره در ماه دسامبر به 3.51 میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در ماه نوامبر 3.407 میلیون بشکه در روز بوده است. وی میزان صادرات نفت این کشور از شبکه خط لوله شمال عراق را که معمولا روزانه به حدود 600 هزار بشکه می رسد اعلام نکرد.
اللعیبی گفت: «دستیابی به این رکورد تاثیری بر تصمیم عراق برای کاهش تولیدش از ابتدای سال 2017 ندارد... عراق متعهد به دستیابی به اهداف تعیین شده تولید کنندگان برای کنترل مازاد عرضه در بازارهای جهانی است.»
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز 30 نوامبر توافق کرد که تولید خود را در شش ماهه نخست سال 2017، روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد تا قیمت ها افزایش یابد. 11 تولید کننده غیر عضو اوپک نیز در ماه دسامبر توافق کردند که 558 هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود را کاهش دهند. عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک متعهد شده که میزان تولید خود را نسبت به ماه اکتبر، 210 هزار بشکه در روز کاهش دهد.
عراق در سال 2016 تولید نفت خود را افزایش داد و در ابتدا به بهانه هزینه های جنگ با داعش و سپس به دلیل اختلاف با اوپک بر سر آمارهای واقعی میزان تولیدش، تمایلی به پیوستن به توافق کاهش تولید نداشت. موسسه انرژی اسپکتس مستقر در لندن، هفته گذشته در یادداشتی نوشت، که انتظار ندارد عراق از توافق کاهش تولید تبعیت کند.

برچسب ها