عصر خودرو

در نشست یک دیدار یک عرضه فرابورس مطرح شد:

احتمال تعدیل مثبت در EPS شرکت "ریل سیر کوثر"

عصر بازار- صبح امروز در پانزدهمین نشست "یک دیدار یک عرضه فرابورس" شرکت حمل و نقلی راه آهنی ریل سیر کوثر با حضور مدیران این مجموعه معرفی شد.

احتمال تعدیل مثبت در EPS شرکت "ریل سیر کوثر"
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، افسانه اروجی، مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس، با اشاره به اینکه این عرضه اولیه در روز چهارشنبه انجام خواهد شد گفت: این شرکت در بازار دوم پذیرش شده و تعهد عرضه 10 درصدی سهام را در روز اول دارد. به این ترتیب در روز چهارشنبه 47 میلیون 182 هزار و 31 سهم این شرکت عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این عرضه به روش ثبت سفارش یا بوک بیلدینگ است گفت: برای هر مشتری حقیقی و حقوقی حداکثر 1000 سهم در نظر گرفته شده است همچنین دامنه قیمتی که سهامداران عمده اعلام کرده اند 1900 ریال تا 2092 ریال است. متعهد خرید شرکت کارگزاری ارز هومن و سقف تعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه است.

در ادامه این جلسه ابوالقاسم سعیدی، نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل گستر کوثر با تشریح مزیت های شبکه ریلی گفت: در حال حاضر 25 میلیون نفر مسافر با متوسط مسیر 600 کیلومتر و 35 میلیون بار با مسافت 800 کیلومتر جابجا می شوند که حدود 3100 میلیارد تومان صرفه جویی سوخت در جریان است.

وی از دیگر محاسن شبکه ریلی را کاهش آلودگی محیط زیست اعلام کرد و گفت: چهار قطار حدود 500 نفر مسافر جابجا می کند که معادل 20 اتوبوس است.

به گفته وی با همه این مزیت ها شبکه ریلی متناسب با نیاز رشد نکرده و ایران در صنعت ریلی عقب مانده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در هر کیلومتر خاک کشور 4.2 متر راه آهن وجود دارد گفت: چگالی ریلی کشور 4.2 است این در حالی است که این رقم در آلمان 96 ژاپن 53 آفریقای جنوبی 16 تونس 11 است به این ترتیب این نسبت در کشور ما از بسیاری از کشورهای همسایه کمتر است.

نایب رییس شرکت ریل سیر کوثر با اشاره به اینکه به ازای هر 103 کیلومتر یک میلیون در کشور می توانند از راه آهن استفاده کنند، گفت: این رقم در آلمان 410 کیلومتر ژاپن 160 ترکیه 120 است و بخش ریلی ایران از استانداردها بسیار فاصله دارد.

وی ادامه داد: در بخش مسافری در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 22 واگن و در آلمان 250 واگن ژاپن 230 واگن و ترکمنستان 60 واگن است.

سعیدی با اشاره به اینکه سهم قیمت تمام شده در حمل و نقل عدد قابل توجهی است گفت: این عدد در ژاپن 7 درصد، در آلمان 13 درصد و در کشور ما بیش از 50 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر راه آهن کشور ما سالیانه 25 میلیون نفر را در مسافت 630 کیلومتر جابجا می کند 50 درصد این مسافران زیارتی هستند.

به گفته این مقام مسوول سالیانه 15 میلیارد دلار هزینه حمل و نقل کشور است که 24 درصد سوخت برای حمل و نقل و 25 درصد سهم صنعت است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر که شرکت راه آهن بخش حمل و نقل را واگذار کرد و کلیه واگن های باری و مسافری به بخش خصوصی فروخته شد. همچنین دولت در صدد واگذاری لوکوموتیوها نیز هست که این فرآیند نیاز به زمان دارد.

سعیدی در ادامه در خصوص شرکت ریل سیر گستر گفت: این شرکت در سال 82 تاسیس شد و در سال 84 اقدام به خرید 28 دستگاه واگن مسافری کرد. تا امروز 37 دستگاه واگن مسافری در خط ریلی کشور در اختیار این شرکت است که حدود 400 تا 450 هزار نفر را جابجا می کند.

همچنین در سالهای بعد 134 دستگاه واگن حمل مواد سوختی خریداری شد که برای نیازهای شرکت نفت سالیانه 200 هزار تن بار در مسافت 700 کیلومتر را جابجا می کند.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر در خصوص برنامه های توسعه ای شرکت نیز گفت: این شرکت برای خرید 27 دستگاه واگن مسافری با واگن سازی پارس قرارداد منعقد کرده است همچنین مشابه همین قراداد را با شرکت اروپایی دارد برنامه خرید 1500 واگن از یک شرکت آسیایی نیز با کمک تسهیلات در دست برنامه است.

سعیدی با تاکید بر اینکه مهمترین مساله این بخش سهم بازار است گفت: در حال حاضر از 600 میلیون سفر سالیانه حدود 5 درصد را در اختیار داریم که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم را به 30 درصد برسانیم.

در حال حاضر از هر هفت نفر متقاضی سفر یک نفر را جواب می دهیم. در بخش بار نیز شرایط همین است صاحبان بار شرکت های فولادی معدنی و نفتی است. در این موضع بازار وسیعی پیش رو داریم.

وی در ادامه به آغاز خصوصی سازی راه آهن در سال 80 اشاره کرد و گفت: با خصوصی سازی این صنعت در بخش تعرفه ها نیز اتفاق خوبی افتاد به این ترتیب که پیش از این تعرفه ها دولتی و قیمت ها کنترلی بود اما در حال حاضر تعرفه ها مناسب شده بطوری که این شرکت که موسوم به قطارهای غزال است از سال اول تاسیس تا امروز شاهد رشد هشت برابری قیمت بلیت مسافری بوده است و شرکت در این سالها سود خوبی داشته است.

سعیدی در تشریح وضعیت ریلی کشور گفت: در حال حاضر شرکت رجا 65 درصد ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد و 1300 واگن متعلق به این شرکت است و 650 واگن دیگر در اختیار بخش خصوصی است. ولی درآمد شرکت های بخش خصوصی معادل درآمد رجا است.

وی با تاکید بر اینکه بازار پیش رو برای صنعت ریلی بازار خوبی است گفت: از جمله سایر مزیت های کشور مسیرهای شرکت های بخش خصوصی است. در حال حاضر جاده از مشهد به تهران مشهد به بندرعباس مشهد به یزد و مشهد به سیرجان در اختیار شرکت است این مسیرها کمترین قطار را دارند. بنابراین بازار خوبی است.

وی همچنین به وضعیت قراردادهای شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت قرارداد 30 ساله با راه آهن دارد که 10 سال آن سپری شده و در این مدت هزینه و نرخ خدمات ثابت بوده است. اما در حال حاضر شرکت های جدید قراردادهای کوتاه مدت با راه آهن دارند.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ریل سیر کوثر  خاطرناشن کرد: در سال های 80 و آغاز خصوصی سازی راه آهن امتیازات ویژه ای را برای تشویق به بخش خصوصی می داد که در حال حاضر آنها را کاهش داده است. همچین نرخ لوکوموتیو هم برای ما اجاره اش پایین تر است مزیت دیگر این شرکت خدمات دهی در دو حوزه باری و مسافری است.

وی همچنین از ورود ناوگان جدید مسافری و افزایش سهم بازار این شرکت در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هزینه راه آهن برای ما کمتر است سود سالیانه ما همیشه رو به افزایش است.

به گفته سعیدی 1.5 درصد واگن های کشور در اختیار این شرکت است و این مجموعه 2.5 درصد مسافران کشور را جابجا می کند. همچنین واگن های این مجموعه از آخرین واگن های خریداری شده از کشور و جدید است.

در ادامه مدیر مالی شرکت ریل سیر کوثر سرمایه شرکت 471 میلیارد و 820 هزار ریال در سالهای آینده ممکن است برنامه افزایش سرمایه داشته باشیم اما رقم آن مشخص نیست.

وی همچنین در مورد برنامه عرضه اولیه نیز گفت: در جلسه پذیرش تعهد عرضه 20 درصدی در دومرحله را به شرکت فرابورس دادیم که قرار است ده درصد آن در روز عرضه اولیه انجام شود اما سهامداران عمده تمایلی به عرضه 10 درصدی دوم ندارند. و فعلا در حال رایزنی در فرابورس برای عدم عرضه هستیم.

مدیرمالی درباره سود این شرکت نیز گفت: EPS  امسال شرکت 157 ریال پیش بینی شده که در شش ماهه 65 درصد آن پوشش داده شده است و احتمال تعدیل مثبت هم داریم.

برچسب ها