عصر خودرو

ترکمنستان صادرات برق به ایران را افزایش می‌دهد

عصر بازار- وزارت انرژی ترکمنستان از افزایش صادرات برق این کشور به جمهوری اسلامی ایران با تکمیل خط «مرو-مشهد» تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

ترکمنستان صادرات برق به ایران را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزارت انرژی ترکمنستان از افزایش صادرات برق از بزرگترین نیروگاه برق شهر «ماری» (ترکمنستان) تا  مشهد تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس این گزارش، اجرای خط جدید انتقال برق جدید بین نیروگاه برق «مرو» تا شهر مشهد در راستای افزایش میزان صادرات برق ترکمنستان به کشورهای خارجی به اجرا گذاشته شده است.

بنا به این گزارش، اتمام این خط تا پایان سال 2017 میلادی طول می‌کشد و در سال آینده میلادی صادرات برق ترکمنستان به ایران افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

از سوی دیگر «شاه‌محمد دوردولی‌اف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور شهرسازی و نیرو چندی پیش در جلسه هیئت دولت گزارشی از طرح خط انتقال برق «مرو – مشهد» به ریاست جمهوری و هیئت دولت این کشور ارائه داد.

به گفته این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان، طرح جدید در چارچوب یادداشت تفاهم بین دولت ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران جهت احداث خط انتقال برق «مرو- مشهد» پس از بررسی‌های کارشناسی، تهیه و تدوین شده‌‌ است.

براساس طرح ملی توسعه اقتصادی- اجتماعی ترکمنستان که برای سال‌های 2011 تا 2030 تهیه شده است، تولید سالانه برق در این کشور به 25.5 میلیارد کیلووات خواهد رسید که از این میزان سالانه بیش از 11 میلیارد کیلووات آن صادر خواهد شد.

ترکمنستان نخستین بار صادرات انرژی برق خود را به جمهوری اسلامی ایران در سال 2003 میلادی آغاز کرد که به این منظور خط انتقال برق «بالکان‌آباد»- «گنبد» به ظرفیت 220 کیلووات احداث و راه‌اندازی شد، این خط سپس به خط ترانزیت برق ترکمنستان به ترکیه نیز تبدیل گردید.

صنعت تولید انرژی برق ترکمنستان در سال 1945 میلادی در دوران شوروی سابق شکل گرفت و هم اکنون با داشتن 8 نیروگاه بزرگ و مجهز تولید انرژی برق به یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان انرژی برق در منطقه تبدیل شده‌است.

نیروگاه برق «مرو» با ظرفیت 1685 مگاوات بزرگترین نیروگاه ترکمنستان محسوب می‌شود و حجم کل تولید سالانه انرژی برق ترکمنستان 6/3341 مگاوات در سال است.

برچسب ها