عصر خودرو

رشد شاخص ارزی در روز کم افت‌و‌خیز;

دامنه نوسان دلار محدود شد

عصر بازار- روز یکشنبه، دلار کم‌نوسان‌ترین روز از ابتدای هفته گذشته را پشت‌سر گذاشت. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با افزایش ۴ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۹۵۲ تومان رسید. رشد دلار در روزی اتفاق افتاد که تلاطم بازار و عمق نوسان بسیار محدود بود.

دامنه نوسان دلار محدود شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، این ارز در دامنه 3 هزار و 940 تا 3 هزار و 953 تومان تغییرات خود را ثبت کرد که کمترین میزان نوسان از شنبه گذشته بود. به گفته فعالان، حجم ارز مناسب موجود در بازار و احتیاط معامله‌گران ارزی از مهم‌ترین عوامل زمینه ساز کاهش نوسان بودند، البته کاهش تغییرات قیمت در شرایطی رخ داد که از یکسو ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق بالا بود و از سوی دیگر، بهای نرخ حواله درهم نیز همچنان در نزدیکی مرز هزار و 100 تومان قرار داشت. به این ترتیب، مدیریت نوسان قیمت در فضایی رخ داد که برخی معامله‌گران به‌دلیل عوامل بیرونی یاد شده انتظار رشد بیشتر قیمت را داشتند.

این موضوع تا حدی می‌تواند نشان‌‌دهنده کاهش حجم تقاضا و عادی شدن فضای بازار باشد؛ چرا‌که با وجود اثرگذاری عوامل خارجی، قیمت در بازار داخلی تکان چندانی نخورد. برخلاف روز کم‌نوسان دلار، در دومین روز هفته سکه تمام بهار آزادی روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. روز یکشنبه، سکه معاملات خود را در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان آغاز کرد. به گفته فعالان، در ساعات انتهایی روز شنبه تحرکات بازیگران آتی سکه بالا رفت و در نتیجه قیمت ابتدای روز یکشنبه یک کانال بالاتر از قیمت بسته شده اولین روز هفته بود. با این حال، در دومین روز هفته، معامله‌گران سکه بیشتر در موقعیت فروش قرار گرفتند، در نتیجه فلز گرانبهای داخلی در نهایت با قیمت یک میلیون و 178 هزار تومان به کار خود پایان داد که 4 هزار تومان کمتر از روز شنبه بود.

میزان نوسانات

فضای بازار ارز در دو روز ابتدایی هفته جاری بسیار آرام‌تر از هفته گذشته بوده است. دامنه نوسانات دلار در 4 روز ابتدایی هفته گذشته همیشه بالای 60 تومان بود و قیمت‌ها در بازار به سرعت جا‌به‌جا می‌شد. روز چهارشنبه بازه نوسان در محدوده 30 تومانی قرار گرفت که نشان دهنده برقراری آرامش بیشتر بود. با این حال، روز شنبه بازار ارز با وجود حفظ دامنه نوسان 30 تومانی با رفت و برگشت‌های قیمتی زیادی مواجه شد. در این حالت ارتفاع نوسان در بازار ارز همان 30 تومان باقی ماند ولی قیمت به سرعت تغییر می‌کرد. در این شرایط، روز یکشنبه یکی از روزهای متمایز بازار دلار بود. در این روز، دامنه نوسان شاخص ارزی از یکسو به حدود 15 تومان رسید و ازسوی دیگر، عمق نوسان نیز محدود شد. در واقع در این روز دلار چندان بالا و پایین نشد.در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 951 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز بهای این ارز تا ابتدای محدوده 3 هزار و 940 تومان پایین رفت، ولی با مقاومت در آن بار دیگر به سطح 3 هزار و 950 تومان نزدیک شد. در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روز یکشنبه شاخص بازار ارز با قیمت 3 هزار و 952 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت در شرایطی ثبت شد که دلار در معاملات فردایی در محدوده‌های پایین‌تر 3 هزار و 930 تومان معامله می‌شد.

برچسب ها