عصر خودرو

در نخستین هفته سال جدید در بازار ارز چه گذشت؟

پیش بینی تغییرات شاخص دلار در میان مدت

عصر بازار- نظرسنجی خبرگزاری رویترز و نظرسنجی از تحلیلگران تکنیکال حاکی است برای هفته پیش رو، ارزش دلار در مسیر رشد به حرکت خود ادامه خواهد داد، این در شرایطی است که برای یک ماه و سه ماه آینده نیز عملکرد دلار مثبت پیش بینی شده است.

پیش بینی تغییرات شاخص دلار در میان مدت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

 به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته یعنی نخستین هفته سال جدید میلادی، نوسان ارزش دلار در برابر یورو اندک بود. روز جمعه در پایان معاملات هفته، نسبت یورو به دلار به سطح 1.0527 رسید. ابتدای هفته تحلیلگران پیش بینی کرده بودند عملکرد دلار مثبت خواهد بود اما به دلایلی که در ادامه بیان می شود چنین نشد.

اما دلیل کاهش ارزش دلار در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه چه بود؟ در سه روز یاد شده با آنکه گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود شاهد افول ارزش دلار در برابر یورو بودیم. روز پنجشنبه با آنکه گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته پایانی سال قبل مثبت بود باز هم ارزش دلار کاهش یافت.

اصلاح ارزش دلار پس از دو ماه رشد سریع و اقدام بانک مرکزی چین در بالا بردن ارزش یوان در برابر دلار، دو عامل اصلی در کاهش ارزش دلار بودند.

طی دو ماه اخیر یعنی ماه های نوامبر و دسامبر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به سرعت رشد کرد و از 97 به 102.78 رسید. سه عامل این افزایش، پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خبرهای مثبت از شاخص های اقتصادی این کشور و اطمینان نسبی از افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی بود.

اما پس از هر رشد سریع، اصلاح رخ می دهد و این اصلاح در سه روز ابتدایی هفته قبل مشاهده شد. اما روز جمعه، گزارش مثبت وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار در ماه دسامبر سبب شد روند کاهش ارزش دلار معکوس شود.

در این گزارش به ثابت باقی ماندن نرخ بیکاری در سطح 4.7 درصد و ایجاد 156 هزار فرصت شغلی در ماه دسامبر اشاره شده بود. همچنین تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه های اکتبر و نوامبر به سمت بالا اصلاح شد. در گزارش وزارت کار همچنین به رشد سریع تر از انتظار سطح دستمزدها اشاره شده بود.

محتوای گزارش وزارت کار، احتمال افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی در سال جاری میلادی را بیشتر کرد و سبب رشد ارزش دلار شد.

این هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه گزارش های مهم از شاخص های اقتصادی آمریکا منتشر می شود. روز پنجشنبه گزارش وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در هفته قبل و شاخص بهای واردات و صادرات در ماه دسامبر منتشر خواهد شد و یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی سخنرانی خواهد کرد. روز جمعه نیز تغییرات خرده فروشی در ماه گذشته، شاخص بهای تولیدکننده و موجودی انبار شرکت ها اعلام می شود.

دیدگاه تحلیلگران درباره افق بازار ارز تغییر بزرگی نداشته است. آنها معتقدند مسیر متضاد بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک های مرکزی سبب رشد ارزش دلار خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

برچسب ها