عصر خودرو

در گفت‌وگو با معاون عملیات و نظارت فرابورس مطرح شد؛

بوک بیلدینگ از صفر تا ۱۰۰

عصر بازار- به گفته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس، در عرضه‌ اولیه به روش بوک بیلدینگ یا همان ثبت سفارش، امکان بازنگری داده شده ‌است و متقاضیان می‌توانند دامنه قیمت تعیین‌شده را اصلاح کنند.

بوک بیلدینگ از صفر تا ۱۰۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس با اشاره به مدل سفارش گیری در روش بوک بیلدینگ گفت: در این روش، ایستگاه کاری یا بروکر سهمیه وجود ندارد و سهمیه به اشخاص داده می شود، که می تواند اشخاص حقیقی و حقوقی باشند.

وی ادامه داد: در روش های پیشین، خرید گروهی در ایستگاه کاری یا استیشن ها انجام می شد، اما در روش بوک بیلدینگ خرید گروهی ممنوع است و امکان ورود سفارش گروهی وجود ندارد و همه کارگزاران و همه معامله گران برخط با کد سهام داری اشخاص می توانند سفارش بخرند و سهمیه بندی به ایستگاه و کارگزار اختصاص نمی یابد و سهمیه بندی به اشخاص تعلق می گیرد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ضمن بیان اینکه حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی را در عرضه اولیه پاکدیس 2 هزار سهم اعلام شده است، خاطرنشان کرد: در این عرضه حداکثر 2 هزار سهم به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد که قابل تقسیم به چند سهام کوچک تر با چند قیمت مختلف نیست؛ اما در عرضه های دیگری که به روش بوک بیلدینگ انجام خواهد شد قابلیت تقسیم سهام با تصمیم ناظر وجود خواهد داشت؛ اما در عرضه پاکدیس تنها قابلیت ثبت یک سفارش وجود دارد، یعنی هر خریدار مجاز به ورود یک سفارش خرید است.

وی ادامه داد: در روش های پیشینی همچون روش حراج، معامله گران می توانستند حداکثر از 10 کارگزار سفارش خرید داشته باشند، اما در این عرضه در روش بوک بیلدینگ به دلیل محدودیتی که قایل شده اند، هر خریدار صرفا یک سفارش خرید می تواند وارد کند؛ بدیهی است که او مختار است تصمیم بگیرد از کدام کارگزاری یا از طریق بر خط یا استیشن کارگزاری سفارش خود را وارد کند.

محسنی ضمن بیان اینکه در روش بوک بیلدینگ امکان اصلاح قیمت وجود دارد و معامله گران قادر به اصلاح قیمت خود در طی زمان عرضه هستند، گفت: معامله گران در دامنه قیمتی که در دوره ثبت سفارش اعلام می شود، می توانند سفارششان را وارد، حذف یا اصلاح کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که عدم اطلاع و آگاهی از قیمت دامنه از سوی معامله گران دیگر چه تاثیری بر اصلاح قیمت معامله گر دارد؟، تصریح کرد: یکی از مزایای روش بوک بیلدینگ کاهش هیجانات و افزایش وزنه ارزیابی سهام است؛ به این معنا فرد به عنوان خریدار باید بر اساس ارزیابی که خودش از سهام دارد نسبت به سفارش اقدام می کند و نه بر اساس هیجاناتی که ممکن است سایر خریداران به فرد القا کند.

این مقام مسوول در همین زمینه افزود: برای همین است که سفارش ها در یک اتاق تاریک دریافت می شود؛ در واقع یک دارک پول " "dark poolهست که سفارشات در آن دریافت می شود و هر کس بر اساس ارزش گذاری خودش از سهام سفارش خرید خود را وارد می کند، بدون توجه به اینکه سایر متقاضیان چگونه و به چه شکل در بازار عمل می کنند.

وی در خصوص اینکه چنانچه عرضه اولیه انجام نشود باید آنرا به زمان دیگری موکول کرد و کارگزاران موظف هستند در آن دوره زمانی تعیین شده نسبت به ورود سفارش ها اقدام کنند، گفت: ویژگی قابل تامل در روش بوک بیلدینگ این است که بر خلاف روش حراج و روشهای گذشته، تمامی سهام عرضه شده در عرضه اولیه باید معامله شود به همین سبب اگر حتی یک مقدار کمتر از این مقدار باشد عرضه انجام نمی شود.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس در خصوص ویژگی دیگر روش بوک بیلدینگ اظهار داشت: در روش بوک بیلدینگ یک شرط دیگری هم وجود دارد و آن این است که متعهد خرید بیش از 50 درصد سهام قابل عرضه را نمی تواند خریداری کند. به همین سبب در مواقعی ممکن است تقاضای بازار به میزانی باشد که عیلرغم اعمال تعهدِ متعهد خرید، باز هم همه سهام قابل عرضه معامله نشود؛ در این حالت اجازه یک دوره بازنگری در دامنه قیمت به متعهد عرضه داده می شود و عرضه در یک روز دیگر یا در همان جلسه در یک ساعت دیگر، مجددا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص تعدیل یا اصلاح دامنه قیمت توسط مدیر عرضه در روش بوک بیلدینگ گفت: هنگامی که عرضه انجام می شود و برای مثال متعهد خرید 50 درصد تعهدش را وارد سیستم کرده، اما بازار 50 درصد مابقی سهام عرضه شده را خریداری نکرده است، به عبارت دیگر متعهد همه تعهدش را اعمال کرده است، اما تقاضای 50 درصد مابقی توسط بازار و سایر معامله گران انجام نشده است در این صورت متعهد هم دیگر اجازه ندارد سهام باقی مانده را بخرد و عرضه انجام نمی شود و در این موقعیت، عرضه ناموفق است و نشان از این دارد که دامنه قیمت باید توسط مدیر عرضه  تعدیل بشود که حداکثر 10 درصد امکان دارد کف دامنه قیمت کاهش پیدا کند و مجددا سفارش گیری انجام شود و دامنه قیمت اصلاح می شود.

محسنی با اشاره به انواع عرضه در روش بوک بیلدینگ گفت: در این روش عرضه ها یا به قیمت سقف است یا عرضه به قیمت واحد و با سقف دامنه انجام می شود. همچنین ممکن است عرضه با قیمت واحد و با کف دامنه انجام شود و عرضه در دامنه با قیمت های متفاوت، شکل دیگری از بوک بیلدینگ است.

وی در خصوص عرضه سهام کوچک تصریح کرد: در عرضه سهم های کوچک، روش های غیر از روش بوک بیلدینگ پیشنهاد می شود. در روش بوک بیلدینگ نیز تمهیداتی دیده شده که برای سهام شرکت های کوچک، دامنه قیمت اعمال نشود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: یک گزارش قیمتی از سهام، در روش عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ منتشر می شود و فعالان بازار می توانند به آن گزارش ارزیابی سهام مراجعه کنند و اطلاعات آنرا افزون بر امیدنامه شرکت مد نظر قرار دهند.

یادآوری می شود؛ عرضه اولیه شرکت پاکدیس در حالی امروز به عنوان نخستین شرکت به روش ثبت سفارش (Book Building) در فرابورس صورت گرفت که محور فعالیت این شرکت 280 میلیارد ریالی، تهیه، تولید، کشت مواد اولیه صنایع غذایی، تاسیس کارخانه‌های مواد غذایی به خصوص استحصال انگور و توزیع و فروش آبمیوه‌، کنسرو و نوشابه‌های غیرالکلی است.

همچنین شرکت پاکدیس یازدهم آبان ماه سال 93 در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر پذیرش و نماد آن با عنوان "غدیس" بهمن ماه سال گذشته در بازار دوم درج شد.

برچسب ها