عصر خودرو

معاون ترکان مطرح کرد؛

توسعه تجارت الکترونیک با دنیا از طریق تالارهای مناطق آزاد بورس کالا

عصر بازار- براساس تصمیمات اتخاذ شده، تالارهای بورس در مناطق آزاد در تلاش هستند تا شکل فناورانه به خود بگیرند و به نوعی شاهد توسعه تجارت الکترونیک با کشورهای دیگر از این طریق باشیم.

توسعه تجارت الکترونیک با دنیا از طریق تالارهای مناطق آزاد بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد به راه اندازی تالارهای نمایندگی کارگزاران بورس کالا و همچنین انبارهای تحت کلید این بورس در برخی مناطق آزاد گفت: یکی از اهداف ایجاد بازار بورس در مناطق آزاد تسهیل در روند صادرات و واردات همچنین در راستای نزدیک شدن ارتباط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با یکدیگر است.

جعفر آهنگران با بیان اینکه در دوران تحریم ارتباط ایران با دیگر کشورها در سطح بین المللی دچار مشکل شد، گفت: در حال حاضر روابط ایران با اکثر کشورها تا حدودی بهبود یافته و همچنین انتظار ما از اجرایی شدن برجام تبدیل شدن مناطق آزاد به پل ارتباطی جهت صادرات و واردات است.

آهنگران با اشاره به اینکه برخی از کالاها در کشور به عنوان کالای خاص محسوب می شوند، گفت: برای مثال چای و برنج در منطقه آزاد انزلی به عنوان کالا خاص منطقه به حساب می آیند که مشتریان خارجی خود را در این منطقه داشته و خواهد داشت، درخصوص بسیاری از کالاهای دیگر مانند نفت و انرژی سیاست هایی در منطقه آزاد کیش اتخاذ شد که انتظار می رود تا با بهبود شرایط بین المللی وضعیت صادرات این کالاها در مناطق آزاد توسعه یابد.

توسعه ارتباط تجاری با سایر کشورها

وی گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده تالارهای بورس در مناطق آزاد در تلاش هستند تا شکل فناورانه به خود بگیرند و به نوعی تجارت الکترونیک در آنجا شکل بگیرد.

به گفته معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد، بورس کالا در صدد است تا به صورت آنلاین با دنیا ارتباط برقرار کند و اکنون در حال فراهم کردن شرایط و مقدمات لازم در مناطق آزاد جهت برقرار کردن ارتباط با دیگر کشورها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین رکن حاکم در مناطق آزاد، مستثنی بودن این مناطق از مقررات داخل کشور است که این امر باعث سهولت در ارتباط بین دو طرف به صورت حضوری و غیر حضوری می شود.

آهنگران به انجام مقدمات لازم برای انجام معاملات گواهی سپرده در تالار بورس کالا که در مناطق آزاد ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: با توجه به جدا بودن مناطق آزاد از قلمرو گمرک داخلی کشور، کالا به راحتی در آنجا تفکیک و دارنده سند کالا به عنوان صاحب کالا شناخته می‌شود، تشریفات چنین اقدامی در کشور بیشتر و پیچیده تر است اما کالای مورد نظر ضمن تفکیک در تالار بورس و ایجاد تغییرات در آن به افراد دیگر انتقال داده می شود که این اقدامات جزو وظایف مناطق آزاد و مناطق ویژه به حساب می آید.

وی با تاکید به عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا گفت: 2 نوع واردات در مناطق آزاد صورت می گیرد که اولین نوع آن مربوط به خرید مسافران به عنوان سوغاتی است که مبلغ آن برای مناطق آزاد درسال نزدیک به 300 یا 350 میلیون دلار بیشتر نیست و به عنوان منبع درآمدی برای مناطق آزاد تلقی می شود.

معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد اذعان کرد: نوع دیگر واردات، واردات تجاری است که با توجه به وجود مشکلات زیر ساختی موجود در مناطق آزاد، 15 درصد از سود کالاهای تجاری به عنوان تامین مالی برای ایجاد زیرساخت ها به مناطق آزاد تعلق گرفت.

تامین ارزان مواد اولیه از طریق بورس

به گفته آهنگران، بهترین راه برای تامین مواد اولیه وارداتی مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی، هدایت این محصولات به سمت بورس کالا و تالارهای بورسی فعال در مناطق آزاد هستند تا تولیدکنندگان به طور مستقیم و با قیمتی پایین تر امکان خرید مواد از بورس را داشته باشند.

آهنگران با بیان اینکه عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا مانع از نوسانات کاذب قیمت می شود، گفت: با توجه به اینکه بورس کالا باعث بهبود روند صادرات و واردات می شود بنابراین هر چه به سمت بورس حرکت کنیم به طور قطع با شفافیت قیمت و معاملات روبرو خواهیم شد.

برچسب ها