عصر خودرو

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و سوئیس خبر داد:

تسهیلات جدید سوئیس برای افزایش صادرات به ایران

عصر بازار- رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و سوئیس از تامین بیمه صادرکنندگان سوئیس از سوی دولت این کشور برای صادرات به ایران خبر داد و اعلام کرد: بانک‌های کوچک سوئیسی که معاملات دلاری نسبتا پایینی دارند ال سی را از طریق بانک‌های ایرانی که در اروپا هستند قبول می‌کنند.

تسهیلات جدید سوئیس برای افزایش صادرات به ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شریف نظام مافی گفت: کشور سوئیس به لحاظ تجاری و اقتصادی اهمیت زیادی دارد. بسیاری از بانک‌ها و بیمه‌های دنیا، شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های غلات دنیا در سوئیس مرکزیت دارند حتی اگر خودشان هم سوئیسی نباشند. 

وی ادامه داد: سطح معاملات اقتصادی ایران با سوئیس در زمان تحریم‌ها بسیار پایین آمده بود. با وجود اینکه سوئیس مستقیما ایران را تحریم نکرده بود اما نهایتا از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل تابعیت داشت. همچنین فشارهایی که دولت آمریکا روی بانک‌های سوئیسی می آورد تاثیرگذار بود.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و سوئیس تصریح کرد: اکنون اتفاقی که افتاده این است که دولت سوئیس بیمه صادرات را برای شرکت‌های سوئیسی به ایران باز گذاشته است، این نکته مهمی است که در زمان تحریم قطع شده بود که اکنون برقرار شده است. 

نظام مافی ادامه داد: پیش از این هر شرکت سوئیسی که می‌خواست به ایران صادرات انجام دهد باید با ریسک خودش صادرات می‌کرد اما در حال حاضر به دلیل اینکه دولت سوئیس صادرکنندگان را گارانتی می‌کند این ریسک پایین آمده است.

صادرات چندانی به سوئیس نداریم

وی همچنین درباره استفاده از ال سی در معاملات با سوئیس توضیح داد: بانک‌های کوچک سوئیسی که معاملات دلاری نسبتا پایینی دارند ال سی را از طریق بانک‌های ایرانی که در اروپا هستند قبول می‌کنند. این بانک‌ها به دلیل فشارهای خزنه‌ داری آمریکا نمی‌توانند ال سی را به شکل مستقیم برای ایران باز نمی‌کنند اما به هر حال مشکلی له لحاظ بازگشایی ال سی نداریم.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در بخش دیگری از صحبت‌های درباره وضعیت صادرات ایران به سوئیس گفت: در زمینه صادرات به سوئیس می‌توان گفت عملکرد مثبتی نداشتیم. نه به دلیل عدم حمایت دولت و یا فعال نبودن بخش خصوصی بلکه به دلیل اینکه محصولات ما کیفیت لازم را برای صادرات به سوئیس ندارد و همچنین سوئیس به لحاظ استانداردهای کیفی بسیار قوی است و ما باید برای صادرات به سوئیس با محصولات آلمانی و فرانسوی رقابت کنیم. به طور کلی به غیر از کالاهای سنتی اقلام زیادی برای صادرات به سوئیس نداریم.

واردات هویج از سوئیس!

نظام مافی اضافه کرد: از سوی دیگرمحصولات انرژی‌ما نیز به لحاظ جغرافیایی برای صادرات به سوئیس متصل نیست البته اگر روزی خط لوله‌ای ساخته شود می‌تواند مقصد مناسبی برای صادرات فراورده‌های انرژی ایران باشد.

وی همچنین در مورد وضعیت واردات ایران از سوئیس گفت: واردات از سوئیس بسیار خوب پیش می‌رود. شرکت‌های سوئیسی در زمینه‌های متفاوت از جمله دارو، غلات و یا کالاهای لوکس مثل لوکس ساعت به ایران صادرات دارند و یا حتی شاید کمی عجیب به نظر می‌رسد اما در بخش کشاورزی هویج هم از سوئیس وارد می‌شود.

برچسب ها