عصر خودرو

میزان صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اعلام شد

عصر بازار- نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به آمار گمرک اعلام کرد: طبق آمار گمرک در ۹ ماهه امسال ۳۱.۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که ۱۴ میلیارد دلار آن مربوط به حوزه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است.

میزان صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اسلامی در نشست خبری مسئولان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به وضعیت صادرات، اظهار کرد: نام اتحادیه و هدف آن بهتر شدن صادرات کشور است، اما قوانین و مقرراتی که بتواند صادرات را تصویب کند دیده نمی‌شود و به نظر من دولت باید تصویب صادرات را برای کل کشور مشخص و تعیین کند که آیا صادرات برای کشور خوب است یا خیر. اگر دولت به این نتیجه رسید که صادرات برای کشور خوب است باید تصمیماتی اتخاذ کند تا صادرات تسهیل شود و میزان آن افزایش پیدا کند تا بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر این‌که منظور از صادرات، صادرات نفتی و غیرنفتی است، گفت: باید سیاست‌ها طوری باشد که تولیدکننده ایرانی بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند. امیدوارم در سال جدید تغییرات بهتری را در این مورد ببینیم.

وی در ادامه در مورد میزان صادرات توضیح داد: طبق آمار گمرک در 9 ماهه سال جاری 31.5 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که 14 میلیارد دلار آن مربوط به حوزه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است که این میزان نسبت به سال قبل حدود 16 درصد رشد داشته است، اما صادرات پروپان مایع شده متانول و قیر نفت کاهش داشته است.

اسلامی افزود: به‌طور کلی به غیر از میعانات گازی حجم صادرات 9 ماهه 11 درصد رشد داشته است. البته صادرات از نظر تناژ افزایش داشته است، اما از نظر دلاری کاهش داشته است.

در ادامه تاجیک – عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی – با اشاره به برگزاری یازدهمین همایش این اتحادیه در هفته آینده، اظهار کرد: اهداف و راهکارهایی که دراین همایش مطرح خواهد شد در راستای تسهیل صادرات است. صادرات پیشران رونق اقتصادی بوده و رونق و پیشرفت در کشور را به همراه دارد.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه ششم توسعه در مجلس در حال بررسی است. از سوی دیگر یکی از اهداف مهم اصل 44 قانون اساسی کوچک کردن دولت مخصوصا در بخش اقتصادی بوده است، زیرا همه دنیا به این نتیجه رسیده است که دولت‌ها تاجرهای خوبی نیستند. امیدواریم این موضوع در برنامه ششم مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یکی از اهداف اتحادیه با تعداد اعضایی که از 300 کمپانی عبور کرده رونق دادن به صادرات است و از اهداف همایش هفته آینده راضی کردن بخش دولتی است زیرا در دولت موانع محافظه‌کارانه‌ای وجود دارد که دولت به بخش خصوصی اعتماد نمی‌کند مخصوصا در زمینه‌ پتروشیمی و نفت. در حالی که اگر تولید رونق داشته باشد و صادرات را افزایش دهیم سرمایه‌گذار هم برای سرمایه‌گذاری در کشور اطمینان پیدا می‌کند.

برچسب ها