عصر خودرو

معاون وزیر خبر داد

سفر هیئت عراقی به ایران برای مذاکره و از سرگیری صادرات برق

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه هیئت عراقی برای مذاکره در خصوص از سرگیری مجدد صادرات برق ایران به این کشور هفته آینده وارد تهران خواهند شد، گفت: صادرات برق ایران به عراق همچنان متوقف است، بنابراین برای از سرگیری مجدد صادرات برق به این کشور باید قرارداد جدیدی میان دو کشور مبادله شود.

سفر هیئت عراقی به ایران برای مذاکره و از سرگیری صادرات برق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات برق ایران به عراق همچنان متوقف است و آیا هیئت ایرانی توانست طرف عراقی را برای مبادله قرارداد جدید ترغیب کند، گفت: هیئت ایرانی که هفته گذشته برای مذاکره در خصوص نحوه صادرات برق ایران به عراق به این کشور سفر کرده بود به کشور بازگشته و توافق شده است که هفته آینده هیئت عراقی به ایران سفر کند تا در خصوص ادامه صادرات برق به این کشور قرارداد جدیدی میان دو کشور مبادله شود.

وی افزود: طبیعی است که پس از مبادله قرارداد جدید میان دو کشور، صادرات برق ایران برای سال 2017 مجدداً از سر گرفته خواهد شد، هر چند باید در خصوص نحوه پرداخت مطالبات نیز توافقاتی صورت بگیرد.

*مطالبات ایران از بابت فروش برق به عراق بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار

فلاحتیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میزان بدهی عراق به ایران از بابت خرید برق به چه میزان است، گفت: به هر حال، مطالبات یک امری طبیعی است و به همین منظور، طرف عراقی برنامه‌های خود را برای پرداخت مطالبات باید برنامه‌ریزی کند بنابراین در مذاکراتی که صورت خواهد گرفت، این بحث مطالبات نیز میان مقامات ایرانی و مقامات عراقی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر میزان مطالبات ایران از بابت فروش برق به عراق بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات که هفته آینده صورت خواهد گرفت، بحث افزایش قیمت برق صادراتی ایران به عراق نیز مطرح خواهد شد، گفت: قیمت صادرات برق به نوعی تابعی از نرخ هر بشکه نفت و یا گاز در بازارهای جهانی است، چرا که این دو کالا نهاده‌های اصلی تولید برق را تشکیل می‌دهند، پس طبیعی است که اگر تغییر محسوسی در قیمت نفت و گاز صورت نگرفته باشد نباید انتظار داشته باشیم که قیمت برق صادراتی ایران به عراق بالا برود.

فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال اینکه میزان صادرات برق ایران به عراق نیز افزایش یابد، گفت: صادرات برق ایران بسته به روزها و هفته‌ها متفاوت است، به طوری که میزان صادرات برق ایران از 700 مگاوات تا 1500 مگاوات متغیر است، بنابراین چون شبکه برق کشور عراق چندان مناسب نیست تصور نمی‌کنیم که میزان صادرات برق ایران به عراق افزایش یابد.

وی تأکید کرد: صادرات برق ایران در حال حاضر به عراق همچنان متوقف است و تا زمانی که هیئت عراقی به ایران نیامده و با طرف ایرانی مذاکره و به توافق نرسند، صادرات برق به این کشور متوقف می‌ماند.

بر اساس این گزارش، از 11 دی ماه جاری صادرات برق ایران به عراق به دلیل آنچه که اتمام زمان قرارداد قبلی عنوان شده است متوقف است و به گفته مقامات مسئول ایرانی باید قرارداد جدیدی تنظیم شود تا صادرات برق مجددا از سر گرفته شود. هر چند باید مطالبات برقی را هم به این موضوع اضافه کرد چرا که طرف عراقی در پرداخت های خود چندان به موقع عمل نمی کند.

برچسب ها