عصر خودرو

آخرین جزییات صادرات نفت به قاره سبز؛

۷ کشور اصلی خریدار طلای سیاه ایران در اروپا هستند

عصر بازار- صادرات نفت ایران به اروپا در دوران تحریم به ارسال روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه به ترکیه محدود شده بود، اما با دستاورد برجام و رفع تحریم ها، روندی صعودی یافت، به طوری که اکنون رکورد صادرات روزانه ۷۱۰ هزار بشکه نفت به قاره سبز ثبت شده است.

۷ کشور اصلی خریدار طلای سیاه ایران در اروپا هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در ماه نوامبر 2016 (آبان- آذر) روزانه به طور میانگین 710 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کرد که بیشترین سهم را کشورهای فرانسه، اسپانیا، یونان، ایتالیا، لهستان، رومانی و هلند داشتند.

در دوران تحریم های اقتصادی ناعادلانه علیه ایران، کشورهایی که نفت مشابه نفت ایران تولید می کردند، سهم ایران را در بازارهای جهانی اشغال کردند که از جمله آنها می توان به عربستان، عراق، نیجریه و روسیه اشاره کرد.

اما پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و رفع تحریم ها و آغاز بازگشت نفت ایران به بازار که حاصل تلاش شبانه روزی دولتمردان دولت یازدهم و مذاکرات مقتدرانه آنها با شش قدرت جهانی بود، نفت این کشورها فرصت بیشتری برای عرض اندام در مقابل نفت ایران نیافت و دارندگان آن مجبور به عقب نشینی و واگذاری سهم غصب کرده ایران، شدند. بدین ترتیب ایران توانست بخش عمده بازار نفت خود را در مناطق مختلف از جمله اروپا، بازپس بگیرد و میزان تولید و صادرات نفت خود را به دوران پیشاتحریم، نزدیک کند.

دستاوردهای پسابرجام ایران در حوزه افزایش صادرات نفت غیرقابل انکار است و رسانه های غربی نیز توان چشم پوشی از آن را ندارند.

نشریه پترولیوم آرگوس چاپ لندن در گزارشی نوشت، صادرات نفت خام ایران به اتحادیه اروپا و ترکیه پس از رفع تحریم ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته ، به طوری که این رقم در ماه نوامبر 2016 (آبان- آذر) به 710 هزار بشکه در روز رسیده است.

مجموع صادرات نفت ایران بر اساس آمار منابع ثانویه (غیررسمی) در ماه نوامبر 2016حدود 2 میلیون و 180 هزار بشکه در روز بوده است.

**افزایش صادرات به ایتالیا و ترکیه

خریداران اصلی نفت ایران در اروپا در دوره زمانی مورد اشاره به ترتیب کشورهای فرانسه، اسپانیا، یونان، ایتالیا، لهستان، رومانی و هلند هستند.

واردات نفت ایتالیا از ایران در ماه نوامبر افزایش یافت، اما در مقابل واردات نفت فرانسه کاهش یافت. واردات نفت ایتالیا از ایران با افزایش 160هزار بشکه در روز در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر به 230 هزار بشکه درروز رسید. پالایشگاه «انی» در ایتالیا

خریدار جدید نفت ایران بود که در ماه نوامبر 65 هزار بشکه در روز نفت خریداری کرد و درنظر دارد برای ماه دسامبر 2016(آذر-دی) نیز حدود 33 هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کند.

این پالایشگاه قراردادی یکساله با شرکت ملی نفت ایران برای خرید نفت در سال 2017 منعقد کرده است. پالایشگاه «ساراس» در ایتالیا نیز در ماه نوامبر روزانه بیش از 65 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

از سوی دیگر، صادرات نفت ایران به آسیا پاسفیک در ماه نوامبر کاهش یافت، اما در ماه دسامبر با توجه به آمارهای بارگیری منتشر شده با روندی افزایشی مواجه خواهد بود و ایران روزانه حداقل 330 هزار بشکه نفت به چین صادر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، صادرات بخشی از محموله های نفتی ایران به اروپا در ماه های اخیر در قالب قراردادهای بلند مدت و فروش مابقی به صورت تک محموله بوده است.

توتال (فرانسه)، شل (انگلیس-هلند)، سپسا (اسپانیا)، ساراس (ایتالیا)، هلنیک (یونان)، انی (ایتالیا) و لوتوس (لهستان) از جمله شرکت های اروپایی بوده اند که پس از اجرای برجام اقدام به خرید نفت از ایران کرده اند.

سیدمحسن قمصری مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت پیش از این گفته بود: اروپا مقصد حدود یک سوم نفت صادراتی ایران خواهد بود.

به گفته وی، اگر چه صادرات نفت به اروپا پس از رفع تحریم، آغاز شده، اما آسیا همچنان به عنوان بازار اصلی نفت باقی خواهد ماند.

برچسب ها