عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت:

جهش محدود ارزی تاثیر مهمی بر صادرات ندارد

عصر بازار- معاون کل سازمان توسعه تجارت معتقد است که باید در یک بازه زمانی کلی تشخیص داد که افزایش نرخ ارز تا چه میزان بر صادرات و واردات اثرگذار است، چراکه جهش محدود نرخ ارز که طی چند سال اخیر که به صورت دستوری پایین نگه داشته شده بود، چندان فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود.

جهش محدود ارزی تاثیر مهمی بر صادرات ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز و تاثیرات آن بر مقوله واردات و صادرات در کشور، اظهار کرد: در مجموع در رابطه با بحث نرخ ارز سازمان توسعه تجارت ایران از هرگونه شفاف‌سازی استقبال می‌کند به این دلیل که معتقدیم دوگانگی و چندگانگی در نرخ ارز می‌تواند ایجاد فساد کند و مدیریت کار را سخت می‌کند.

وی ادامه داد: همواره در این خصوص که آیا صادرات‌مان واقعی است یا خیر یا اینکه از ظرفیت‌های یارانه‌ای که به ارز تعلق مسائل مختلفی مطرح می شود، در نتیجه با یکنواخت شدن، یکسان سازی و نیز شفاف‌سازی نرخ ارز موافقیم، چرا که قطعا به بهبود اوضاع کمک خواهد کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه قیمت واقعی ارز زمانی مشخص می شود که تاثیر نرخ تورم بر همه عوامل تولید بر نرخ ارز نیز اثر بگذارد، اظهار کرد: اگر نرخ ارز را به صورت دستوری پایین نگه داریم عملا هزینه تمام شده کالا به دلیل تورم موجود افزایش می‌یابد و دیگر جذابیتی برای تبدیل آن به دلار و فروش آن وجود ندارد،  چرا که قیمت دلار به صورت دستوری پایین مانده است.

مودودی با بیان اینکه باید عوامل و متغیرهایی که بر بخش‌های مختلف تولید اثر می‌گذارند بر نرخ ارز نیز اثرگذار باشند، گفت: هر چه که تولید کشور وابسته به منابع داخل باشد قطعا نرخ واقعی ارز کمک خواهد کرد که صادرات خود را با ارزش افزوده بالاتر انجام دهیم و جذابیت صادرات‌مان نیز افزایش یابد. از سوی دیگر در مورد کالاهایی که وابستگی وارداتی دارند شرایط برعکس است، چرا که افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر بخش‌های مختلف واردات از جمله مواد اولیه می گذارد و قیمت تمام شده کالا در نهایت افزایش یافته و پس از آن برای صادرات با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: فکر می‌کنم قیمت نرخ ارز از منظرهای متفاوت قابل طرح است اما نکته‌ ضروری این است که اگر می‌خواهیم در شرایط یکسان جهانی رقابت کنیم باید پارامترهای خود را نیز با شرایط جهانی تطبیق دهیم در نتیجه نرخ ارز و نرخ بهره داخل را واقعی کنیم و در مورد فرآیندهای مختلف تولید، بهره‌وری و خدمات نیز به همین منوال اقدام کرده و شرایط را رقابتی کنیم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه کماکان ثبات در بازار نرخ ارز وجود ندارد و فعالان بخش صادرات و واردات کماکان به دلیل گمانه‌زنی‌های مختلف در این خصوص فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: کسانی که تولید کرده‌اند و کالاهای خود را در انبار نگه داشته‌اند از فرصت مطلوبی برخوردار هستند تا بتوانند صادرات خود را انجام دهند. اما برای افرادی که می‌خواهند به تازگی در فرآیند تولید ورود کنند شرایط فرق می‌کند و ابتدا باید مشخص شود که این افراد وابسته به واردات مواد اولیه یا تولید داخلی هستند.

مودودی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نرخ ارز کمک خواهد کرد تا وضعیت صادرات بهبود پیدا کند، عنوان کرد: در مجموع جهش محدود نرخ ارز که طی این سال‌ها به صورت دستوری پایین نگه داشته شده بود چندان فاکتور مهمی محسوب نمی‌شود. ما باید به صورت مجموع به مساله نگاه کنیم و نظام شکل گرفته را به صورت کلی مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم بر صادرات‌مان اثرگذار است یا خیر؟

برچسب ها