عصر خودرو

دکتر سعیدی خبر داد:

الزام صندوق ها به سرمایه گذاری حداقل ۵ درصدی در سهام

عصر بازار- صندوق‌های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۵ درصدی از ارزش کل دارایی‌ها در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام شدند.

الزام صندوق ها به سرمایه گذاری حداقل ۵ درصدی در سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اصلاح نمونۀ اساسنامه و امیدنامۀ صندوق‌های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" توسط اداره امور نهادهای مالی، از این پس صندوق‌های سرمایه گذاری مزبور ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل 5 و حداکثر 20درصدی از ارزش کل دارایی‌های صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس" شدند.

دکتر علی سعیدی افزود: ادامه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آن‌ها منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به صندوق‌ سرمایه‌گذاری"در اوراق بهادار با درآمد ثابت" یا صندوق‌های "مختلط" یا "سهام" خواهد بود.

بر همین اساس از تاریخ این مصوبه مجوز تاسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" صادر نخواهد شد و تبدیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود به ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" امکان‌پذیر نیست.

در این راستا هیأت مدیره سازمان بورس به منظور ایجاد نقدشوندگی بیشتر و رونق در بازار سهام این موارد  را به تصویب رسانده است. ضمناً بررسی درخواست تمدید و افزایش سقف صندوق های سرمایه گذاری، اکیداً در صورت رعایت نصاب های سرمایه گذاری مصوب سازمان خواهد بود.

به گفته سعیدی، همچنین به آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" که اقدام به تغییر نوع صندوق به ساختار "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" کرده اند، فرصت سه ماهه‌ای جهت اصلاح ترکیب دارایی‌ها مطابق امیدنامه اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه، تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار امکان بهره برداری بیشتر بازار سرمایه از منابع جمع آوری شده نزد مدیران سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است، افزود: مدیران سرمایه گذاری باید در زمان تدوین راهبرد تخصیص دارایی، امکان سرمایه گذاری در بازار سهام و همینطور بازار اوراق با درآمد ثابت را داشته باشند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در بسیاری از مواقع، وجود بازار بدهی تعدیل کننده ریسک برای مدیران دارایی است نه هدف اصلی. ضمناً صندوق های سرمایه گذاری برای سپرده گذاری در بانک ها ایجاد نشده اند، چرا که مراجعین به این صندوق ها، خود می توانند سپرده گذاری کنند و حضور مدیر سرمایه گذاری در صورت سپرده گذاری درصد بالا در نظام بانکی، در این بین ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند.

سعیدی افزود: در طول دوره اخیر حداکثر میزان سپرده صندوق ها به 60 درصد کاهش یافت و در آینده نزدیک نیز این نصاب به 50 درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت دارایی زمانی معنا پیدا می کند که تحلیل مدیر برای سرمایه گذاران ارزش افزوده ایجاد کند. بدیهی است حضور پررنگ تر مدیران دارایی و صندوق های سرمایه گذاری در بازار سهام به معنای اجرای فعالیت اصلی این صندوق ها است و امید می رود این مهم هر چه زودتر محقق شود.

برچسب ها