عصر خودرو

دلار زیر سطح ۳۹۵۰ تومان قرار گرفت

زیگزاگ قیمتی در بازار ارز

عصر بازار- در اولین روز هفته، دامنه تغییرات قیمت دلار محدود، ولی دفعات نوسان زیاد بود. روز شنبه بهای دلار چندین بار در دامنه ۳ هزار و ۹۲۰ تا ۳ هزار و ۹۵۵ تومان بالا و پایین شد. به‌عنوان مثال، دلار در ابتدای روز از سقف ۳ هزار و ۹۵۵ تومان به زیر کشیده شد و تا ابتدای محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان پایین رفت. پس از این، قیمت دلار از کف یاد شده بالا آمد و به سقف ابتدای روز نزدیک شد.

زیگزاگ قیمتی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این روند در طول روز در بازه‌های کوچک تری تکرار شد تا دلار قله و دره‌های قیمتی نسبتا زیادی را تجربه کند. در نهایت در چنین روزی، دلار با قیمت 3 هزار و 948 تومان به کار خود پایان داد که تنها 2 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، عرضه مناسب در بازار موجب می‌شد که دلالان با جسارت زیادی در نزدیک سقف قیمت وارد بازار نشوند. این در حالی بود که بالا بودن نسبی نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را افزایشی می‌کرد و موجب می‌شد که در بازار از کف 3 هزار و 920 تومان به خوبی حمایت شود. در روزی که دلار نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه تغییر خاصی را تجربه نکرد، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 10 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 182 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، برخی از معامله‌گران سکه تحت‌تاثیر روند افزایش بهای اونس در اولین هفته سال جدید میلادی ترجیح دادند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. در ساعات انتهایی روز نرخ‌های بالاتری نیز ثبت شد.

رعایت سقف و کف

در ابتدای اولین روز هفته، تعدادی از معامله‌گران ارزی قیمت فروش دلار خود را 3هزار و 960 تومان اعلام کردند؛ با این حال هیچ فردی حاضر نشد که با این قیمت اقدام به خرید کند و در نهایت این ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 955 تومان آغاز کرد. پس از این در نیم ساعت ابتدایی روز، قیمت دلار با شدت زیادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا محدوده 3 هزار و 920 تومان پایین رفت. حتی در معاملات فردایی، شاخص ارزی اعداد پایین‌تری را نیز تجربه کرد. با این وجود، دلار با سرعتی بیش از میزانی که در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، به مسیر افزایشی بازگشت و حدود ساعت 12:30 ظهر، تقریبا در سطح قیمت ابتدای روز قرار گرفت. پس از تجربه این قله و دره قیمت، دلار در ساعات باقی مانده روز نیز چند نوسان رفت و برگشتی را تجربه کرد. با این حال، بهای این ارز هیچ‌گاه از دامنه روزانه 3 هزار و 920 تا 3 هزار و 955 تومان خارج نشد، به‌عبارت دیگر می‌توان گفت بهای دلار در بازه قیمت یاد شده دچار زیگزاگ قیمتی شد.

در این میان، یکی از نکات مهمی که در بازار روز شنبه جلب توجه می‌کرد، رعایت سقف و کف قیمت از سوی دلالان بود. به گفته فعالان، دلالان در بازه 3 هزار و 920 تا 3 هزار و 955 تومان حضور فعالی داشتند ولی زمانی که قیمت به سقف و کف نزدیک می‌شد، تحرکات خود را کاهش می‌دادند. این در حالی بود که کشش ذهنی عده‌ای از دلالان بازار همچنان به‌سوی قیمت‌های بالاتر است. بالا بودن ارزش نرخ حواله درهم و انتظاراتی که پیرامون ترامپ در میان برخی معامله‌گران بازار وجود دارد، از عواملی است که آنها را به رشد قیمت امیدوار می‌کند. این انتظارات در حالی وجود داشت که روز شنبه نرخ حواله درهم از مرز هزار و 100 تومان پایین رفت.

برچسب ها