عصر خودرو

رویترز اعلام کرد

اختلاف بر سر کاهش تدریجی یا یکباره نفت بین تولید کنندگان

عصر بازار- قرار است کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان شامل اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها مجموع تولید نفت خود را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند اما اختلاف بر سر کاهش تدریجی یا یکباره نفت بین تولید کنندگان بالا گرفته است.

اختلاف بر سر کاهش تدریجی یا یکباره نفت بین تولید کنندگان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در روز 30 نوامبر کشورهای عضو اوپک توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را از ابتدای سال 2017 ، 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

در روز 10 دسامبر نیز کشورهای نفتی غیر عضو اوپک نیز به توافق اوپکی‌ها پیوسته و متعهد شدند تا 600 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند. اما در حالی که عربستان سعودی و هم پیمانان این کشور در حاشیه خلیج فارس قصد دارند کاهش تولید نفت خود را به یکباره و از روزهای اولیه سال 2017 اجرایی کنند دیگر اعضای اوپک و همچنین کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک در حال برنامه‌ریزی برای کاهش تدریجی و مرحله‌ای تولید نفت خود هستند.

اجرای این دو توافق از ابتدای سال 2017 آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تاثیر ان در 3 ماهه دوم سال 2017 بر بازار نفت نمایان شود.

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته این کاهش عرضه در ابتدای تابستان آینده با اجرایی شدن کامل توافق از سوی کشورهای نفتی در کنار افزایش فعالیت پالایشگاه‌ها در آمریکا و همچنین افزایش استفاده از نفت در عربستان وعراق تاثیر حداکثری خود را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر تداوم افزایش مصرف نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین کشورهای غیرعضو این سازمان در 6 ماهه نخست سال جاری می‌تواند تاثیر اجرای توافق کاهش نفت را بیشتر کند.

درحالی که این دو توافق قرار است از ابتدای سال 2017 به مدت 6 ماه برگزار شود اوپکی‌ها و کشورهای نفتی غیر عضو اوپک همچنین گزینه احتمال تمدید آن به مدت 6 ماه دیگر را نیز در صورت نیاز تصویب کردند.

در صورتی که این تمدید اتفاق بیفتد شاهد از بین رفتن مازاد عرضه نفت موجود در بازار جهانی با سرعت بیشتر خواهیم بود.

برچسب ها