عصر خودرو

رویترز:

ایران بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت ذخیره شده‌اش را فروخت

عصر بازار- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع صنعتی و دیگر منابع اعلام کرد: ایران به لطف برنامه کاهش تولید اوپک که این کشور از اجرای آن مستثنی شده است، بیش از ۱۳ میلیون بشکه از نفت‌هایی را که مدت‌ها در تانکرها روی دریا انبار کرده بود، فروخت.

ایران بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت ذخیره شده‌اش را فروخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، رویترز نوشت: در سه ماه گذشته، تهران تقریبا نصف نفتی را که در انبارهای شناور ذخیره کرده بود، فروخته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از پایگاه داده‌پردازی تامسون رویترز از جابه جایی محموله‌های نفتی، مقدار نفت ذخیره‌سازی شده ایران در انبارهای شناور از 29.6 میلیون بشکه در آغاز ماه اکتبر (10 مهر) هم‌اکنون به 16.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. بنا به این گزارش، سطح نفت ذخیره‌سازی شده ایران در انبارهای شناور خود در ابتدای سال 2016 معادل 29.7 میلیون بشکه بوده است.

رویترز افزود: همچنین بنا به اعلام 2 منبعی که جابجایی نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، هم‌اکنون نفت فروخته نشده ایران در 12 تا 14 تانکر ذخیره‌سازی می‌شود که این تعداد به جز حدود 60 کشتی ناوگان حمل و نقل نفت این کشور است. تعداد تانکرهایی که ایران در تابستان گذشته به ذخیره‌سازی نفت اختصاص داده بود حدود 30 فروند بود.

رویترز افزود، همچنین بر اساس اطلاعات دریافتی از منابعی که جابجا شدن نفت‌کش‌ها را رصد می‌کنند، مقصد نفت‌های فروخته شده ایران در ماه‌های اخیر، کشورهای آسیایی از جمله چین، هند، کره جنوبی و کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه بوده است.

رویترز اعلام کرد: ایران همچنین تلاش دارد با استفاده از فرصت به دست آمده، به بازارهای نفت اروپا از جمله کشورهای واقع در مرکز و شرق این قاره نفوذ کند.

به نوشته خبرگزاری یادشده، رویترز نتوانسته است در این زمینه با شرکت‌های ملی نفت و نفتکش ایران مصاحبه کند.

به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر (10 آذر) خود در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند. ایران تا رسیدن سطح تولیدش به سطح پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد.

براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از ابتدای سال 2017 میلادی (‌12 دی) به مدت 6 ماه اجرا می‌شود.

اوپک همچنین موفق شد در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی است.

برچسب ها