عصر خودرو

آخرین تحولات بازار نفت در دومین هفته ژانویه

عصر بازار- بازار نفت در هفته گذشته روندی صعودی را طی کرد، اما در پایان هفته این افزایش کنترل شد.

آخرین تحولات بازار نفت در دومین هفته ژانویه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، قیمت نفت در نخستین هفته کاری در سال 2017 رکوردشکنی کرد و در اولین روز کاری بازارهای جهانی به بیشترین رقم در ١٨ ماه اخیر رسید. شاخص نفت «برنت دریال شمال» در روز سه‌شنبه، سوم ژانویه به ٥٨ دلار و ١٦ سنت و شاخص «وست‌تگزاس اینترمدیت» آمریکا به 55 دلار رسید که این ارقام از جولای 2015 بی‌سابقه است. اگرچه در پایان هفته قیمت‌ها با کاهش یک‌دلاری مواجه شدند، اما به نظر می‌رسد با اعلام کاهش تولید برخی تولیدکنندگان در چند روز گذشته، روزهای خوش بازار نفت در انتظار آنها باشد.

سه شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه، ششم ژانویه، ٥٧ دلار و 10 سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، هفت سنت افزایش نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٥٣ دلار و ٩٢ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، پنج سنت افت نشان می‌دهد.  همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در روز چهارشنبه، چهارم ژانویه به ٥٢ دلار و ٧١ سنت رسید که نسبت به قیمت این شاخص در پایان سال 2016، حدود ٤٦ سنت افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌های بازاری

یکی از مسئولان بانک مرکزی اروپا اعلام کرد قیمت نفت می‎تواند در سطوح بالا تثبیت شود و این امر سیاست‎های پولی در این قاره را انقباضی‌تر خواهد کرد. «ینس ویدمان»، عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا، معتقد است قیمت نفت می‎تواند در سال جاری میلادی در سطوح بالا تثبیت شود که این امر موجب افزایش تورم در اتحادیه اروپا و درنتیجه سبب انقباضی‎ترشدن سیاست‎های بانک مرکزی اروپا می‎شود.  همچنین «مؤسسه وودمکنزی» در گزارشی اعلام کرد در صورتی که قیمت نفت در سال 2017 میلادی به سطح ٥٥ دلار در هر بشکه برسد، نخستین جهش در این صنعت پس از یک دوره دوساله اتفاق خواهد افتاد. این مؤسسه با ابراز خوش‌بینی به توافق تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید، قیمت ٥٥ دلاری نفت را موجب افزایش سرمایه‌گذاری و رونق در این صنعت عنوان کرد.

کاهش تولید اوپک در ماه دسامبر

با شروع سال نو میلادی و در آستانه اجرائی‌شدن توافق اوپک، میزان تولید نفت اوپک در ماه دسامبر با وجود افزایش تولید عراق و لیبی، 200 هزاربشکه کاهش یافته است.  مجموع تولید نفت اعضای این سازمان در ماه پایانی سال 2016 میلادی به ٣٤‌میلیون و 180 هزار بشکه رسید که در مقایسه با ماه نوامبر، افت 200 هزار بشکه‌ای نشان می‌دهد. دلیل اصلی این کاهش تولید، حمله به صنایع نفتی نیجریه و کاهش صادرات نفت عربستان است. با توجه به اجرائی‌شدن توافق کاهش تولید نفت، تولید این سازمان در ماه ژانویه باید یک‌میلیون و 200 هزار بشکه کاهش یابد. این در حالی است که نشست کمیته اوپک برای نظارت بر اجرای توافق در نیمه نخست ژانویه برگزار خواهد شد.

حضور ژاپنی‌ها در آزادگان جنوبی پس از ٧ سال

یکی از مسئولان ارشد صنعت نفت ایران اعلام کرد شرکت اینپکس ژاپن (INPEX) پس از پایان مطالعات بررسی میدان آزادگان جنوبی، برای حضور در مزایده توسعه این میدان نیز اعلام آمادگی کرده است. به گزارش خبرگزاری کیودو به نقل از شانا، این شرکت ژاپنی برای مشارکت در توسعه میدان آزادگان جنوبی، از ماه ژوئن سال 2016 میلادی گفت‎و‎گوهایی فشرده با شرکت ملی نفت ایران داشته است. بنا بر این گزارش، بخشی از سهام این شرکت متعلق به دولت ژاپن است و پیش از این نیز در پروژه توسعه میدان آزادگان جنوبی مشارکت داشت، اما به دلیل تشدید تحریم‎ها در سال 2010 میلادی همکاری خود را با ایران متوقف کرد.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به ششم ژانویه 2017، سه دلار و ٤١ سنت به ازای هر‌میلیون بی.تی.یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ٢٩ سنت کاهش نشان می‌دهد.

قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران

طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، ترکمنستان در اقدامی ناگهانی، صادرات گاز به ایران را از آغاز سال نو میلادی به دلیل وجود بدهی یک‌میلیارد و800 میلیون‌دلاری قطع کرد. این در حالی است که مقامات ایرانی میزان این بدهی را نصف مبلغ ذکرشده اعلام کرده‌اند. بنا بر پیش از این نیز ترکمنستان در زمستان سال 2008 میلادی صادرات گاز را به ایران متوقف کرده بود، اما مسئولان دولت ترکمنستان دلیل حادثه را چالش‌های فنی عنوان کرده بودند.

برچسب ها