عصر خودرو

ذخایر ارزی چین ۴۱ میلیارد دلار آب رفت

عصر بازار- حجم ذخایر ارزی چین در ماه دسامبر برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین ترین رقم از اوایل سال ۲۰۱۱ رسید.

ذخایر ارزی چین ۴۱ میلیارد دلار آب رفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که در آستانه روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا، مقامات چینی حمایت از یوان را تشدید کرده اند، حجم ذخایر ارزی چین در ماه دسامبر برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین ترین رقم از اوایل سال 2011 رسید، اما همچنان بالاتر از رقم تعیین کننده 3 تریلیون دلار باقی ماند.

بر اساس گزارش های بانکی مرکزی چین، میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه گذشته میلادی اندکی کمتر از حد انتظار یعنی به میزان 41 میلیارد دلار کاهش یافت و به 3.011 تریلیون دلار رسید. ذخایر ارزی چین در ماه نوامبر نیز 69.06 میلیارد دلار افت کرده بود.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند ذخایر ارزی چین در ماه دسامبر 51 میلیارد دلار کاهش یابد و به 3.001 تریلیون دلار برسد.

حجم ذخایر ارزی چین در سال 2016 میلادی حدود 320 میلیارد دلار کاهش یافت. حجم این ذخایر در سال 2015 به میزان 513 میلیارد دلار کاهش یافته بود.

نگرانی ها در مورد سرعت کاهش ذخایر ارزی چین افزایش یافته و برخی تحلیلگران برآرود می کنند که این کشور بر اساس معیارهای کفایت سرمایه صندوق بین المللی پول، به حفظ حداقل 2.6 تا 2.8 تریلیون دلار از ذخایر ارزی خود نیاز دارد.

ارزش یوان چین در سال 2016 میلادی در برابر دلار آمریکا 6.6 درصد کاهش یافت که بیشترین افت یک ساله ارزش یوان از سال 1994 تاکنون بوده و به رغم تلاش های مقامات چینی برای کاستن از سرعت این تنزل، انتظار می رود ارزش پول ملی چین امسال نیز کاهش یابد.

آنچه موجب تشدید افت ارزش پول ملی چین شده، وعده دونالد ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی اش بوده است. ترامپ گفته در روز نخست ریاست جمهوری اش، چین را به عنوان کشور دستکاری کننده ارزش ارز معرفی خواهد کرد. رئیس جمهور منتخب آمریکا همچنین تهدید کرده که تعرفه های بالایی بر کالاهای وارداتی چین به آمریکا وضع خواهد کرد.

مقامات چینی در هفته های اخیر تلاش های خود برای تقویت یوان و جلوگیری از خروج سرمایه از این کشور را افزایش داده اند.

برچسب ها