عصر خودرو

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس :

۳۸ هزار میلیارد تومان استفاده از ابزارهای مالی بورس

عصر بازار- از اسفند ۸۹ تا کنون دولت و بخش خصوصی و بسیاری از شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس رقمی حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان توسط ابزارهای بازار سرمایه تأمین مالی کردند.

۳۸ هزار میلیارد تومان استفاده از ابزارهای مالی بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: ابزارهای متعدد مالی در چند سال اخیر برای بازار بورس طراحی شده است البته خیلی طبیعی است که هر چقدر متغیرهای کلان اقتصادی بهبود پیدا کند استقبال مردم هم برای استفاده از این ابزارها بیشتر می شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد: امروز مدیران صندوق های سرمایه گذاری در مجموع 112 هزار میلیارد تومان نقدینگی را مدیریت می کنند اما برای اینکه بتوانند موفق تر از این عمل کنند انجام برخی پیش نیازها ضروری است.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس در ادامه اظهار داشت: این تصمیمات در کنار تصمیمات کلان اقتصادی که می تواند در وضعیت شرکت ها اثر بگذارد از حیث معلوم بودن و نداشتن نوسانات شدید، می تواند ایجاد اعتماد کند.

سعیدی با اشاره به قیمت گذاری بخش قابل توجهی از مواد اولیه و محصولات شرکت های بورسی از طریق برخی نهادهای دولت، گفت: این تعیین قیمت ها می تواند در راستای منافع سرمایه گذاران بورس یا در راستای ضرر آنها باشد. به عنوان مثال تعیین نرخ سود اثر مستقیم بر منافع سهامداران دارد به عنوان نمونه وقتی یک بانک زیان ده بخواهد به عقد مشارکت های سپرده گذاران خود پایبند بماند عملاً این زیان از جیب سهامداران پرداخت می شود که این موضوع رسماً منجر به تضعیف وضعیت معاملاتی این گروه در بورس می شود.

وی ادامه داد: در سایر گروه ها مثل سنگ آهن، پتروپالایشی ها و... نیز چنانچه تصمیمات به سمت و سویی برود که حد نوسانات اعتماد سرمایه گذاران را برای برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت برهم زند ابزارها با هر گستره تنوعی کارا نخواهند بود.

سعیدی در بخش پایانی گفتگو با اشاره به طراحی صندوق های پروژه اظهار داشت: این صندوق ها با هدف کمک به بخش خصوصی طراحی شدند چون دیگر دولت نمی توانست از محل بودجه های عمرانی در این دست پروژه ها ورود کند، بنابراین بورس در گام اول برای صنعت پتروشیمی این صندوق ها را تعریف کرد که درخواست های متعددی هم از سوی پتروشیمی ها به سازمان ارائه شد اما در همین زمان این صنعت با مشکل نرخ خوراک دست به گریبان شد و عملاً اجازه نداد هیچ استفاده ای از این ابزار شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق در مورد سنگ آهنی ها در دورانی که با مشکل بهره مالکانه مواجه شده بودند، نیز اتفاق افتاد، گفت: استفاده از ابزارها فقط با همراهی و هم راستا بودن سایر بخش ها و ارکان اقتصادی می تواند به عمق بخشی بازار سرمایه کمک کند.

برچسب ها