عصر خودرو

سردرگمی بازار از نبود آمارهای دقیق درباره کاهش تولید اوپک

عصر بازار- وعده کاهش تولید از سوی اوپک و دیگر تولید کنندگان موجب رشد قابل توجه قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ شد. اکنون تجار شواهد و قرائن ملموسی می خواهند که اثبات کننده پایبندی تولید کنندگان به این وعده ها باشد. اما این کار آسانی نیست.

سردرگمی بازار از نبود آمارهای دقیق درباره کاهش تولید اوپک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، چالش اصلی  این است که چگونه باید تصویری منسجم از مراحل مختلف اجرای توافق اوپک و اینکه هر کشور چه مقدار نفت تولید می کند، چه مقداری نفت به بازارها حمل و چه میزان ذخیره سازی می شود، ترسیم شود.

بر خلاف آمریکا، که در آن میزان تولید نفت به صورت هفتگی منتشر می شود، ماه ها طول می کشد تا اعضای اوپک میزان تولید خود را اعلام کنند. به علاوه، آمارهای منتشر شده از سوی اعضای اوپک اغلب در تناقض با آمارهایی است که از سوی ناظران مستقل منتشر می شود. ضمن اینکه اعضای اوپک به فریبکاری و دور زدن چنین توافقاتی شهرت دارند. با توجه به اینکه افزایش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا موجب تضعیف قیمت ها می شود، می توان انتظار داشت که انتشار هر خبر جدیدی از روند اجرای توافق اوپک موجب نوسان قیمت ها در بازار شود.

میشائیل کوهن، رئیس تحقیقات کالاهای انرژی موسسه بارکلیز در نیویورک در این باره گفت: «بازار بیشتر از گذشته از آمارها و خبرهای منتشر شده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت... عدم وجود آمارهای قابل اتکا مشکل اصلی در پیگیری کاهش تولید های وعده داده شده است.»

قیمت نفت برنت از روز 29 نوامبر، یعنی روز قبل از انعقاد توافق اوپک تاکنون 23 درصد افزایش یافته است. افزایش بیشتر قیمت نفت در آینده بستگی به عواملی نظیر آمارهای موسسات مختلف در زمینه بالادستی نفت، بخش میان دستی، (تغییرات در میزان صادرات نفت کشورها) و میزان ذخایر نفتی کشورهای مختلف بستگی خواهد داشت.

برچسب ها