عصر خودرو

نگاهی به مهمترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته اظهارنظرهایی از سوی مسوولان حوزه های مختلف پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن ها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مهمترین این رویدادها به شرح زیر می باشند:

تنظیم بازار محصولات کشاورزی با ابزارهای مالی

نمایندگان مجلس هفته گذشته در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور در خصوص مهار التهابات قیمتی در بازار محصولات کشاورزی، استفاده از ابزارهای مالی بورس کالای ایران را پیشنهاد دادند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ماده 42 لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور و راهکار مجلس برای کاهش التهابات بازار کشاورزی با استفاده از ابزارهای مالی گفت: یکی از مشکلاتی که در کنترل بازار محصولات کشاورزی وجود دارد، توان مالی پایین دولت برای اثرگذاری در بازار و مهار التهابات است در این راستا ماده ای در خصوص استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه به منظور کاهش التهابات بازار کالاهای اساسی کشاورزی و همچنین پوشش منابع مالی دولت پیشنهاد شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ماده پیشنهاد شده گفت: براساس این ماده بنابر تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، امکان اخذ موقعیت مناسب خرید و فروش اقلام کشاورزی در قالب قرارداهای سلف ، آتی، پیمان آتی و اختیار معامله ایجاد خواهد شد.

فرصتی بزرگ برای شرکت های صادراتی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین همایش انجمن مالی اسلامی، رینگ های صادراتی بورس های کالایی را فرصتی بزرگ برای شرکت های صادراتی عنوان کرد و گفت: بورس های کالا و انرژی می توانند به صادرات هدفمند محصولات ایرانی کمک شایانی کنند.

شاپور محمدی به مکانیزم های شفاف بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: وقتی بازار شفاف و صحیحی به نام بورس کالا وجود دارد باید تمام قد از آن دفاع کرد و با چند اشکال کوچک نباید مکانیزم شفاف، درست و قوی آن را زیر سوال برد.

محمدی افزود: معافیت های مالیاتی که در بورس کالا و بورس انرژی وجود دارد، بسیار فراتر از رقم کارمزدها بوده است، اما متاسفانه برخی از مباحث غیرکارشناسی در این خصوص مطرح می شود که صحیح نیست بلکه باید علامت های درستی به سیاست گذاران اقتصادی کشور داده شود.

وی اضافه کرد: زمانی که گفته می شود در بورس کالا و انرژی شفافیت وجود دارد و این شفافیت صرفا برای خریدار و فروشنده نیست، بلکه برای کل اقتصاد کشور است که این موضوع بسیار مهمی بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

راه اندازی بازار آتی، پس از یکسان سازی نرخ ارز

رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته از راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از یکسان سازی نرخ ارز خبر داد.

ولی الله سیف گفت: بورس ارز هم یکی از ابزارهایی است که می‌تواند بازار ارز در کشور را توسعه دهد که بعد از یکسان سازی نرخ ارز صورت می‌گیرد، ویژگی مثبت آن این است که می‌تواند ابزارهایی را در بازار ارائه دهد که ریسک بازار را به حداقل می‌رساند، به این ترتیب تولید کنندگان و تجار می‌توانند در فضای باثباتی به تجارت بپردازند.

وی افزود: نظام تأمین مالی در کشورمان باید سامان‌دهی شود، نزدیک 90 درصد از نیازهای مالی را بانک‌ها تأمین می‌کنند در حالی که در سایر کشورها بازار سرمایه این نیازهای مالی را جبران می‌کند.

پسته خندان در اتاق انتظار

مدیرعامل بورس‌کالای ایران از تاسیس تالار مبادلات پسته خبر داد و گفت: بازار معاملات پسته حداکثر تا دهه مبارک فجر در شهر کرمان گشایش می‌یابد.

حامد سلطانی نژاد  تأکید کرد: با عرضه پسته در بورس‌کالا و انتشار اوراق مالی در بازار این محصول، ایران بار دیگر می‌تواند کنترل بازار جهانی پسته را در اختیار بگیرد. ایران سال‌ها نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در سطح جهان بود اما مدتی است که پسته ایران به رتبه دوم جهان تنزل کرده است.

به‌گفته سلطانی‌نژاد، بورس‌کالادر گام نخست قصد دارد با تاسیس تالار معاملات پسته در کرمان، بازار داخلی این محصول را سروسامان دهد و در گام بعدی با استفاده از بازوهای تکنیکی و استقرار و توسعه ابزارهای نوین مالی در رینگ صادراتی پسته، نقش ایران ‌را در بازارهای جهانی این محصول پررنگ‌تر کند.

کالاهای متروکه در پله آخر عرضه در بورس

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی از عرضه کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی قابل فروش در بورس کالای ایران خبر داد و در رابطه با زمان اجرای این طرح گفت: در حال حاضر آمادگی کامل برای عرضه کالاهای منتخب ما در بورس کالا وجود دارد و به زودی شاهد عملیاتی شدن نخستین عرضه های سازمان اموال تملیکی در بورس کالا خواهیم بود

امین دلیری اظهار داشت: برای حضور در بورس کالای ایران، باید کالاهای عرضه شده دارای شرایط و استاندارد قابل قبولی باشند، به این ترتیب هر کالایی را نمی توان روی تابلوی معاملات بورس کالا برد.

وی به مزایای ورود کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی به بورس کالا اشاره کرد و گفت: با این اتفاق معاملات کالاهای سازمان اموال تملیکی برای همگان شفاف تر خواهد شد، در واقع یکی از وظایف بورس کالای ایران ایجاد شفافیت قیمت به‌صورت عادلانه و ایجاد فضای رقابتی در بازار کالاهاست که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا انجام شود.

آموزش های بورسی به فعالان صنعت سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان هفته گذشته به نهایی شدن عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برای صادرات سیمان تمام اقدامات و جمع بندی های لازم صورت گرفته است و تنها منتظر تشکیل جلسه با سازمان توسعه تجارت هستیم.

عبدالرضا شیخان افزود: با پیگیری های صورت گرفته طی مدت اخیر، مقرر شد بعد از جلسه با این سازمان، زمان ورود سیمان به بورس کالا مشخص شود.

وی گفت: آموزش خریداران در رینگ صادراتی بسیار مهم است و باید تمامی فعالان حوزه سیمان با نحوه‌ی معاملات  و فواید انجام معاملات در بورس کالا آشنا شوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که هدفمان از عرضه سیمان در بورس کالا، صادرات است ما موظف هستیم تا بدون هیچ نقصی وارد این بازار شویم، بر همین اساس ما از مسولان بورس کالا در خواست کرده ایم تا در این زمینه شرایط آموزشی لازم را برای صنعت سیمان فراهم کنند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که مزیت های بورس کالا برای صنعت سیمان چیست؟ گفت: یکی از مشکلات کنونی صنعت سیمان در حوزه صادرات، رقابت منفی شرکت ها، فروش با قیمت ها پایین و نبود بازار رقابتی است که با درصدد هستیم با ورود به بورس کالا به مرور زمان شاهد ثبت قیمت های واقعی و رقابتی برای سیمان ایران، شفاف سازی معاملات، افزایش اطمینان خریداران خارجی به محصول ایرانی و پایان قیمت های سلیقه ای در این صنعت باشیم.

تایید شرعی صندوق های کالایی و آپشن طلا

پژوهشگر ارشد مالی اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس در خصوص راه اندازی صندوق های کالایی در بورس کالای ایران گفت: مصوبه راه اندازی صندوق های کالایی در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده و براساس ضوابط مصوب کمیته فقهی، تاسیس صندوق های کالایی مشکلی از نظر شرعی نخواهند داشت.

سیدعباس موسویان، به راه اندازی آپشن طلا اشاره کرد و گفت: قرارداد آپشن نیز از از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفت و با سه شرط در کمیته فقهی پذیرش شده است که با توجه به رعایت آن موارد در بورس کالا، قراردادهای اختیار معامله نیز اشکال شرعی ندارند.

به گفته موسویان، این سه شرط این است که دارایی پایه باید واقعی باشد، قدرت بر تسلیم وجود داشته باشد و بازار قابل کنترل زیر نظر نهاد ناظر باشد.

مزایای عرضه مواد خام در رینگ داخلی بورس کالا

اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید و آیین نامه اجرایی آن به ویژه عرضه محصولات از طریق بورس کالا اقدامی بسیار مفید و راهگشاست زیرا باعث شفاف سازی در بازار شده و به کشف واقعی قیمت ها کمک می کند.

قدیر قیافه، رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با بیان مطلب فوق و با اشاره به لزوم اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید گفت: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بسیار پیشرفته است که همه موارد را برای همه ذی نفعان صنعت و معدن مشخص کرده ، لذا عمل به ماده 37 قانون رفع موانع تولید به نفع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور است، به خصوص این که عرضه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات معدنی می توانند معاملات خود را به صورت شفاف انجام دهند.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، باید با استفاده از ساز و کار بورس کالا، نیاز بازار داخل و مجموعه های مصرف کننده مواد معدنی مشخص و تامین شود. علاوه بر این با عرضه محصولات در بورس کالا، تولید کنندگان محصولات معدنی  می توانند بازار مشخص خود را شناسایی کرده و مازاد آن را بدون پرداخت عوارض صادر کنند.

قیافه تاکید کرد: لذا اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید که در یکی از بندهای آیین نامه اجرایی آن ساز وکار عرضه محصولات در بورس کالا را در نظر گرفته، گره گشایی معضلات کنونی است زیرا باعث شفاف سازی در بازار شده و به کشف واقعی قیمت ها کمک می کند همچنین وضعیت پرداخت ارزش معاملات نیز کاملا تعریف  شده است و دو طرف می توانند معاملات خود را به صورت عادلانه انجام دهند.

برچسب ها